صدای امریکا: سعید کریمیان، مدیر شبکه تلویزیونی جم تی وی، در استانبول ترکیه کشته شد. به گزارش آسوشیتدپرس، مهاجمان شنبه شب نهم اردیبهشت پس از بستن مسیر خودرو آقای کریمیان به وسیله یک خودرو شاسی بلند، او و همراهش را به گلوله بسته و از صحنه گریختند. بنابر این گزارش، پلیس خودرو مهاجمان را سوخته و رها شده یافته است. همچنین گفته شده که در این حمله شریک کویتی آقای کریمیان که در خودرو در کنار او بوده نیز به قتل رسیده است.

سه روز پس از کشته شدن سعید کریمیان، مدیر شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای جِم در شهر استانبول، واکنش‌ها به آن ادامه دارد.

پلیس ترکیه می گوید، آقای کریمیان در حمله ای به خودروی او بر اثر اصابت بیست و هفت گلوله جان خود را از دست داده است.

بنا بر گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، تحقیقات در این خصوص هنوز کامل نشده، اما با توجه به «محکومیت غیابی اخیر» آقای کریمیان در یکی از دادگاه های انقلاب در ایران، احتمال سیاسی بودن این ترور نیز مطرح شده است.

پلیس استانبول اعلام کرد که در  جریان این حادثه دو مرد مسلح با یک خودروی جیپ راه عبور خودروی حامل آقای کریمیان و شریک او را در محله مسلک شهر استانبول سد کرده و آن را به رگبار بستند.

بنا به گزارش روزنامه حریت ترکیه، در این رویداد، سعید کریمیان که شهروند بریتانیا بود، در دم کشته شد، و شریک او نیز ساعتی پس از انتقال به اورژانس جان خود را از دست داد.

آقای کریمیان که فعالیت رسانه‌ای خود را با کار در رادیو صدای ایران آغاز کرد، در سال ۲۰۰۶ شبکه جم تی وی را تاسیس کرد. برنامه‌های این شبکه شامل سرگرمی و موزیک است و میلیونها بیننده در ایران دارد. این شبکه  برخی از سریال‌های آمریکایی و فیلم‌های ترکیه را به زبان فارسی دوبله و از طریق ماهواره برای ایران پخش می‌کند.

 

مخالفت با تلویزیون جم در ایران

استفاده از ماهواره در ایران ممنوع است، و حکومت جمهوری اسلامی اقدام شبکه های تلویزیونی نظیر جم در پخش موسیقی‌ها و فیلم‌های مردم پسند را «جنگ نرمی» خوانده که در اصل توسط «غرب» رهبری می‌شود.

آقای کریمیان سال گذشته بر اساس حکم یکی از دادگاه‌های انقلاب در ایران به اتهام فعالیت علیه نظام به طور غیابی به شش سال زندان محکوم شد.

امیر عباس فخرآور، از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و ساکن آمریکا که از بستگان آقای کریمیان است معتقد است که مدیر شبکه جم توسط عوامل جمهوری اسلامی در ترکیه ترور شده است.

گفته می‌شود تلویزیون جِم، که برنامه‌های خود را از دوبی پخش می‌کند، وارد نزاع‌های سیاسی در ایران نمی‌شود و تا حد امکان باور‌های اسلامی مردم و محدودیت‌های مربوط به مناسبت‌های مذهبی را نیز رعایت می‌کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت به خبرنگاران گفت که ایران از ترکیه خواسته است نتیجه تحقیقات مربوط به این قتل را به وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کند.

او با بیان اینکه نمی تواند درباره این حادثه اظهار نظر کند، گفت که سفارت ایران در آنکارا برای کسب اطلاع درباره آن با مقامات ترکیه در تماس است.

در این بین، تحقیقات پلیس ترکیه در این خصوص هنوز کامل نشده و گفته می‌شود که اختلافات و درگیری‌های مالی احتمالی آقای کریمیان را نیز در مورد دلایل این حادثه نباید از نظر دور داشت.