واقعیتی که نمی توان انکار کرد

عدالت برای ایران: ترانه موسوی، دختر جوانی بود که در جریان تجمع روز ۷ تیر مقابل مسجد قبا و خیابان‌های منتهی به آن دستگیر شد. در روز ۲۲ تیر، یک وبلاگ ناشناس، به نام “زیر زمین” که امروز می‌دانیم توسط لیلا ملک محمدی خبرنگار خبرگزاری امید راه‌اندازی شده بوده، خبر بازداشت و مفقود شدن ترانه را منتشر می‌کند. این خبر و گزارش‌های تکمیلی بعد از آن علاوه بر وبلاگ زیر زمین، در وبلاگ “چریک آنلاین” هم منتشر می‌شود که امروز می‌دانیم متعلق به رضا ولی‌زاده، یکی دیگر از همکاران خبرگزاری امید بوده است. در همین وبلاگ است که برای نخستین بار احتمال تجاوز به ترانه مطرح می‌شود. لیلا ملک محمدی و رضا ولی زاده دو خبرنگاری بودند که مورد ترانه موسوی را پیگیری کردند و براساس اخبار به دست آمده از منابع نزدیک به خانواده ترانه موسوی و یک پرستار آن بیمارستان، اعلام کردند که او در بیمارستان امام خمینی کرج، در حالی که پارگی مقعد داشته مدتی بستری بوده است و همانطور که بیهوش تحویل بیمارستان شده، بیهوش هم از بیمارستان برده شده است. این دو بعدها از خانواده شنیدند که جسد سوخته ترانه در یکی taraneh-mosaviاز بیابان‌های اطراف تهران پیدا شده و همین خبر را عینا منتشر کردند.

مجموعه شهادت‌های مربوط به ترانه موسوی، در گزارش ۱۴ شهریور کروبی به هیات قوه قضاییه بازتاب می‌یابد اما در گزارش ۲۱ شهریور هیات سه نفره قوه قضاییه هیچ اشاره دقیقی به تحقیق این هیات پیرامون پرونده ترانه موسوی و نتایج آن نمی‌شود و در واقع این هیات هیچ نظری درباره صحت و سقم موضوع نمی‌دهد. بلکه این گزارش عمدتا بر روی مورد سعیده پورآقایی متمرکز است که به زودی معلوم می‌شود یک مورد ساختگی و به احتمال قریب به یقین نقشه طراحی شده از سوی مقامات امنیتی و قضایی بوده است. اما یک روز بعد، محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور در مصاحبه‌ای تلویزیونی، تمامی موارد مندرج در گزارش کروبی در مورد ترانه موسوی را با ذکر جزییات درباره تحقیقاتی که در بیمارستان و همینطور سایر اماکن برای یافتن وی انجام شده، کذب می‌خواند.

همچنین روز ۱۹ مرداد، یک روز پس از انتشار نامه کروبی به هاشمی، برنامه‌ای در برنامه تلویزیونی خبری بیست و سی پخش می شود که در آن با فردی مصاحبه می‌شود که اعلام می‌کند تنها سه ترانه موسوی در آمارهای ثبت احوال وجود دارد که یکی از آنها متولد ۱۳۶۳ در پاریس است، یکی ۴۰ ساله است و از کشور خارج شده و یکی دیگر، ۲ ساله است. همینطور با دو زن مصاحبه می شود که اعلام می کنند ترانه موسوی نام دختر و خواهرشان است که زنده است و در ونکور کانادا اقامت دارد. چند روز بعد، در جریان مکاتبات مهدی کروبی و فردی با نام حجت الاسلام سید حسین شاهمرادی در روزنامه‌های اعتماد ملی و جام جم، مشخص می‌شود که شاهمرادی، برادر همسر ترانه موسوی مقیم کانادا، که در عین حال باجناق حسین طائب، رییس وقت نیروی مقاومت بسیج است، به توصیه مقامات امنیتی، خانواده ترانه موسوی مقیم کانادا را قانع کرده در مقابل دوربین شهادتی دهند که به بینندگان القا می‌کند شخصی که عکسش در سایت‌های خبری پخش شده همان ترانه موسوی مقیم کاناداست، تا به زعم خودش توطئه‌های دشمنان خنثی شود.

برخی از روزنامه‌نگاران صحت مورد ترانه موسوی را به طور کلی زیرسئوال برده‌اند که تردیدهای آنها از سوی رضا ولی زاده، لیلا ملک محمدی و یک روزنامه نگار دیگر پاسخ داده شده است. در عین حال، همانطور که شرح آن رفت، مجموعه مکاتبات کروبی و شاهمرادی و همچنین مصاحبه الویری، وجود فردی به نام ترانه موسوی، بازداشت وی در تجمع روز ۷ تیر و نیز تلاش نهادهای امنیتی برای انکار وجود چنین فردی راکاملا تایید می‌کند.

مجموعه یافته های عدالت برای ایران وجود فردی به نام ترانه موسوی، دستگیری او در روز ۷ تیر و مرگ وی را تایید می‌کند، اما اظهار نظر درباره سایر جزییات مربوط به پرونده وی از جمله احتمال تجاوز به وی، تا زمانی که اسناد دولتی در این زمینه منتشر نشود و تحقیق مستقل و کاملی از کلیه مقامات امنیتی و قضایی مربوط به این پرونده انجام نشود ممکن نیست.