شهروند ـ  قاضی گلن هینی اعلان کرد که دادگاه عالی انتاریو با رد استدلال های وکلای حکومت ایران، رای داده که ۱۳میلیون دلار از محل دارایی های غیر دیپلماتیک ایران به خانواده های قربانیان حمله های تروریستی گروه های حزب الله و حماس پرداخت شود. قاضی هینی افزوده است، تروریسم بزرگترین تهدید برای جهان است، و مسئله این است که رژیم ایران آیا باید در دادگاه های کانادا به دلیل حمایت از تروریسم مصونیت داشته باشد یا خیر؟

iran--canada

با رای قاضی هینی و تأیید دادگاه عالی انتاریو فهرست اموال و دارایی های غیر دیپلماتیک ایران از جمله حساب های بانکی در اختیار خانواده های قربانیان حملات حزب الله لبنان و حماس قرار می گیرد.

حکم دادگاه انتاریو در پی صدور حکم مشابهی در امریکا صادر شده است. دادگاهی در آمریکا بنا بر شواهدی از جمله جوانی و آتیه داری قربانیان و با محاسبه ی این که اگر آنان کشته نمی شدند تا پایان عمر می توانستند چه مبلغ درآمد داشته باشند، دستور مصادره اموال ایران از جمله دو میلیارد دلار دارایی ایران در آنجا را صادر کرده بود و اکنون دادگاه انتاریو دومین مورد از صدور چنین حکم کم سابقه ای است.

مبنای صدور حکم دادگاه امریکایی درخواست خانواده های قربانیان حوادث تروریستی برای بلوکه کردن دارایی های ایران برای پرداخت غرامت به آنان بود. در نتیجه دیوان عالی امریکا تایید کرد که دادگاه های این کشور می توانند بنا به درخواست دادخواهی قربانیان حمله های تروریستی از دارایی های بلوکه شده ی ایران برای پرداخت غرامت به متقاضیان استفاده کنند.

قاضی هینی گفته است که این سوءقصدهای تروریستی مربوط به سال های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۲ میلادی است که به بهای جان شهروندان کانادایی تمام شده.

یادآوری می شود که پس از شکایت شهروندان امریکایی برای پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان تروریستی در امریکا،  پارلمان کانادا نیز در سال ۲۰۱۲ قانون مشابهی را به تصویب رساند و همین قانون مورد استناد قاضی هینی قرار گرفته است.