استان خوزستان یکی از استان های کلیدی ایران از نظر اهمیت اقتصادی و موقعیت جغرافیایی، و در واقع ثروتمندترین استان ایران مدت های مدیدی ست که با مشکلات فراوانی از جمله فقر، بیکاری، بی آبی، بی برقی و بی هوایی روبروست، و همین امر در مقاطع مختلف خشم مردم اهواز را نسبت به بی توجهی مسئولان دولتی در برخورد اصولی برای حل بحران های زیست محیطی برمی انگیزد.

اخیرترین این بحرانها به چهار روز پیش برمی گردد که باعث شد مردم خشمگین اهواز در مقابل استانداری تجمع کنند و با دادن شعارهایی همچون استاندار حیا کن خوزستان را رها کن/  آب برق حقمونه، آب کارون حقمونه/ همه با همن نه روحانی نه احمدی نژاد/ وعده های توخالی دیگر اثر ندارد، روحانی خجالت خجالت/ خشم خود را نسبت به موقعیت شهرشان ابراز کردند.

در واقع مشکل از آن جایی حاد شد که در ابتدای هفته جاری با افزایش رطوبت و تجمع گرد و غبار بر خطوط برق، ۱۱ شهر خوزستان دچار قطعی برق و آب شدند و قطعی آب و برق زندگی روزانه مردم را مختل کرد و  موجب تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، ادارات شد. همچنین به دلیل نبود برق و کار نکردن چراغ های راهنمایی و رانندگی خیابان های شهر با ترافیک سنگینی روبرو شد، و این مسائل در کنار هوای آلوده و پرغبار شهر خشم مردم را دو چندان کرد.

به گزارش بی بی سی، در پی این شرایط، ستاد بحران به شکل اضطراری تشکیل جلسه داد. حمید چیت‌چیان وزیر نیروی ایران به اهواز سفر کرد و از طرف دولت از مردم خوزستان عذرخواهی کرد.

همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: “طبق برآوردها پدیده ریزگردها در استان خوزستان ۳۵ درصد منشا داخلی و ۶۵ درصد منشا خارجی دارد.”

به گزارش تسنیم، نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه ۷ کانون در داخل کشور برای ریزگردها شناسایی شده که شامل ۳۵۰ هزار هکتار است گفت: “اگر این کانونها کنترل شود ۴۰ تا ۵۰ درصد گرد و غبار در استان کاهش می‌یابد،‌ این کانون های داخلی در دسترس خودمان است که اگر بتوانیم آنها را کنترل کنیم گام مهمی در این زمینه برداشته شده است.”

همچنین آقای یوسفی عنوان کرد: ” برای کنترل کانون های خارجی هم نیازمند عزم دستگاه دیپلماسی خارجی هستیم که باید فعال شود.”

khoozestan-7
khoozestan-6
khoozestan-5
khoozestan-4
khoozestan-3
khoozestan-2
khoozestan-1

 در همین حال سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ایران گفت: “در اتفاقات اخیر خوزستان بار دیگر ثابت شد که مرد بحران نیستیم و دستگاه های اجرایی ما از جمله محیط زیست ثابت کردند که نمی توانند اقدام موثری را انجام دهند.”

به گزارش میزان، آقای خدادادی همچنین گفت که بدون شک دولت و سازمان محیط زیست باید اقدامات جدی را در این عرصه انجام دهد زیرا “ما معتقدیم که دولت و دستگاه های متولی در موضوع خوزستان کوتاهی کردند.”

شکوه مقیمی در روزنامه ایران نوشته که بر خوزستان خاک مرده پاشیده شده، نه خاکی استعاره از افسردگی و خمودگی، به راستی خاک مرده بر شهر نشسته است، استمرار ورود ریزگردها در یک ماهه اخیر علاوه بر مختل کردن زندگی طبیعی مردم خوزستان که نخستین حق بشر است، حالا آسیب جدی به تاسیسات استان خوزستان رسانده و با درآمیخته شدن رطوبت و خاک، خوزستان به گل نشسته و این سرزمین که زمانی از فرط پرآبی و تعدد نخلستان‌ها به جلگه شهره بود، حالا به دشتی کم آب بدل شده است.

گزارش خانم مقیمی در ادامه حاکیست که بی‌برقی، تعطیلی و خلوتی شهرهایی که حتی عابربانک‌هایشان هم کار نمی‌کنند بیشتر به داستان‌های تخیلی می‌ماند تا روزهای معمولی در آستانه بهار برای استانی که ثروت نفتی‌اش، بزرگ‌ترین منبع درآمد کشور است.

چند استان ایران در سال‌های اخیر با تشدید مشکل گرد و غبار روبرو بوده‌اند. این مشکل به ویژه در خوزستان و سیستان و بلوچستان مکررا به اختلال در روند عادی زندگی شهروندان منجر شده است.

برخی مقام‌های دولت ایران، از جمله معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، می‌گویند ریزگردهای خوزستان از عراق می‌آید، اما برخی کارشناسان خشکاندن تالاب هورالعظیم برای اکتشاف نفت را دلیل اصلی ریزگردها معرفی می‌کنند. انتقال آب کارون و سدسازی‌های گسترده نیز از دیگر دلایلی است که برای این مشکل ذکر شده است.

یادآوری می شود در تهران نیز مردم به حمایت از مردم خوزستان در خیابان تجمع کردند و با شعارهایی چون همبستگی خود را با مردم اهواز اعلام کردند.

ویدیوهایی که مردم از تجمع اعتراضی مردم اهواز فرستاده اند در لینک های زیر ببینید.
ویدیوی یک
ویدیوی دو 
ویدیوی سه 
ویدیوی چهار