شهروند : روز یکشنبه ۱۵ می ۲۰۱۶، در مرکز امور شهری نورت یورک مجمع عمومی کنگره ایرانیان کانادا به همراه انتخابات برای هیئت مدیره جدید این کنگره برگزار شد.

نیروهای داوطلب کنگره از ساعت ده صبح پذیرای رای دهندگان بودند تا ساعت سه و نیم که جلسه ی رسمی مجمع عمومی آغاز شد.

در برگه های رای گیری چهار پرسش مطرح شده بود که رای دهندگان با بله و خیر بایستی به آنها پاسخ می دادند.

پرسش اول در مورد قابل قبول بودن گزارش رئیس هیئت مدیره کنگره بود. پرسش دوم در مورد قابل قبول بودن گزارش خزانه دار کنگره، پرسش سوم در مورد رای به تغییرات اساسنامه بود و پرسش چهارم در مورد پذیرش چهار نفر از کاندیداها بود که یکی از شرایط کاندیداتوری را دارا نبودند. سه نفر از آنها شرط یک سال عضویت را در کنگره نداشتند و یک نفر دیرتر از موعد کاندیدایی خود را اعلام کرده بود.

گزارش ها و تغییرات اساسنامه قبلا برای اعضا ایمیل شده بود ضمن آنکه تعدادی نسخه ی پرینت شده از آنها روی میز ورودی قرار داشت و کسانی که به هر دلیلی از آن ها مطلع نشده بودند، فرصت داشتند آن را بخوانند و سپس رای دهند. با توجه به اینکه تعداد کاندیداها با تعداد کرسی های خالی هیئت مدیره برابر بود، لذا انتخاباتی وجود نداشت و تنها در صورت پاسخ بله از سوی دو سوم از اعضای شرکت کننده در رای گیری، هر هفت کاندیدا بدون رقابت می توانستند به جمع هیئت مدیره بپیوندند.

هفته ی گذشته تعداد کاندیداها ده نفر بود که مهدی شمس، مریم ناظمی و هومن شیرازی در طول هفته ی گذشته از انتخابات کنار رفتند و هفت نفر باقی ماندند.

پس از اینکه اعلام شد تعداد شرکت کنندگان در رای گیری به حدنصاب پنجاه درصد به علاوه یک اعضای کنگره رسید، جلسه رسمیت یافت.

بهروز آموزگار گردانندگی جلسه را برعهده گرفت. پس از آن، ارسلان کهنمویی پور، رئیس هیئت مدیره، گزارش خود را که قبلا به انگلیسی در اختیار اعضا قرار داده بود، به فارسی ارائه داد.

ارسلان کهنمویی پور، میترا صفاری، بیژن احمدی و سوده قاسمی چهار عضوی بودند که در مجمع عمومی سال گذشته به پنج عضو باقیمانده از هیئت مدیره پیشین یعنی بهروز آموزگار، فرهنگ فرید، رضا قاضی، شهرام نامورآزاد و آرشاک شجاعی پیوستند.

فرهنگ فرید در ۲۵ فوریه ۲۰۱۶ استعفا داد و هیئت مدیره از افرادی که در انتخابات سال گذشته شرکت کرده و رای کافی نیاورده بودند، دعوت به همکاری کرد که به این ترتیب علی نیکجو از ۲۴ مارچ به هیئت مدیره پیوست.

ارسلان کهنمویی پور در ۱۵ فوریه اعلام کرد که پس از پایان یکسال از هیئت مدیره کناره گیری می کند و دوره ی دو ساله اش را به پایان نمی برد. و میترا صفاری نیز ۲۹ اپریل اعلام کرد که او نیز در پایان یک سال کناره گیری می کند.

ICC-election
ICC-candidates
ICC-board-reports
ICC-board
ICC-election-committee
Arsalan-Kahnamoeepour

کهنمویی پور گفت: در سالی که گذشت ۲۹ بار جلسه هیئت مدیره داشتیم که به طور تقریبی می شود ۷۰۰ نفر ساعت زمان صرف شده و این فقط شامل جلسات حضوری ست و شامل صدها ساعت زمانی نمی شود که صرف تماس های ایمیلی و برنامه ریزی های مختلف کردیم. زیرساخت کنگره را بهبود بخشیدیم. عضویت آنلاین، آرشیو الکترونیکی، فرستادن ایمیل و اطلاعات به اعضا به طور اتوماتیک. حضور آنلاین ما بهبودی زیادی داشت. وبسایت را بهتر کردیم و صفحه فیس بوک که بالای دو هزار نفر عضو دارد. در رسانه های فارسی زبان و انگلیسی زبان حضور زیادی داشتیم.

در ماه جولای، از طرف رسانه ها به ما مراجعه کردند و نظر جامعه ی ایرانی ـ کانادایی را در مورد توافق هسته ای بین ایران و کشورهای پنج به اضافه یک اعلام کنیم. و چون سال قبل تعهد داده بودیم که ما هیچگاه از طرف اعضای کنگره صحبت نخواهیم کرد، دو نظرسنجی انجام دادیم یکی قبل از توافق و یکی بعد از توافق و همان نظرسنجی را به اطلاع رسانه ها رساندیم.

کهنمویی پور، پس از اینکه گزارش مفصلی از عملکرد یک ساله ی کنگره داد، به کاستی ها اشاره کرد، از جمله نداشتن یک محل ثابت برای کنگره، نداشتن یک آدرس پستی ثابت، نداشتن حتی یک کارمند پاره وقت برای انجام کارهای اجرایی. او همچنین چالش بزرگ کنگره را منابع مالی آن خواند و گفت تنها منبع مالی کنگره از محل حق عضویت سالانه ده دلار اعضا است که این برای اهداف بالای کنگره و انتظاراتی که از آن می رود این منبع مالی ناچیز است و  لازم است به راه های تأمین درآمد فکر کرد.

کهنمویی پور پس از پایان گزارشش گفت، در اینجا می خواهم با صراحت و صداقت با شما صحبت کنم. واقعیت قضیه این است که کنگره ایرانیان کانادا از ابتدای کار تا الان نتوانسته اعضایی که شایسته یک سازمانی هست که نام کنگره ایرانیان کانادا را بر خود دارد، جلب کند. من فکر می کنم بزرگترین علت این مسئله فضای منفی ای هست که حول و حوش این سازمان است که نتیجه ی دعواهای درونی بین گروه های مختلف در جامعه است که منتقل می شود به هیئت مدیره و پخش کردن یک سری نوشته های تخریبی و آزاردهنده چه به شکل عمومی و چه به شکل الکترونیکی. به نظر من این مهمترین چالش کنگره است و هیئت مدیره آینده باید ببیند چگونه می تواند آرامش و صلح ایجاد کند و تصویر مثبت تری از این سازمان به اعضا بدهند.

بخشی از این برعهده هیئت مدیره است که باید برنامه هایی را پیش بگیرد که براساس اشتراکات جامعه، افراد زیادی را دور خود جمع کند و در فضایی آرام کارش را انجام دهد. و بخش زیادی از آن هم به اعضا برمی گردد که همه باید ببینیم چه نقشی داشتیم در پیشبرد این سازمان.

کهنمویی پور ضمن تشکر از حامیان کنگره، به هیئت مدیره جدید خوشامد گفت و برایشان آرزوی موفقیت کرد.

در ادامه جلسه، رضا قاضی، خزانه دار گزارش مالی را ارائه داد. گزارش مالی نیز به صورت پرینت شده در دسترس اعضا بود و همچنین به آنها ایمیل شده بود.

پس از بخش پرسش و پاسخ، به هر یک از هفت کاندیدا یک دقیقه وقت داده شد تا صحبت کنند.

ودر ادامه نوبت به شمارش آرا رسید.

تعداد اعضای تمدید عضویت کرده و تازه عضو شده ۵۶۰ تن اعلام شد. تعداد کل آرا ۳۰۵ رای بود که تعدادی از افراد به نیابت از اعضای دیگر هم رای داده بودند.

طبق صورتجلسه ای که به امضای پانته آ جعفری، مهردخت هادی و محبوب بلندی ناظران انتخابات رسیده، نتایج به شرح زیر اعلام شد:

۱ـ تائید گزارش رئیس هیئت مدیره   ۲۸۸ بله     ۵ خیر

۲ـ تائید گزارش خزانه دار               ۲۸۳ بله    ۷ خیر

۳ـ تائید تغییرات اساسنامه             ۲۶۷ بله    ۲۶ خیر

۴ـ تائید حضور کاندیداهای مشروط  ۲۵۳بله     ۴۸ خیر

به این ترتیب هفت عضو جدید هیئت مدیره عبارتند از: درنا مژدمی، پویان طبسی نژاد، تایاز فخری، بهزاد جزیزاده، مهران فرازمند، علی بانگی، مجتبی ادیب راد که در کنار بیژن احمدی و سوده قاسمی، ۹ عضو هیئت مدیره را تشکیل می دهند.

ویدیوهای این جلسه در سایت های مربوط به کنگره ایرانیان کانادا به تدریج منتشر خواهد شد و می توانید مشروح جلسه را شاهد باشید.