نامه مادر نرگس محمدی به روحانی

 

در پی ادامه اعتصاب غذای نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در اعتراض به عدم امکان مکالمه تلفنی با فرزندانش، عذرا بازرگان مادر نرگس محمدی در نامه‌ای به حسن روحانی، از رئیس جمهوری ایران خواست که وضعیت دخترش را پیگیری کند.

به گزارش بی بی سی، عذرا بازرگان، در بخشی از نامه آورده است: “آقای روحانی! در این سرزمین مادر بودن جرم بزرگی است. چرا که دخترم در اعتراض به انکار مادرانگی خود و هم‌بندانش حتی از غذا خوردن هم دست کشیده است. کدام قانون و کدام شرع و دین اجازه می‌دهد در سرزمینی زنان و مادران را به زندان افکنند و از شنیدن صدای فرزندانشان محروم کنند؟”

 1603جلد شهروند

۱۶۰۳جلد شهروند

خانم بازرگان با تأکید بر اینکه بیش از دو هفته از اعتصاب غذای خانم محمدی می گذرد، در این نامه نوشت: “از شما می‌خواهم به عنوان رئیس جمهور این کشور که پاسدار قانون و اخلاق و بالطبع دین در این کشور هستید، پی‌گیر برآورده شدن درخواست دختر من شوید تا اعتصاب غذایش را پایان دهد. من به‌عنوان یک شهروند ایرانی و یک مادر از شما توقع دارم تا به این مسئله رسیدگی فرمایید تا مبادا جان فرزند عزیز من بیش از این در معرض خطر قرار گیرد.”

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که در ایران زندانی است در اعتراض به اینکه امکان تماس تلفنی با فرزندانش را ندارد از ۷ تیرماه در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

خانم محمدی در دل نوشته ای از زندان با اعتراض به عدم امکان ارتباط تلفنی با فرزندانش نوشت: “علی‌رغم میل و توان جسمی‌ام، راهی برایم نماند جز اینکه فریاد ‘مادر بودن’ و دلتنگ بودنم را با اعتصاب غذا اعلام نمایم. شاید دلی به رحم آید، شاید شرم و وجدانی وجود داشته باشد، شاید این کین‌کیشی و ستم را پایانی باشد. من خواسته‌ای جز امکان تماس تلفنی با فرزندانم ندارم. اگر خواسته بزرگ، نامعقول، غیراخلاقی، غیرقانونی و ضدامنیتی است بگویید و قانع‌ام کنید.”

نرگس محمدی در خرداد ۱۳۸۹ بازداشت و در مهر ۱۳۹۰ با سه اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” و “تبلیغ علیه نظام” به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد که این رأی در دادگاه تجدیدنظر به شش سال کاهش یافت.

او اردیبهشت‌ ۱۳۹۱برای اجرای حکمش به زندان اوین تهران فراخوانده شد و پس از آن در خرداد همان سال به دلایل نامشخصی به زندان زنجان انتقال یافت، اما بر اساس تشخیص پزشکان حکم “عدم تحمل کیفر” گرفت و آزاد شد. با این حال او دوباره از اردیبهشت سال ۱۳۹۴ به زندان بازگردانده شده است.

همسر و فرزندان خانم محمدی در فرانسه زندگی می کنند.

 

طوفان توییتری

در همین حال روز یازده جولای گروهی از کاربران توییتری در حمایت از نرگس محمدی “طوفان توییتری” را از ساعت ۸.۳۰ عصر به وقت تهران راه انداختند.

براساس بررسی‌هایی که توسط بی‌بی‌سی انجام گرفته است، هشتگ freenarges#  حداقل ۱۶۲ هزار بار به همه زبان های دنیا توییت شده است.

همچنین نزدیک به ۳۵ هزار کاربر، توییت هایی در این خصوص منتشر کرده‌اند.

براساس برآوردهای انجام شده، ۴۲ درصد از کاربران توییت کننده زن و ۵۸ درصد آنها مردان بوده‌اند.

همچنین اوج این فعالیت بین ساعت ۱۱.۳۰ تا ۱۲ نیمه شب بوده است که در هر ۵ دقیقه ۲۷۰۰ توییت منتشر شده است.