نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه می گوید که اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی با طرح آتش بس در غزه که به طور مشترک از سوی فرانسه  …


شماره ۱۲۱۱ ـ پنجشنبه  ۸ ژانویه ۲۰۰۹


 حسنی مبارک و نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری های مصر و فرانسه در مذاکرات درباره آتش بس

بی بی سی: نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه می گوید که اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی با طرح آتش بس در غزه که به طور مشترک از سوی فرانسه و مصر پیشنهاد شده است، موافقت کرده اند.

روز گذشته، سارکوزی وارد مصر شد و در پی ملاقات با حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، دو طرف اعلام کردند که طرح مشترکی را برای برقراری آتش بس در غزه تدوین کرده اند.

اسرائیل گفته است که از این طرح استقبال می کند و در ارتباط با اصول این طرح توافق به دست آمده است، اما گفتگوها در این باره همچنان ادامه دارد.

حماس – که کنترل نوار غزه را در دست دارد – گفته است که هنوز در ارتباط با طرح آتش بس مذکور توافقی حاصل نشده است، اما یکی از سخنگویان این گروه گفت که نشانه های مثبتی دیده می شود.

خطوط اصلی این طرح توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه و خواستار توقف حملاتی شده است که در دوازده روز گذشته در جریان بوده است. این طرح مورد حمایت گسترده بین المللی قرار گرفته است.

در همین حال، گزارش شده است که پس از پایان آتش بس سه ساعته در غزه که امروز (۷ ژانویه)، اسرائیل اعلام کرد، حملات توپخانه ای این کشور بار دیگر از سر گرفته شده است.

با گسترش حمایت بین المللی از برقراری آتش بس در غزه، اسرائیل هر روز به مدت سه ساعت عملیات نظامی خود را متوقف می کند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که به منظور فراهم آوردن امکان ارسال و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز یک و نیم میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه، از روز چهارشنبه (۱۸ دی)، هر روز عملیات نظامی در نوار غزه را به مدت سه ساعت متوقف می کند، اما مشخص نکرد که آیا این آتش بس شامل تمامی نقاط غزه و کلیه عملیات نظامی خواهد شد و در صورت تیراندازی احتمالی فلسطینیان در این مدت، چه واکنشی به آن نشان خواهد داد.

نخستین مورد از آتش بس روزانه ساعت ۱۱ به وقت گرینویچ به اجرا گذاشته شد، اما به گفته خبرنگاران، پس از چند دقیقه، دست کم دو حمله هوایی علیه غزه صورت گرفت.

خبر تصمیم اسرائیل برای رعایت آتش بس کوتاه مدت در غزه ساعاتی قبل از تشکیل جلسه کابینه امنیتی این کشور برای بررسی اوضاع غزه و پاسخ به خواست بین المللی برای برقراری آتش بس در عملیات نظامی کنونی انتشار یافت.

در پی ملاقات با رئیس جمهوری فرانسه، مبارک اعلام داشت که مصر از اسرائیل و فلسطینیان دعوت می کند با شرکت در جلسه ای فوری، در مورد ترتیبات و تضمین های لازم به منظور جلوگیری از تکرار وضعیت موجود مذاکره کنند."

گفته می شود تضمین های مورد اشاره رئیس جمهوری مصر شامل اطمینان به اسرائیل در مورد حفظ امنیت مرز غزه توسط فلسطینیان در برابر اقدام اسرائیل در بازگشایی گذرگاه مرزی و رفع محاصره اقتصادی این بخش از سرزمین های فلسطینی است.

گفته می شود ایالات متحده نیز از طرح آتش بس مورد نظر فرانسه و مصر، که متضمن تلاش برای توقف موشک پرانی به سوی اسرائیل نیز باشد، حمایت کرده است.