بعد از اینکه باران شدید هفته گذشته در وینزور انتاریو باعث به وجود آمدن سیل شد، زیرزمین منزل آقای تونی گروسی را تماما آب گرفت. آقای گروسی به صورت بسیار طبیعی اولین کاری که به نظرش صحیح به نظر می رسید انجام داد و با شرکت بیمه اش (به خاطر حفظ و احترام به حقوق حرفه ای از بیان نام شرکت بیمه مربوطه معذور هستیم) تماس گرفت و اعلام خسارت کرد.

بعد از این جریان شرکت بیمه نماینده اش را برای تعیین میزان خسارت اعزام کرد و در اولین واکنش اعلام کرد که همانگونه که در بخش توضیحات بیمه نامه آمده ایشان در خصوص خسارات سیل مسئولیتی ندارند و خطر سیل در زمره استثنائات بیمه نامه است ولی با توجه به حسن نیت و به صورت ارفاقی حاضرند تا هزینه پاکسازی را که معادل ۵ هزار دلار است پرداخت کنند.(خسارت حدود ۵۰ هزار دلار تخمین زده شد).

windsor-flooding

شرکت بیمه مربوطه به یک اصل قانونی اشاره می کرده که توسط مسئولان ایالتی تایید شده بود و آن مستثنا بودن خطر سیل در پوشش بیمه منازل مسکونی در انتاریو است، البته از چند سال پیش این مورد توسط کارشناسان و خبرگان بیمه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و همگی متفق القول هستند که این مطلب احتیاج به بازنگری دارد. شاهد این مدعا آن است که خسارت سیل در سال ۲۰۱۳ در انتاریو توسط چند شرکت بیمه بزرگ از آن جمله شرکت بیمه اینتکت به صورت ارفاقی پرداخت شد و آن را از نظر حقوقی ـ قراردادی ضایعات ناشی از برگشت آب از فاضلاب تلقی کردند.

شرکت بیمه ای که منزل آقای تونی گروسی در وینزور انتاریو را بیمه کرده بود نمی دانست که بیمه گذارش (خریدار بیمه) خود وکیل حقوقی قابلی است و اگر راجع به شرایط و مقررات قراردادی و قانونی با وی صحبت یا مکاتبه می کنید بایستی بسیار مراقب باشید چون ایشان هم توان پاسخگویی مناسبی خواهند داشت.

آقای گروسی از شرکت بیمه مزبور شکایت کرد و قرار است مراحل قانونی در سال جاری در یکی از دادگاه های انتاریو تشکیل شود.

جهت اطلاع شما خوانندگان محترم در اکثر بیمه نامه های منازل مسکونی موجود در شرکت های بیمه محدودیت های زیادی برای پرداخت خسارت آبدیدگی وجود دارد ایشان فقط خسارات ترکیدگی و شکستگی لوله های آب داخل منزل به انضمام برگشت آب از فاضلاب را پوشش می دهند و خسارات آب که از درز پنجره و درها وارد شود را نمی پردازند و کلا خسارات حاصل از سیل در زمره استثنائات است.

این البته همه ماجرا نیست، بلکه برای خسارت ناشی از آب محدودیت های مبلغی هم در نظر می گیرند به این صورت که مناطق انتاریو را به ۱۰ قسمت تقسیم کردند و آن قسمت هایی که در معرض بیشتر خسارت است را تا سقف مثلا ۱۰۰-۷۵ هزار دلار پوشش می دهند و نه بیشتر. مستحضر هستید که حتما بایستی پوشش بیمه آبدیدگی تا سقف کل مبلغ ساختمان و اثاثیه بیمه شود تا چنانچه اتفاقی افتاد و به فوندانسیون منزل خسارت وارد شد خسارت تمام و کمال پرداخت شود. اگر قیمت بازسازی منزل ۵۰۰ هزار دلار است و اثاثیه هم ۲۰۰ هزار دلار لذا پوشش بایستی برای ۷۰۰ هزار دلار خریداری شود و نه کمتر. تازه هزینه پاکسازی و انتقال ضایعات به بیرون منزل را هم بایستی جداگانه پوشش داد.

برای اطلاع از کم وکیف پوشش بیمه آبدیدگی که در بیمه نامه های شرکت های بیمه بسیار متفاوت تعبیر و تفسیر می شود با بروکر بیمه خود تماس بگیرید.