تریبون زمانه: زندانی عقیدتی، مریم اکبری منفرد، به سه سال زندان یا بیشتر و تبعید به یک زندان دورافتاده تهدید شده است.

مقامات ایران این تهدیدها را به تلافی نامه‌های سرگشاده او در زمینه حقیقت‌طلبی و دادخواهی برای اعدام فراقضایی خواهر و برادرش در تابستان ۱۳۶۷ مطرح کرده‌اند.

او از سال ۱۳۸۸ در زندان اوین دوران محکومیت ۱۵ ساله‌اش را می‌گذراند.

در تاریخ ۲۳ اردیبهشت، حسن جعفری، همسر مریم اکبری منفرد، پس از احضار تلفنی برای بازجویی در دفتر وزارت اطلاعات تهران حاضر شد. به او هیچ دلیلی برای احضار داده نشد.

حسن جعفری گفته که در وزارت اطلاعات، مأموران اطلاعات به او توهین کرده و تهدید کرده‌اند همسرش با سه سال زندان یا بیشتر و تبعید به زندانی در سیستان و بلوچستان مواجه خواهد شد.

مأموران اطلاعات اخطار داده‌اند که این تهدیدات را به اجرا می‌گذارند مگر اینکه مریم اکبری منفرد نامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی در مورد سرنوشت و محل دفن چند هزار زندانی، از جمله خواهر و برادرش را که به طور فراقضایی در سال ۱۳۶۷ اعدام شدند، متوقف کند. مریم اکبری منفرد از مهر ۱۳۹۵ که در دادسرای تهران یک شکایت رسمی ثبت کرد، چندین نامه نوشته است و درخواست خود از مقامات برای انجام تحقیقات رسمی در مورد قتل عام سال ۱۳۶۷، افشای محل گورهای دسته‌جمعی که زندانیان در آن دفن شده‌اند و شناسایی هویت عاملان و آمران را پیگیری کرده است.

تا به امروز مقام‌های رسمی هیچ‌گونه رسیدگی‌ای به شکایت او نکرده‌اند. آنها در عوض به تاکتیک‌های مختلف تنبیهی متوسل شده‌اند و از جمله از اعزام مریم اکبری منفرد به مرکز درمانی خارج از زندان برای دریافت مراقبت‌های پزشکی مناسب رماتیسم مفاصلی و مشکلات تیروئید خودداری کرده‌اند. او از درد شدید در پاهایش رنج می‌برد.

آنها همچنین بارها تهدید کرده‌اند که ملاقات او با خانواده‌اش را قطع خواهند کرد.

مریم اکبری منفرد در نامه‌ای سرگشاده در آبان ۱۳۹۵ نوشت: «گمان می‌کنید برای کسی مانند من چه چیزی می‌تواند باعث وحشت شود. شماها چه چیزی برایم باقی گذاشته‌اید که مرا از محروم کردن از آن می‌ترسانید. واقعاً شرم نمی‌کنید [یک] مادر را تهدید به قطع ملاقات [با فرزندانش] می‌کنید؟»

مریم اکبری منفرد از دی ماه سال ۱۳۸۸ زندانی شده و در حال سپری کردن دوران محکومیت ۱۵ سال زندان به جرم محاربه است. محکومیت او تنها بر اساس تماس‌های تلفنی با بستگانش که از اعضای سازمان مجاهدین خلق هستند و یک بار سفر به عراق برای ملاقات با آنها صادر شده است.

کمپینی که برای آزادی او تشکیل شده از مردم می خواهد “نامه‌ای به زبان فارسی، انگلیسی، اسپانیایی، فرانسه یا هر زبان دیگری که می‌دانید بنویسید و از مقام‌های جمهوری اسلامی بخواهید:

ـ مریم اکبری منفرد را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند، زیرا محکومیت او نتیجه دخالت خودسرانه در حریم خصوصی و روابط خانوادگی اوست.

ـ دسترسی او به مراقبت‌های پزشکی خارج از زندان را فورا فراهم کرده و از او در برابر شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها محافظت کنند. خودداری از ارائه خدمات پزشکی می‌تواند مصداق شکنجه باشد.

ـ آزار و اذیت خانواده قربانیان اعدام‌های دسته جمعی ۱۳۶۷ را متوقف کرده و به حقوق آنها در زمینه دانستن حقیقت، اجرای عدالت و جبران خسارت احترام بگذارند. از جمله با انجام تحقیقات کامل، مستقل و مؤثر و محاکمه افراد مسئول به طور منصفانه و بدون توسل به مجازات اعدام.