تورنتو استار در خبر روز ۱۳ ژانویه خود نوشت: در شورای حقوق بشر سازمان ملل که با حضور ۴۷ کشور در حمایت از مردم بی گناه غزه و  …


شماره ۱۲۱۲ ـ پنجشنبه  ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹


 


 

تورنتو استار در خبر روز ۱۳ ژانویه خود نوشت: در شورای حقوق بشر سازمان ملل که با حضور ۴۷ کشور در حمایت از مردم بی گناه غزه و به منظور توقف جنایات اسرائیل تشکیل شده بود، کانادا تنها کشوری بود که یک تنه به حمایت از اسرائیل برخاست.

این در حالی بود که ۳۳ کشور به منظور مخالفت با رفتار جنایت کارانه اسرائیل در غزه قطعنامه ی تنظیم شده را امضاء کردند، و ۱۳ کشور که اغلب از کشورهای اروپایی بودند، از امضاء این قطعنامه خودداری کردند.

قابل ذکر است که ایالات متحده به عنوان بزرگترین حامی و هم پیمان اسرائیل، در این شورا جایی ندارد.

موریس گرینیوس نماینده کانادا درخصوص عدم امضای قطعنامه گفت: «در این نشست بیان شد اسرائیل منشاء بسیاری از جنایتهای بشری است که اینگونه صحبتها بی مفهوم و فتنه انگیز به شمار می آیند. چرا که حماس با پرتاب موشک به عنوان آغازگر این نزاع محسوب می شود». به گفته کارشناسان این نحوه برخورد کانادا ناشی از حمایت همه جانبه اتاوا از سیاست های اسرائیل است.

پل هین بیکر، سفیر اسبق کانادا در سازمان ملل می گوید:« در روابط بین الملل کانادا و اسرائیل همیشه دوست یکدیگر محسوب می شدند. و با رای گیری اخیر دوستی این دو کشور بیش از گذشته تثبیت شده است. از دیدگاه بین الملل سیاست کانادا در راستای سیاست آمریکا و اسرائیل قرار دارد. لیکن عدم رای به محکومیت اسرائیل نشان می دهد کانادا هرگز اسرائیل را خطاکار یا متجاوز تلقی نمی کند».


 

نشست یاد شده اساسا علیه اسرائیل ترتیب داده شده بود و آمریکا نسبت به تشکیل آن نیز ابراز مخالفت می کرد. هین بیکر در این باره می گوید: «در این درگیری ها هرگز دولت کانادا سعی نکرده بود در قبال حملات اسرائیل به غزه سیاست خاصی اتخاذ کند و نسبت به این قبیل رفتار ضد انسانی واکنشی نشان دهد. تا کنون بیش از ۹۰۰ فلسطینی در درگیری های اخیر کشته شده اند که بخش عمده ای از آنان را شهروندان بی گناه تشکیل می دهند. آنان قربانی حملات نظامی هستند که خود هیچ سهمی در آن نداشتند و حتی نمی توانند بگریزند، زیرا نیروهای اسرائیل مرزها را بسته اند و آنان محکوم به مرگ هستند».

هارپر ماه اول پس از به قدرت رسیدن حمایت آشکار خود از اسرائیل را اعلام کرد. این واقعه در سال ۲۰۰۶ همزمان با حمله اسرائیل به لبنان بود و هارپر نه تنها این عمل را محکوم نکرد، بلکه از آن حمایت نیز می کرد. پل دوار نماینده نیودموکرات پارلمان کانادا از اتاوا، سکوت کانادا در این برهه را محکوم کرد. او معتقد است: «کانادا باید قویا از مردم فلسطین حمایت کند. لیکن با وجود یک دولت محافظه کار، کانادا در گوشه ای می نشیند و فقط نظاره گر این جنایات است».


 

کنگره اسلامی کانادا دولت را مدافع صلح نمیداند و ادعا می کند دولت کانادا برای برقراری صلح در دنیا تلاشی نمی کند. سخنگوی این کنگره بیان کرد: «ما هم اکنون از درست و نادرست صحبت نمی کنیم. ما به فکر مردم بی گناه غزه هستیم و متاسفانه می بینیم کانادا در این باب هیچ تلاشی نمی کند».