آشتی با حیوانات

خوانندگان محترم نشریه شهروند، ما دوستان وفا در کانادا ضمن شادباش نوروزی و آرزوی سلامتی برای شما دوستداران حیوانات گزارش فعالیت های سه ماهه ی اول سال ۲۰۱۷ گروه خود و همچنین پناهگاه های وفا در هشتگرد و قزوین را به اطلاعتان می رسانیم.

کنسرت شهریار رومی، هنرمند حامی حیوانات

در ماه دسامبر از طرف برگزارکنندگان کنسرت شهریار رومی، خواننده جوان و خوش صدای حامی حیوانات با خانم فاطمه معتمدی، بنیانگذار وفا تماس گرفتند و گفتند که شهریار به زودی در تورنتو کنسرت دارد و مایل است که دوستان وفا را به این کنسرت دعوت کند. خانم معتمدی از این دعوت استقبال کرد و به همراه ۹ نفر از دوستان وفا در این کنسرت حضور یافت.

شهریار در میانه کنسرت به نقش وفا در حمایت از حیوانات ایران اشاره کرد که با تشویق های حاضران در سالن همراه شد.

یاران وفا برای این هنرمند مردمی حامی حیوانات و محیط زیست موفقیت های بیشتر آرزو دارد.

بازار زمستانی وفا

بازار زمستانی “دوستان وفا در کانادا” روز شنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷، در سالن اجتماعات بنیاد پریا در تورنتو، از ساعت ۱۱ صبح تا ۵ بعدازظهر برگزار شد.

از چند سال پیش که بنیانگذار اولین پناهگاه حیوانات در ایران، خانم فاطمه معتمدی، “دوستان وفا در کانادا” را در تورنتو برای حمایت از پناهگاه وفا در ایران بنیان گذارد، ما عده ای از دوستداران حیوانات کم کم به آن پیوستیم و از آن زمان همواره تلاش کردیم تا با برپایی برنامه هایی برای جمع آوری کمک مالی یاریگر پناهگاه های وفا در ایران باشیم، اما این بازار اولین تجربه ی مستقل و در سطح بزرگتر ما بود که بسیار موفق برگزار شد.

در این بازار افراد و شرکت های گوناگون محصولات و خدمات خود را ارائه کردند و ده ها نفر از طرفداران حیوانات از هر ملیتی با خرید اجناس موجود در بازار، خرید غذا، کمک مالی به وفا و شرکت در قرعه کشی‌ روزی خوش را در کنار هم گذراندند. شیرینی‌ و کیک‌های خانگی، مربا و ترشی‌های خانگی، زیور آلات کار دست، لباس، کار دستی‌‌های گوناگون، شمع، وسایل دکوری، آجیل و خشکبار، و البته غذاهایی که از آشپزخانه‌های کدبانو‌های عضو این گروه بیرون آمده بود، خریداران را به خود مشغول می کرد و همه ی اینها به همراه موسیقی و رقص، این روز را به روزی شاد تبدیل کرد.

اعضای گروه دوستان وفا به سرپرستی گیتی‌ صفایی‌ از هفته‌ها پیش از این روز برنامه ریزی و تدارکات را آغاز کردند و البته توانستند بسیار بهتر از پیش بینی‌ خود به وفا و ساکنان باوفایش کمک کنند.

در اینجا لازم می دانیم که از بنیاد پریا و ریاست محترم آن آقای احمد تبریزی برای حمایت شان و در اختیار گذاردن مکان و دیگر امکانات بنیاد به صورت رایگان سپاسگزاری کنیم.

از نشریه وزین شهروند، بویژه آقای حسن زرهی سردبیر و خانم نسرین الماسی مدیر تحریریه سپاسگزاریم که یک ماه و نیم، آگهی تمام صفحه ی بازار زمستانی را هر هفته به طور رایگان منتشر کردند.

این بازار همچنین از پشتیبانی مالی و حمایتی گروهی از دوست داران وفا نیز برخوردار بود که عبارتند از:

Dr. Roxana Salehi (VIUTS: Research & Evaluating), Dr. Babak Rezaei, Minaret Renovation Services, Farshid Sharifi, Dr. Dave Bonab (Unionville South Pet Hospital), Phidelia Premium Products, Insufin Insurance, Gilva Accounting and  Tusi Lifestyle.

از تمامی این حامیان که به ما اعتماد کردند و یاریگرمان شدند، سپاسگزاریم.

از همه داوطلبانی که وقت، توان و هنرشان را صرف بهتر برگزار شدن این بازار کردند، سپاسگزاریم.

vafa-12
vafa-11
vafa-10
vafa-9-maryam-va-rayan-afarin
vafa-8
vafa-7
vafa-6
vafa-5
vafa-4
vafa-3
vafa-2
vafa-1
vafa-13

از سودابه مجیدی، نقاش هنرمند که ساک های نقاشی اش یکی از پرطرفدارترین ها در بازار بود، از ناهید سلیمی که هنر شیرینی پزی او همه را به طرف میز او جلب می کرد، از الهه ثابت برای ساخت هنرمندانه زیورآلات، از فروغ و لیلا و مریم و سهیلا برای هنر آشپزی شان، از بهاره برای شال های زیبایی که تهیه کرده بود، از فرشته (فاطمه) معتمدی که مربا و ترشی های خوشمزه اش بسیار طرفدار داشت، از فریبا فرد که در تزئین سالن و تهیه جوائز مشارکت داشت، از امیر و بهمن که از صبح زود و در سرما بنرها و پلاک ها را در خیابان ها نصب کردند، از فرنوش صندوقدار خوش اخلاقمان، از سمین، آفرین، مریم (احمدی)، فریناز، سارا، منصوره، باران، صحرا، ریحانه، افشین، پری، مریم، تورج و همکاران پریا فروزان و آویده تشکر می کنیم.

تشکر مخصوص از گیتی سرپرست تیم برگزاری بازار و فریماه و فرح دستیارانش و به همه کسانی که در برگزاری این جشن در کنارمان مشارکت داشتند خسته نباشید می گوییم.

از آلبوم عکس های این بازار که توسط فرح طاهری و مهدی ترابی کیا گرفته شده، در صفحه ی فیسبوک دوستان وفا در کانادا دیدن کنید.

سگ های وفا در کانادا

سال گذشته تعدادی از ساکنان پشمالوی وفا از ایران به کانادا آمدند از جمله دکاپریو، عسل، فرانکی، لوسی، و …

اما در ژانویه ۲۰۱۷ سه سگ کوچک پناهگاه به تورنتو آمدند.

آمدن یک مادر و پسر به نام وندی و پیتر همه را هیجانزده کرده بود. این دو بسیار به هم وابسته بودند. آنها از یک ساختمان اداری تخلیه شده به وفا وارد شدند. احتمالا روزی صاحبشان فکر کرده دوست دارد سگ داشته باشد، بعد از مدتی دلش را زده و با سنگدلی رهاشان کرده بود. در پناهگاه اما، این دو سگ زیبا همیشه مورد مهربانی دوستانشان بوده اند. آنها در ماه فوریه (۲۰۱۷)برای یافتن خانه و خانواده‌ای همیشگی‌ به تورنتو وارد شدند. آفرین از دوستان وفا در کانادا چند روزی را میزبان آنها بود.

این مادر و پسر شیرین و پر طرفدار چند روز بیشتر منتظر نماندند و خیلی زود به خانه ی همیشگی خود رفتند. آنها حالا مرکز توجه و عشق خانواده ی جدید خود هستند. یکی‌ از شرط‌های اصلی‌ وفا برای ‌واگذاری این دو، باهم بودنشان بود، که آنهم عملی‌ شد، و آنها برای همیشه با هم خواهند ماند.

داستان کامل وندی و پیتر را در فیسبوک وفا بخوانید.

وینکی یکی‌ از دیگر از سگ های کوچک پناهگاه بود که ماه ژانویه به تورنتو آمد.

داستان وینکی را از زبان اولین دوست انسانش بخوانید:

او ‌را با چشمی بیرون زده در خیابان دیدم، آنقدر گیج و خسته بود، که حالی‌ برای فرار و یا پنهان شدن نداشت. او را به بیمارستان بردم، در بین راه فقط می‌‌لرزید. دکتر دلیل مشکل چشم را برخورد به سطحی سخت تشخیص داد، جز درآوردن چشم آسیب دیده چاره‌ای نبود. هنوز لرزش‌های بدنش را در خاطر دارم. چشمش همان شب عمل شد، چند روز بعد با وفا تماس گرفتم توان نگهداری اش را نداشتم، شاید هم توان دیدن چشمی را که نمی‌‌دید. آقای علی‌ شعیبی از داوطلبان مهربان وفا می‌‌گوید: کوچکی وینکی و بزرگی‌ بلایی که بر سرش آماده بود قابل باور نبود. پناهگاه نیز جای مناسبی برای او نبود. مراقبت زیادی نیاز داشت، پس مهمان من شد. چند روز بعد وقتی‌ که از شادمانی له‌ له‌ می‌‌زد، متوجه شدم که دمش را تکان نمی‌‌دهد. به دمش دست زدم، واکنشی نداشت، انگار دمی نداشت. همان روز او را به دامپزشکی بردم، دکتر دلیل را کشیدگی دم تشخیص داد و نگه داشتنش را بیهوده. همان روز دمش را جدا کردند.

یک ماهی‌ بعد از این عمل بود که خانواده‌ای مهربان وینکی را به سرپرستی گرفتند. این سرپرستی چند هفته‌ای بیشتر طول نکشید و با همه ی عشقی‌ که صاحبان جدید وینکی به او داشتند، بیماری یکی‌ از اعضای خانواده، وینکی را این بار به پناهگاه آورد. طولی نکشید که او هم مسافر شد و در ماه ژانویه همراه وندی و پیتر به تورنتو آمد و بعد از یکی دو روز، خانه ی همیشگی اش را یافت.

منصوره و باران او را پذیرفتند و از آن زمان با خانواده ی جدیدش به خوبی و خوشی زندگی می کند.

داستان کامل وینکی را همراه با عکس هایش در فیسبوک وفا بخوانید.

دوستان وفا در جشنواره نوروزی

چهارمین جشنواره نوروزی کانادا، که بنیانگذار آن آقای کمال طراوتی موسیقیدان و سرپرست گروه کر ملی ایران هستند، روز شنبه ۱۸ مارچ ۲۰۱۷ در مرکز هنرهای نمایشی ریچموندهیل از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب برگزار شد.

برگزارکنندگان جشنواره لطف کرده و یک میز به رایگان در اختیار دوستان وفا در کانادا گذاشته بودند.

از این جشنواره صدها تن دیدن کردند و میز دوستان وفا نیز مثل همیشه  دیدارکنندگان بسیاری داشت. سیاستمداران، هنرمندان، شاعران و نویسندگان، روزنامه نگاران و بسیاری دیگر با دوستان وفا گفت وگو کردند و تی شرت و لیوان خریدند یا کمک های مالی خود را به صندوق انداختند.

برای ما دوستان وفا، حضور در چنین جشن ها و برنامه هایی فرصتی ست تا “وفا”، اولین پناهگاه حیوانات در ایران را به مردم بشناسانیم.

خوشبختانه امروزه بیش از گذشته ما شناخته شده ایم، و مردم وقتی کنار میز ما می آیند تا می خواهیم خودمان را معرفی کنیم می گویند می شناسیم. چی از این بهتر. با این کلمات دلگرم کننده ما عیدی خود را برای سال ۱۳۹۶ گرفته ایم.

عکس های این جشن را در فیسبوک دوستان وفا ببینید.

خانه تکانی در پناهگاه های وفا در هشتگرد و قزوین

امسال زمستان، برف و سرما برای ساکنان و کارکنان و داوطلبان پناهگاه ها سختی زیادی به همراه داشت، اما این باعث نشد که به محض خوب شدن هوا، همگی دست به کار نشوند و با رنگ های شاد، یک خانه تکانی حسابی به در و دیوارها و نرده های پناهگاه ندهند.

کار در پناهگاه همیشه هست و  بازسازی و نوسازی لانه ها ادامه داره، و علیرغم اعلام اینکه ظرفیت پناهگاه ها تکمیل است، اما هر روز هم مسافران تازه ای از راه می رسند؛ یکی را پشت در پناهگاه رها می کنند، یکی را می پذیرند چند روز بعد هفت توله می زاید، یکی تصادف کرده و یا در وضعیت اضطراری است، خلاصه آنقدر سگ آسیبمند و نیازمند زیاد است که هر قدر هم بخواهیم از پذیرش خودداری کنیم باز ناچاریم تعدادی را بپذیریم.

روز جمعه ی آخر سال هر دو پناهگاه بازدید عمومی داشتند. بسیاری از مردم به دیدن وفا و ساکنانش آمدند. از بازارچه ای که داوطلبان وسایلش را مهیا کرده بودند، خرید و با سگ ها بازی کردند و با حضورشان به بچه های وفا دلگرمی دادند.

*

دهم اسفندماه، ۲۸ فوریه، روز جهانی عقیم سازی بود و به همین مناسبت هر دو پناهگاه در جهت ترویج ایده ی عقیم سازی برای کنترل حیوانات بی پناه، اقدامات حمایتی انجام دادند.

دکتر عابدی دامپزشک پناهگاه وفا، با مشارکت پناهگاه، همچون سال های گذشته، عقیم سازی ارزان قیمت سگ و گربه های متقاضیان را برعهده گرفت.

*

از سایت خبری عصر ایران گروهی برای فیلمبرداری از پناهگاه های وفا در هشتگرد و قزوین آمدند و یک فیلم زیبا از ساکنان این دو پناهگاه تهیه کردند که در سایت آپارات و همچنین در وبسایت وفا می توانید ببینید.

برای اطلاع از برنامه های آینده در این خصوص به فیسبوک های وفای هشتگرد و قزوین سر بزنید.

علاقمندان به حیوانات و محیط زیست می دانند که پناهگاه های وفا، مستقل هستند و از هیچگونه کمک دولتی برخوردار نیستند و تنها و تنها با کمک های مردمی به حیات خود ادامه می دهند. بنابراین ما را فراموش نکنید. کمک های هرچند کوچک شما، می تواند جان یک حیوان را نجات دهد.

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران، در دو شعبه (هشتگرد کرج و قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.

Facebook: Friends of Vafa Animal Shelter

www.vafashelter.com