اعتراض فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر به اعدام‌های اخیر در ایران

نظام قضایی جمهوری اسلامی یک بار دیگر در یک یورش از قبل طراحی شده گروهی از زندانیان سنی کرد را در زندان رجایی شهر اعدام کرد. این اعدام های بی رویه و بی منطق که به انگیزه تسویه حساب های سیاسی و زهر چشم گرفتن از فعالان سیاسی و مدنی ست، و یادآور خاطرات دهشتناک دهه ۶۰ و تابستان ۶۷ ، یک بار دیگر ناکارآیی  و عدم استقلال نظام قصایی جمهوری اسلامی را اثبات کرد. جزئیات این خبر دهشتناک را به نقل از فدراسیون بین المللی حقوق بشر، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران و نیز خبرگزاری هرانا بخوانید:

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای در روز چهارشنبه، ۱۳ مردادماه، «اعدام ده‌ها زندانی اهل سنت» در زندان‌ رجایی‌شهر کرج را به «شدیدترین وجهی» محکوم کرد.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر همچنین از این کشورها درخواست کرد تا «نقض جدی حقوق بشر در ایران را در رأس گفت‌وگوهای خود با دولت‌مردان ایران قرار دهند و از آنها بخواهند به تعهدات خود بر اساس حقوق بین‌المللی، به‌ویژه میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران بیش از ۴۰ سال پیش امضا کرده، احترام بگذارند.» قوه قضاییه ایران روز سه‌شنبه، ۱۲مردادماه، اعلام کرد که حکم اعدام هفت زندانی با اتهامات تروریستی را اجرا کرده‌ است.

sunnies-in-prison

این در حالی است که در بیانیه فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با اشاره به این که مسئولان ایرانی آمار رسمی اعدام‌ها را اعلام نکرده‌اند، گمانه‌زنی شده است که شمار اعدام‌شدگان روز سه‌شنبه به ۲۱ تن برسد.

عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق‌بشر، تاکید کرده است: «جامعه بین‌المللی نمی‌تواند به نادیده گرفتن این نقض فاحش حقوق بشر به دست دولت‌مردان ایران ادامه دهد.»

در بیانیه فدراسیون بین‌المللی جامعه‌‌های حقوق بشر، شرحی از روند بازجویی، دادرسی و اجرای احکام این افراد نیز ارائه شده است، از جمله آن که «روز دوشنبه ۱۱ مردادماه ۹۵، گارد ویژه به بند ۱۰ زندان رجایی‌شهر در شمال غربی شهر کرج حمله برد و ۳۶ زندانی محکوم به اعدام را به سلول‌های انفرادی منتقل کرد.»

در همین حال دادگستری استان کردستان بدون اعلام شمار دقیق اعدام‌شدگان، آنها را عضو «گروهک تکفیری موسوم به توحید و جهاد» خواند که «دست‌شان به خون تعدادی از هموطنان آلوده بود.»

این اطلاعیه همچنین اعدام‌شدگان را به قتل «تعدادی از محیط‌بانان شهرستان سنندج» و مواردی چون «تهیه سلاح‌های متعدد جنگی و ساخت بیش از ۵۰ بمب آماده انفجار، بمب‌گذاری در نقاط مختلف شهرستان سنندج، انجام چندین فقره سرقت مسلحانه از طلا فروشی‌های شهرهای قروه، زنجان و همدان، توزیع مواد غذایی مسموم برای ترور برخی از شهروندان کردستانی، حمله به مراکز انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی» متهم کرده بود.

در بیانیه فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های جهانی حقوق بشر آمده است که «بنا به گزارش‌ها، این عده مدت‌های طولانی در بازداشت پیش از محاکمه در سلول‌های انفرادی به سر بردند، مورد شکنجه یا بدرفتاری‌های دیگر قرار گرفتند و وادار به «اعتراف» شدند.»

در این بیانیه تاکید شده که «آنها بعداً این «اعترافات» را پس گرفتند و اعلام کردند زیر شکنجه ناگزیر از اقرار شده‌اند. این زندانیان مشارکت در خشونت و فعالیت‌های مسلحانه را رد و اعلام کردند به‌ خاطر باورهای دینی، سازماندهی نشست‌های مذهبی و مشارکت در آنها و پخش مطالب مذهبی دستگیر شده‌اند.»

بر اساس اعلام فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های جهانی حقوق بشر، با حساب اعدام‌های روز سه‌شنبه، ۱۲ مردادماه، شمار قربانیان مجازات اعدام در ایران در سال جاری میلادی به ۳۰۰ مورد نزدیک شده است.

همچنین کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارش کرده است که عضوی از خانواده شهرام احمدی، زندانی کرد سنی محکوم به اعدام به اتهام محاربه گفته است که،  او صبح روز ۱۲ مرداد ماه در محوطه زندان رجایی شهر اعدام شد. به گفته این عضو خانواده، شهرام احمدی پیش از ملاقات آخر با خانواده اش اعدام شده و خانواده او در راه کردستان به تهران با تماس تلفنی مامور زندان متوجه خبر اعدام  شده اند.

این عضو خانواده به کمپین گفت: «با ما صبح تماس گرفتند که برای آخرین ملاقات با او به تهران برویم. ما هم راه افتادیم اما در میان راه با ما تماس گرفتند و گفتند به زندان نرویم و به پزشک قانونی کهریزک برویم. فهمیدیم حتما اعدامش کردند. بعد دوباره زنگ زدند که مستقیم به بهشت زهرا برویم. ماموران قبل از اینکه ما برسیم او را اعدام کرده بودند. ما فقط جنازه را گرفتیم.»

این عضو خانواده به کمپین گفت که آنها عصر حدود ساعت ۵ عصر به بهشت زهرا برای تحویل جنازه و خاکسپاری رسیده اند.

شهرام احمدی، متولد ۱۳۶۶، متاهل و اهل سنندج غروب ششم اردبیهشت ماه ۱۳۸۸ توسط ماموران اطلاعات دستگیر شد. در هنگام دستگیری به او تیری شلیک شد که منجر به تخلیه بخشی از روده و یکی از کلیه هاش شد. او ۳۴ ماه در سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و زنجان بود و پس از آن به زندان اوین و بعد به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

shahram-ahmadi

این زندانی پس از بودن در سلول های انفرادی و بند عمومی زندان در روز ۱۷ مهرماه ۱۳۹۱ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام محاربه دادگاهی شد و ۹ ماه بعد در تاریخ دوم اردبیهشت ماه ۱۳۹۲ حکم اعدام او ابلاغ شد. پس از آن وکیل به حکم اعدام اعتراض کرده و پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد.

شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور در مرداد ماه ۱۳۹۴ حکم اعدام را نقض کرد و برای بررسی مجدد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگرداند. با این حال قاضی مقیسه مجددا حکم اعدام را صادر کرد پس از آن دیوان عالی کشور حکم را تایید و به دایره اجرای احکام فرستاد.

سه هفته پیش از اعدام شهرام احمدی، یکی منبع نزدیک این زندانی درخصوص حکم او به  کمپین بین المللی حقوق بشر درایران گفت که حکم «غیرعادلانه و غیرمتناسب با اتهاماتی که به او نسبت داده شده بود» است و افزود که «جز اعترافات خودش که زیر شکنجه گرفته شده دیگر هیچ سند ومدرکی برای اثبات اتهامات» او وجود ندارد و اینکه قاضی در دادگاه توجهی به حرفهای او نداشته است. او  به کمپین گفت:‌«شهرام از مقامات قضایی کشور خواستار برگزاری دادگاه عادلانه است. او اسلحه نداشته، شلیک نکرده پس چرا باید به اتهام محاربه و اعدام محکوم شود. حکم او با کارهایی که انجام داده هماهنگ نیست. حکم شهرام قطعا نباید اعدام باشد.»

دادستان شهرام احمدی را به اتهام  “محاربه از طریق عضویت موثر در گروهک تروریستی تکفیری توحید و جهاد، هواداری از گروهک تروریستی و اقدام مجرمانه و تروریستی آن، و نگهداری چهار قبضه سلاح کلاش (کلاشنیکف) و مهمات مربوطه و حمل سه قبضه کلاش و مشارکت در حمله مسلحانه به یگان ویژه به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی” به اعدام محکوم کردند. اما وکیل مدافع شهرام احمدی در دفاعیات و تقاضای اعاده دادرسی وی از دیوان عالی کشور اظهار داشته اند که او هیچگاه عضویت و هواداری از گروه توحید و جهاد را نپذیرفته و عضو آن گروه نبوده و هرگز دست به اسلحه نبرده است. در تاریخ ششم تیرماه ۱۳۹۵ اعلام شد شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور اعاده دادرسی آقای احمدی را رد کرده و پرونده به دایره اجرای احکام برای اجرای حکم اعدام منتقل شده است.

این منبع به کمپین گفت:‌«شهرام از مقامات قضایی کشور خواستار برگزاری دادگاه عادلانه است. او اسلحه نداشته، شلیک نکرده پس چرا باید به اتهام محاربه و اعدام محکوم شود. حکم او با کارهایی که انجام داده هماهنگ نیست. حکم شهرام قطعا نباید اعدام باشد.»

execution-S

کمپین همچنین باخبر شده که علاوه بر شهرام احمدی، ۲۰ زندانی سنی دیگر در زندان رجایی شهر کرج صبح روز ۱۲ مرداد ماه اعدام شده اند. اسامی ۱۰ نفر از این تعداد اعدام شده که تاکنون به دست کمپین رسیده به این شرح است: بهمن رحیمی، مختار رحیمی، یارو رحیمی، آرش شریفی، کاوه ویسی، احمد نصیری، کاوه شریفی، بهروز شاه نظری، طالب مالکی و شهرام احمدی.

به گفته یک منبع دیگر همگی این ۲۰ نفر بدون آخرین ملاقات با خانواده هایشان صبح روز ۱۲ مرداد ماه در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند و خانواده هایشان جنازه های آنها را در بهشت زهرا تحویل گرفته اند.

خبرگزاری هرانا نیز در این پیوند نوشت: «در پی حمله روز گذشته گارد ویژه سیاهپوش زندان تعداد ۳۶ زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام که در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شدند با دستبند، پابند و چشم بند و تحت تدابیر شدید امنیتی به سلول انفرادی منتقل شدند. حکم تعداد پرشمار اما نامشخصی از این زندانیان در روز جاری اجرا شد.»

منابع نزدیک به خانواده های این زندانیان نیز با اعلام این خبر به این خبرگزاری گفتند: «در تماس تلفنی وزارت اطلاعات از خانواده های آنان خواسته شده به پزشکی قانونی کهریزک مراجعه کنند. که محل دریافت جسد زندانیان اعدام شده است. خانواده هایی که تا الان به محل رسیدند توانستند اجساد کفن پیچ شده فرزندان خود را ببینند. هنوز تعدادی از خانواده ها به خاطر دوری راه نرسیده اند.»

سازمان حقوق بشر ایران این اعدام‌ها را به شدت محکوم کرده و از جامعه جهانی خواسته است تا این اقدام حمهوری اسلامی را محکوم کنند.

محمود امیری مقدم، سخنگوی این سازمان گفته است که «اعدام این زندانیان در روند دادرسی غیر عادلانه همراه با اعتراف‌گیری زیر فشار انجام شده که یک جنایت محسوب می شود.»

براساس گزارش ها ۳۶ زندانی اهل سنت در سالن ۱۰ بند چهار زندان رجایی‌شهر زیر حکم اعدام بوده اند که حکم اعدام هفت نفر از این تعداد در مرحله بدوی‌ بوده است و ۲۹ نفر دیگر نیز حکم‌ شان تایید شده بود.