هما هودفر، متخصص مردم شناسی اجتماعی و رییس دپارتمان جامعه شناسی دانشگاه کونکوردیای کانادا و شهروند ایرلندی، کانادایی و ایرانی از هفدهم خرداد توسط نیروهای امنیتی سپاه پاسداران در ایران بازداشت شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از اتاق خبر، خانواده هودفر توضیح می دهند که نیروهای امنیتی حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران  ۱۹ اسفندماه یعنی دو روز پیش از زمانی که او قصد بازگشت از ایران را داشته به منزل او رفته و کلیه وسایل شخصی دکتر هودفر از جمله لب تاپ، مدارک شناسایی، تلفن همراه، گذرنامه‌ها، برگه های تحقیقات و کتاب‌های شخصی او را با خود برده‌اند. هم‌چنین به گفته خانواده هودفر، او در همین یورش از سوی ماموران سپاه پاسداران از ممنوع الخروجی خود آگاه شده است.

آنطور که «کتایون هودفر» خواهر خانم هودفر توضیح می دهد این سفر شخصی بوده با این حال نیروهای سپاه پاسداران پس از ۱۹ اسفند بارها او را تحت بازجویی های طولانی مدت قرار داده‌اند و تا پیش از ۱۷ خرداد با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از سوی دادسرای امنیت آزاد بوده است.

Homa-Hoodfar

کتایون هودفر همچنین می گوید خواهرش با اعتقاد به این که این موضوع تنها «یک سوتفاهم است»، از خبری کردن آن خودداری کرده است. تا آنکه از دوازدهم خرداد به صورت تلفنی بدون اینکه دلیل و اتهامی به او مطرح شود، برای هفدهم خرداد احضار و سپس بازداشت شده است.

به گفته کتایون هودفر، دکتر هودفر از نوعی بیماری نادر شبکه اعصاب و سردردهای مزمن رنج می برد و چندی پیش یک سکته خفیف مغزی داشته که روی دید او تاثیر چشمگیری داشته است. در این بین فشارهای روانی و جسمی ناشی از باز جویی های طولانی مدت وضعیت جسمی و روحی او را وخیم‌تر کرده است.

به گفته خواهر خانم هودفر، خانواده نگران سلامتی او هستند و تاکید می کنند که دستگاه قضائی ایران را مسئول سلامت هما هودفر می دانند.

آن‌ها هم‌چنین از دولت‌های کانادا، ایرلند و ایران می خواهند تا موضوع بازداشت خانم هودفر را به صورت جدی بررسی کرده و شرایطی را ایجاد کنند تا هرچه سریع تر شرایط آزادی و رفع ممنوع الخروجی او فراهم شود.

هما هودفر سالهاست که برای بهبود وضعیت زنان در سراسر دنیا تحقیق و تلاش می‌کند. از او مطالعات و تالیفات متعددی در زمینه وضعیت زنان در کشورهای مسلمان از جمله نوشته‌هایی در زمینه وضعیت اقتصادی زنان در مصر و ابتکارات زنان افغان برای آموزش کودکان منتشر شده است.