شهروند ـ جاستین ترودو اولین نخست وزیر کاناداست که در راهپیمایی اقلیت های جنسی که هر ساله با نام Pride Prade در تورنتو برگزار می شود، شرکت کرد.

رژه امسال شامل یک تحصن مختصر توسط ائتلافی با نام”جان سیاهان مهم است” بود،که این رویداد باعث توقف راهپیمایی برای حدود ۳۰ دقیقه شد. به گفته ی شرکت کنندگان، این راهپیمایی  بیشتر از یک مراسم جشن و پایکوبی است. در واقع کاتالیزوری برای تغییر جهان است.

حضور جاستین ترودو در راهپیمایی جامعه ی همجنس گرایان و ترنس ها (LGBTQ) به عنوان اولین نخست وزیر وقت دولت کانادا، تاریخ ساز شد.

فرانچسکو کاروسو، یکی از دست اندرکاران برگزاری رژه، می گوید که این به عنوان قدم اول بسیار خوب است، اما من امیدوارم که حضور ترودو به همین راهپیمایی ختم نشود، زیرا وضعیت ما اسفناک است. او گفت که بی خانمانی جوانان، ممنوعیت اهدای خون توسط مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند در صلیب سرخ و خشونت علیه جامعه اقلیت های جنسی مشکلاتی است که باید به آنها پایان داده شود.

جشن امسال به یاد تیراندازی ناگواری که در کلوپ شبانه پالس، کلوپ همجنسگرایان، در اورلاندو اتفاق افتاد با غم و اندوه آمیخته شد. این راهپیمایی به ۴۹ قربانی این تیراندازی دسته جمعی اختصاص یافت.

آرون لین ویلیامز، رییس هئیت مدیره جشنواره اقلیت های جنسی تورنتو گفت که ما جواب نفرت را با نفرت نمی دهیم. ما سوگواری می کنیم و یاد اعضای خانواده ی دوست داشتنی مان را در قلب هایمان زنده نگه خواهیم داشت، در حالی که به مبارزه علیه خشونت و تبعیض علیه جامعه مان ادامه می دهیم.

parade-1
parade-2
parade-4
toronto-pride-parade-3
toronto-pride-parade-5
toronto-pride-parade6
toronto-pride-parade-7
toronto-pride-parade-8

در ساعت ۳ بعدازظهر جشن برای یک دقیقه در سکوت فرو رفت. بلافاصله بعد از آن، معترضان ائتلاف “جان سیاهان مهم است” در تقاطع یانگ و کالج تحصنی تشکیل داد و راهپیمایی را به مدت نیم ساعت متوقف کردند تا زمانی که توانستند با مسئولان جشنواره تورنتو صحبت کنند.

متیو چانتلو، مدیر اجرایی جشنواره تورنتو، بعد از این تحصن با اعضای ائتلاف Black Lives Matter صحبت کرد و توافق نامه ای درخصوص منع حضور رسمی پلیس تورنتو در رژه سال آینده امضا کرد.

کاروسو گفت که به خاطر تاخیر ۳۰ دقیقه ای مراسم ناراحت نیست و افزود، این شگفت انگیز است. اولین راهپیمایی یک شورش بود. این فوق العاده است که یک حزب داشته باشیم، اما اگر مشکلات حاشیه نشینان را مطرح نکنیم پس واقعا چه کار مفیدی انجام می دهیم.

در حالی که تعداد زیادی موتور سوار خیابان چرچ را به سمت پایین می رفتند تا به مسیر راهپیمایی ملحق شوند، جشن با سر و صدای موتور سیکلت ها و به پرواز در آمدن  پرچم رنگین کمان شروع شد.

ترودو قبلا در جشنواره اقلیت های جنسی شرکت کرده بود ولی این اولین باری بود که به عنوان نخست وزیر به این مراسم می رفت. او به کاتلین وین، نخست وزیر انتاریو و جان توری شهردار تورنتو پیوست.

ترودو اول جون ۲۰۱۶ در مراسم برافراشتن پرچم رنگین کمان جامعه ی کوئیر بر فراز تپه پارلمان برای شروع ماه جشن اقلیت های جنسی،  گفت، کانادا برای دفاع از حقوق و ایستادگی برای حقوق اقلیت های جنسی متحد شده است. این چیزی است که کانادا واقعا امروز را به خاطرش جشن می گیرد.

قبل از شروع راهپیمایی، ترودو در کلیسایی در قلب محله ی همجنسگرایان تورنتو حاضر شد و ترانه ی “به این شکل متولد شدن” لیدی گاگا را با دیگران همخوانی کرد.

چانتلو معتقد است که رژه همواره سیاسی بوده است و راهپیمایی امسال نیز به عنوان یادآوری کاری تلقی می شود که همچنان باید برای دفاع از حقوق اقلیت های جنسی انجام شود.

روپال، بازیگر، مدل و نویسنده مشهور آمریکایی در حالی که کت و شلواری از جنس کتان قرمز به تن داشت قبل از جمعیت  ظاهر شد و رو به گروهی از جوانان اعلام کرد که مهم ترین کار در زندگی این است که خودتان را دوست داشته باشید. او همچنین گفت که با وجود این همه حادثه تاسف بار و این همه سیاهی این موضوع اهمیت دارد که اطراف خود افرادی را داشته باشید که می دانند شما دقیقا کی هستید و هویت شما چیست.

روپال در میدان دانداس، سخنرانی اختتامیه این ماه را ایراد کرد.