* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

کندیلوما تناسلی یا زگیل های تناسلی جزو بیماری های مسری جنسی بسیار شایع می باشد که بر اثر ویروس پاپیلوم انسانی تولید می شود و به صورت زگیل های کوچکی در اعضای تناسلی دیده می شود.

به نظر می رسد که ۷۰ درصد مردمی که فعالیت های سکسی زیاد دارند روزی در عمرشان به آن مبتلا خواهند شد و آلودگی معمولا موقتی است و بیمار هیچ گونه سیمپتومی ندارد و در حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد افراد آلوده حامل ویروس خواهند ماند.

صدها نوع HPV  وجود دارد ولی فقط چند نوع آن می توانند تولید زگیل های تناسلی بکنند. این ویروس ها بسیار مسری هستند و بر اثر تماس های جنسی سرایت می کنند.

sex-bed

مشکلاتی که امکان دارد به وجود بیاید

بعضی از انواع HPV  باعث ایجاد سرطان های گردن رحم، آلت تناسلی زنان و مقعد و به ندرت سرطان آلت تناسلی مردها می شوند. با گذشت زمان بعضی از زگیل های تناسلی تبدیل به زخم های نزدیک سرطانی و بعد تبدیل به سرطان می شوند. آزمایش pap که سلول های گردن رحم را جمع آوری کرده و زیر میکروسکوپ مطالعه می کنند نشان دهنده حالات نزدیک به تولید سرطان است و باید قبل از این که سرطانی بشوند درمان انجام شود.

اگر تعداد زگیل ها زیاد باشند می توانند تولید مشکلاتی در هنگام زایمان بکنند. نوزادانی که از مادر آلوده به ویروس کندولیوما تناسلی به دنیا می آیند، به ندرت دچار کندولیوما در گلو و یا درخت برونش های تنفسی می شوند که احتیاج به عمل جراحی دارد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر نزدیکی جنسی بدون محافظت انجام شده و یا شخصی متوجه وجود زگیل ها در آلت تناسلی می شود باید به پزشک مراجعه کند تا آزمایشات تشخیصی لازم انجام شود. از سال ۱۹۴۱ که آزمایش pap حالات نزدیک سرطانی شدن در گردن رحم را نشان می دهد در کانادا میزان سرطان گردن رحم ۹۰ درصد کم تر شده است.

 

سیمپتوم های بیماری

کوندیلوما معمولا به صورت زگیل های کوچک در قسمت خارجی اعضای تناسلی دیده می شوند. کوندیلوما گاهی در داخل واژن، روی گردن رحم، در داخل رحم و یا در قسمت داخلی مقعد تولید می شوند. به ندرت در داخل دهان دیده می شوند ولی معمولا در ناحیه ران ها تولید نمی شوند. کوندیلوما معمولا به صورت زوائد برجسته ای به شکل گل کلم هستند ولی می توانند صاف و کمی برجسته تر از پوست باشند. اندازه آنها معمولا چند میلی متر است ولی امکان این که بزرگتر هم باشند هست. زگیل های تناسلی معمولا هم رنگ پوست بیمار هستند ولی صورتی، سفید یا خاکستری هم هستند.

نزد زنان:

زگیل ها روی قسمت خارجی واژن، جدار داخلی واژن، گردن رحم، منطقه بین دستگاه ادراری و مقعد و اطراف آن تولید می شوند.

ـ هنگام نزدیکی جنسی دچار خونریزی می شوند.

ـ احساس خارش و ناراحتی در نواحی دستگاه تناسلی دارند.

نزد مردان:

ـ زگیل ها در تمام قسمت های آلت تناسلی و دهانه و مجرای ادراری و اطراف معقد دیده می شوند.

چه کسانی در خطر آلوده شدن هستند

با اینکه ویروس HPV  خیلی سریع منتشر می شود و همه کسانی که فعالیت های سکسی زیاد دارند در خطر ابتلا هستند، ولی افراد زیر در معرض شدید آلودگی هستند:

ـ افرادی که از جوانی فعالیت های شدید جنسی داشته اند.

ـ کسانی که پارتنرهای جدید سکسی دارند.

ـ کسانی که بیشتر از یک پارتنر سکسی دارند.

ـ افرادی که از کاندوم ها استفاده نمی کنند.

ـ افرادی که به یک بیماری مقاربتی دیگر مبتلا شده اند.

ـ افرادی که سیستم دفاعی بدنشان ضعیف است.

 

پیشگیری

پیشگیری برای جلوگیری از مبتلا شدن به زگیل های کندیلومای تناسلی و سرطان گردن رحم و پیشگیری از آلوده کردن دیگران و جلوگیری از پیشرفت بیماری قبل از آن که تبدیل به سرطان بشود.

چند راهنمایی کلی:

استفاده درست از کاندوم ها می تواند امکان آلودگی به کندیلومای تناسلی را که خیلی مسری است کم کند. به هرحال کلیه افرادی که دارای زگیل هستند تا بهبودی عفونت نباید رابطه سکسی داشته باشند. واکسن های Cervarix – Gardasil از آلوده شدن به بعضی از ویروس ها که مسئول تولید سرطان های گردن رحم هستند جلوگیری می کند. این واکسن ها اگر در سنین قبل از بلوغ به دخترانی که هنوز از نظر سکسی فعال نیستند تجویز شوند موثرتر خواهند بود.

نزد زنان آزمایش کامل ژینکولوژی نشان می دهد که آیا کندیلوما وجود دارند یا نه. همچنین آزمایش pap نشان می دهد که آیا سلول های نزدیک به سرطانی شدن و یا سلول های سرطان در گردن رحم وجود دارند.

برای مردان امتحان کامل دستگاه تناسلی و آزمایش آندوسکپی مجرای ادراری برای تشخیص وجود زگیل های تناسلی تجویز می شود.

 

درمان

زگیل ها بدون هیچ درمانی می توانند کم بشوند و یا از بین بروند، معذالک یک درمان دارویی باعث می شود که زگیل هایی که دیده می شوند سریع تر از بین بروند و امکان سرایت بیماری کمتر بشود و کمک می کند که سیستم دفاعی بدن بیمار بهتر با ویروس ها مقابله کند. باید دانست که پزشک فقط زگیل ها را درمان می کند یعنی نتیجه عفونت را و نه علت آن را که ویروس HPV  می باشد. یعنی زگیل ها می توانند دوباره برگردند حتی پس از ناپدید شدن کامل.

روش های مختلفی برای درمان زگیل های تناسلی وجود دارد.

درمان های دارویی

بیمار آلوده در منزل می تواند از کرم ها یا پمادهای حاوی مواد دارویی درمان کننده که زگیل ها را می سوزاند و یا کرم هایی که باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شوند استفاده کند.

در کلینیک پزشک می تواند از اسید تری کلرو استیک برای سوزاندن زگیل ها استفاده کند.

درمان های جراحی

در صورت لزوم می شود زگیل ها را با لیزر برداشت. از سرما درمانی توسط ازت مایع و با الکتروکوآگولاسیون و یا توسط جریان برق برای سوزاندن زگیل ها استفاده می شود.

 

طب مکمل

عصاره چای سبز در سال ۲۰۰۶ تصویب کرد که استفاده از یک پماد حاوی عصاره چای سبز برای زگیل های سطحی به طور موضعی استفاده شود این پماد بر روی بیمارانی که از کوندیلومای واژنی و مقعدی رنج می بردند آزمایش شد و بر روی بیشتر از نصف بیماران باعث از بین رفتن و یا عقب رفتن بیماری شد و همین طور باعث شد که در بعضی موارد از بازگشت زگیل ها جلوگیری کند.

پیشنهاد می شود که با پزشک خانواده تان مشورت کنید و بپرسید که آیا واکسن ضد ویروس می تواند برای شما و افراد خانواده تان مفید باشد یا نه (تعصب را کنار بگذارید دنیا عوض شده است).

* عطا انصاری استاد سابق دانشکده پزشکی دانشگاه کیسانگانی است.

Ataansari@videotron.ca