رسم خوب تقدیر از پیشکسوتان و کوشاگران جامعه

 

رسم خوبی است تقدیر از کوشاگران و زحمتکشان جامعه، آنان که بی هیاهو دارند کار می کنند تا گره ای از مشکلی باز کنند یا جامعه را گامی هر چند کوچک به جلو ببرند. تقدیر از کسانی که با کوله باری از تجربه و کار در وطن خود به گوشه ی دیگری از جهان رانده شدند ولی حتی در میانسالی از پا ننشستند و دوباره دست را به زانو گرفتند و ایستادند و دانش و تجربه ی خودشان را به نسل های بعدی منتقل کردند.

ناصر پیشوا، بنیانگذار باشگاه هما در تورنتو، یکی از این پیشکسوتان است که سه دهه است در مهاجرت و در تورنتو در حوزه های ورزشی و اجتماعی پیگیر و مستمر در تلاش است و در طول این سه دهه صدها کودک و نوجوان را در تورنتو به ورزش علاقمند کرده و باعث شده که برای ساعاتی بچه ها سرشان را از تلفن دستی شان بلند کنند، و دستشان را با توپ آشنا کرده و ببینند که پس از یک فعالیت ورزشی چقدر پرانرژی و شاد می شوند.

چهار سال پیش، در دسامبر ۲۰۱۳، من با حضور در باشگاه هما، گزارشی مفصل از بنیانگذاران و دست اندرکاران “هما” و تمرین بچه ها دادم که در شهروند منتشر شد. اما این بار نوشتن از ناصر پیشوا دلیل دیگری دارد و آن هم به دیده گرفتن زحمات او توسط مسئولان دولتی است.

ناصر پیشوا، متولد ۱۰ آبان ماه ۱۳۲۱ نیشابور و بزرگ شده ی تهران است. در دبیرستان دارالفنون رشته ادبی خواند و همزمان در تیم فوتبال و والیبال دبیرستان هم بازی می کرد.

از همان کودکی اهل ورزش و جنب و جوش بوده، می گوید:«ورزش را از دبستان شروع کردم. ابتدا فوتبال بازی می کردم و بعد به والیبال گرایش پیدا کردم و در ۱۸ سالگی به عضویت تیم ملی جوانان ایران انتخاب شدم.»

Pishva–moridi-3
pishva–moridi-2
pishva–parya-4
pishva-1

خوب آن زمان ها مثل امروز نبود که بازیکنان مشهور رشته های ورزشی درآمدهای کلان داشته باشند، ورزش بیشتر علاقه ی جوانان بود و عشق شان، در حالی که برای گذران زندگی بایستی کار می کردند.

پیشوا در شرکت هوایی ایران (ایران ایر) استخدام می شود و پس از چند سال از طرف ایران ایر برای ماموریت چهار ساله به کویت می رود. در کویت هم به ورزش ادامه می دهد و در تیم نادی العربی بازی می کند.

در این مدت در مسابقات جام خلیج [فارس] کشورهای عربی بازی می کند و همراه تیمش چند سال مقام اول را در کویت به دست می آورد.

خیلی زود ورزش والیبال را به عنوان بازیکن کنار گذاشت. بیست و چند ساله بود که خود را بازنشسته کرد ولی به مربیگری روی آورد. دوره های مربیگری را در ژاپن و کره جنوبی دید و بیشتر وقتش را به دیدن مسابقات جهانی گذراند. بعد از این که یک مربی تمام عیار شد، به عنوان مربی با تیم های تهران، ملی جوانان، امید تهران و باشگاه آرارات کار کرد. مربی و سرپرست باشگاه هما بود و چند سال مقام اول باشگاه های ایران را با هما به دست آورد.

می گوید «از سال ۱۳۴۳ با “هما” هستم.» او در سال ۱۳۵۳ سرپرست باشگاه هما در ایران ایر بود.

همین بود که “هما” را نمی شد رها کرد.

وقتی به همراه خانواده در سال ۱۳۶۶ (۱۹۸۷ میلادی) به کانادا مهاجرت کرد، اول به مونتریال رفت و پنج سال فعالیت های ورزشی اش را زیر نام “هما” در آن شهر ادامه داد.

ناصر پیشوا همراه همسر و دو فرزندش در سال ۱۹۹۲ به تورنتو آمدند و البته “هما” را هم با خودش به تورنتو آورد.

پیشوا در تورنتو فعالیت ورزشی را از کار داوطلبانه در مدارس شروع کرد. او در سال ۲۰۰۵ باشگاه ورزشی هما را بنیان گذارد. در این باشگاه کودکان ۸ تا جوانان ۱۸ ساله آمدند و آموختند و برخی ادامه دادند و برخی نه، ولی همه با خاطره ای خوش از باشگاه هما قدم به دوره های بعدی زندگی شان گذاشتند.

پیشوا می گوید تا حال مربی ۱۱۰۰ بچه بوده و پرورششان داده است.

او مربی تیم سنکاکالج هم بوده و در حال حاضر داوطلبانه در دبیرستان تورن هیل والیبال تعلیم می دهد.

اما کارهای او فقط به کودکان و نوجوانان ختم نمی شود. پیشوا به فکر کودکان دیروز هم بوده و برای سالمندان کانون شهروندان ارشد نیز برنامه های ورزشی و تفریحی برگزار می کرده و آنها را برای بازدید از پارک ها می برده. او خوب می داند که زندگی در خارج از کشور مادری، در دوران سالمندی بسیار سخت است، پس باید این دوران را دلپذیرتر گذراند. رفتن به آغوش طبیعت آن هم با جمعی هم سال و هم زبان می تواند خاطره انگیز و برای تمام هفته انرژی زا باشد.

وقتی کانادا اعلام کرد که ۲۵۰۰۰ پناهنده ی سوری می پذیرد، و پناهندگان شروع به آمدن به کانادا کردند، پیشوا با دوستانش توانستند با فراخوانی که داده بودند، در محل باشگاه چهار کامیون لباس برای تازه واردان جمع آوری کنند.

او همیشه آماده ی کمک است. بیش از نیم قرن است که چه در ایران و چه کانادا دارد دیگران را از دانش و توانایی هایش بهره مند می کند، چه کسی بهتر از او اگر قرار بر تقدیر از پیشکسوتان و تلاشگران جامعه باشد.

دکتر رضا مریدی، نماینده ایرانی تبار مجلس انتاریو از حوزه ی ریچموندهیل (محل سکونت ناصر پیشوا) و وزیر پژوهش و علوم انتاریو، از آقای پیشوا و خانواده ی ایشان دعوت کرده بود تا در دفتر ایشان حضور یابند.

روز پنجم می ۲۰۱۷ آقای پیشوا، به همراه خانواده در دفتر آقای مریدی حضور یافتند و ایشان به خاطر خدمات ورزشی و اجتماعی آقای پیشوا به جامعه، تقدیرنامه ای را از سوی دولت انتاریو، به او اهدا کرد.

خانواده ی ناصر پیشوا همگی اهل ورزش هستند. همسرش مونا عضو تیم بسکتبال تهران بود و همین ورزش موجب آشنایی شان شد. آنها در سال ۱۳۶۲ ازدواج می کنند. پوریا  و پریا حاصل این ازدواج هستند. پریا به صورت حرفه ای والیبال بازی می کند و جزو بازیکنان تراز اول والیبال کانادا است. پوریا هم به ورزش علاقمند است و بسکتبال بازی می کند. پوریا و پریا هر دو در CTV مشغول کار هستند. پوریا ادیتور و  پریا مدیر بازاریابی است. همسر پریا، مایکل، عضو تیم ملی والیبال ساحلی کانادا است.

گفتنی ست که در مارچ ۲۰۱۱ نیز تقدیرنامه ای از سوی آقای استفان هارپر، نخست وزیر وقت کانادا، به ناصر پیشوا اهدا شد. در این تقدیرنامه به سه دهه فعالیت های سازنده و مثبت ایشان در کانادا اشاره شده است.

و اما کلام آخر

پیشوا خانواده ها را دعوت می کند که بچه ها را به ورزش عادت دهند. می گوید: «اگر به سالم سازی جامعه و پرورش نوجوانانمان اهمیت می دهید و اگر مایلید از این گونه فعالیت ها در جامعه حمایت کنید، گروه های ورزشی را که در کارنامه شان نمره ی مثبت دارند،  حمایت کنید.»

برای اطلاعات بیشتر درباره ی باشگاه هما با ناصر پیشوا به شماره ی ۰۹۴۰-۸۱۸-۴۱۶  تماس بگیرید.