تازه ترین کنسرت سلی، با یک فاصله ی سه ساله از “رخ دوست” که کنسرت پیشین اش بود، هفته ی آینده در موزه آقاخان تورنتو برگزار می شود.

در این مدت سلی از صحنه دور نبوده. او در جشن های بسیاری در کنار دیگر هنرمندان شهرمان به صحنه رفته و اجرا داشته، از جمله جشن بیست و پنجمین سال انتشار شهروند که پنجم فوریه امسال برگزار شد، ولی کنسرت در پیش رو تنها مهر او و یاران نوازنده و رقصنده ی همراهش را بر خود دارد.

سلیمان واثقی(سلی) خوانندگی را از اوایل دهه ی بیست زندگی اش، زمانی که در دانشگاه تهران علوم اجتماعی می خواند، آغاز کرد. از آن زمان نیم قرن گذشته است و این گذر سالها، در سبک خوانندگی او نیز تحولاتی به جا گذارده است.

او که در خانواده ای مذهبی ـ عرفانی بزرگ شده، خواندن را با قرآن خوانی شروع کرد، در ادامه اپرای فتح بابل به رهبری ارکستر اسفندیار منفردزاده اپرا خواند. سپس به پاپ روی آورد و در برنامه زنده یاد فریدون فرخزاد (میخک نقره ای) ترانه های خاطره انگیز “حمدی فیل” و “در اومدی ز خونه” را خواند و مشهور شد اما یکجا نایستاد.

او در گروه کر اپرای تالار رودکی استخدام شد و تحصیلات علمی موسیقی را شروع کرد و تعلیم آواز کلاسیک دید.

پس از انقلاب سال ۱۹۸۶(۱۳۶۵خورشیدی) به ایتالیا رفت. در آنجا با استاد کامران خاشع آلبوم “آب” را که کار مدرنی بود روی شعرهای حافظ و مولانا و سهراب سپهری کار کرد. سال ۱۹۸۷ با خانواده به تورنتو آمد و یک سال بعد اولین کنسرتش را در دانشگاه تورنتو اجرا کرد.

پس از آشنایی با جمشید باستانی هنرمند پیانیست، آلبوم “رنگین کمان” را با همکاری او منتشر کرد و کنسرت هایی هم اجرا کرد.

در انگلیس با گروه لیان آشنا شد که پایه موسیقی شان صوفیانه و قوالی ست. با این گروه آلبوم “خاک حیران” را در لس آنجلس اجرا کرد. او با همین گروه سال ۲۰۰۷ در هاربرفرانت سنتر تورنتو کنسرت داشت و سال بعد در جشنواره تیرگان جولای ۲۰۰۸ اجرا داشت.

در سال ۲۰۰۹ در “اپرت موسی و شبان” که بر اساس داستانی از “مولانا جلال الدین محمد بلخی” نوشته شده، همراه با گروه مستان و ارکستر سمفونیک به رهبری شهرداد روحانی در نقش موسی به روی صحنه رفت.

سال ۲۰۱۱ سلی به همراه دریا دادور و پرواز همای و ارکستر سمفونیک بلژیک اپرای “عشق و عقل و آدمی” را در کاخ هنرهای زیبای بروکسل به روی صحنه برد و همین کنسرت در چند شهر دیگر اروپایی به روی صحنه رفت.

سلیمان واثقی اکتبر ۲۰۰۸ به عنوان هنرمندی از جوامع قومی کانادا مورد تشویق دیوید اونلی فرماندار ایالت انتاریو قرار گرفت، و لوح تقدیر دریافت کرد.

حالا سلی ما را به سفری به درون دعوت کرده است. این سفر ساعت ۸ شب شنبه ۴ مارچ ۲۰۱۷ در موزه ی آقاخان تورنتو برگزار می شود.

در گفت وگوی کوتاه تلفنی که با او داشتم درباره ی کنسرت جدیدش پرسیدم.

گفت، این کنسرت براساس اشعار قدیمی و عرفانی ایرانی ست و موسیقی اش قوالی. اگر خاطرتان باشد کنسرت پیشین من “رخ دوست” برآمده از ترجیع بند بلندی از شاه نعمت الله ولی بود که این ترجیع بند ۹ بند ده خطی یعنی ۹۰ خط شعر است که با تعریف معشوق (خداوند) شروع میشه و سیر تکاملی یک سالکی که در راه پیدا کردن حقیقت است را تا پایان شعر نشان می دهد. این کنسرت هم در ادامه ی همین راه است.

سلی افزود، آنچه که برام مهمه اینه که من هیچوقت در یک جا نموندم و همیشه طرح تازه ای ریخته ام. از قرآن خوانی، اپراخوانی و پاپ گذر کردم و همه ی اینها کوله باری از تجربه شدند تا به موسیقی عرفانی رسیدم.

از آلبوم آب تا کارهای تازه تر، همه ادامه ی هم هستند منتها در صورت های مختلف. چه در صورت مدرن با شعر امروز (سهراب سپهری)، و چه در صورت کلاسیک با شعر عرفانی کهن( مولانا). این تجربه ای ست که دارم ادامه میدم و الان به موسیقی عرفانی رسیدم و این را که نمونه ی ایرانی اجراشده ای از آن نیست، دارم اجرا می کنم.

سلی در پاسخ به اینکه آیا از این موسیقی هم گذر خواهی کرد، می گوید: من فعلا به این موسیقی عرفانی و قوالی خیلی وابسته ام و نمیدونم که آیا از آن هم گذر می کنم یا نه، مهم این است که مرا با کوله بار وسیعی به اینجا رسانده.

در مصاحبه های پیشین با سلی او برایم موسیقی قوالی را توضیح داده بود. به گفته ی او، قوالی از قول و نقالی و گفت وگو می آید. این موسیقی یک گفت وگو را آغاز می کند و به نتیجه ای می رسد در حالی که همیشه برمی گردد به یک ریتم و ملودی خاص مثل یک ترجیع بند و دوباره موضوع تازه ای آغاز می کند و دوباره برمی گردد به آن موسیقی و این تبدیل ریتم ها پر است از احوالات گوناگون که در حقیقت حرکت به سوی سماع دارد که این سماع نتیجه شور و شعفی است که در جان انسان افروخته می شود.

گفتنی ست برای این کنسرت اشعاری از مولانا، عطار و دکتر جواد نوربخش انتخاب شده است.

سلی را در کنسرت “سفر به درون” فرزاد عطارجعفری با رقص سماع همراهی می کند.

بامداد فتوحی (تنبک)، زهره شهبازی (دف)، سیاوش کاوه(کمانچه)، علی رزمی (سه تار) و سردار محمدجانی(بربط)، همه هنرمندان نوازنده ی جوانی هستند که سلیمان واثقی پیشکسوت را در این کنسرت همراهی می کنند.

همچنین خانم شیناز جان محمد بر روی صحنه اشعار را دکلمه می کند.

کنسرت سفر به درون، حاصل همکاری مرکز رومی کانادا و موزه آقاخان است.

برای تهیه بلیت به سایت موزه مراجعه کنید:

www.agakhanmuseum.org

برای اطلاعات بیشتر از سایت سلیمان واثقی دیدن کنید:

www.soleymusic.ca