سه فیلم ایرانی در جشنواره امسال حضور دارند

عاشقان فیلم سینما آماده باشید و کمربندها را ببندید که ۳۵امین جشنواره جهانی فیلم تورنتو همین هفته‌ی دیگر به شهرمان می‌آید. امسال بیش از ۳۰۰ فیلم از ۶۰ کشور دنیا از ۹ تا ۱۹ سپتامبر مهمان تورنتو هستند و البته سر و کله‌ی بزرگ‌ترین چهره‌های سینما هم در شهر ما که بین اهالی سینما به “هالیوود شمالی” معروف است، پیدا می‌شود.

از بهترین فیلم‌های ترسناک دنیا تا فیلم‌های آوانگاردِ دیدنی تا آخرین‌های سینمای روز جهان از ترکیه و قرقیزستان تا کره و ژاپن ۱۰ روز شهر را نورانی می‌کنند.

جشنواره امسال بیش از هر چیز به یک خاطر باید جشنواره‌ای ویژه و خاص قرار بگیرد و ‌آن این است که رویای فیلم‌دوستان کانادا و هواداران جشنواره تورنتو بالاخره عملی می‌شود و مرکز بزرگ جشنواره که قرار است هم سینما باشد و هم مرکزی هنری که بشود قبله آمال فیلم‌دوستانِ شهر و کشور بالاخره افتتاح می‌شود. این مرکز که “تیف بل لایت‌باکس” (TIFF Bell Lightbox) نام خواهد داشت درست وسط خیابان کینگ غربی (بین جان و پیتر)، یعنی در مرکز آن محله‌ای که به “محله سرگرمی” (Enterntainment District) معروف است قرار دارد. این مرکز ۱۲ سپتامبر افتتاح می‌شود و مطابق رسم زیبایی که جشنواره‌چیان چند سال است بر آن تاکید می‌کنند درش در این مهمانی افتتاحیه به روی همه باز است تا به اصطلاح مردم بیایند روی فرش قرمز. از این به بعد جشنواره تورنتو دیگر خانه خودش را خواهد داشت و مجبور نیست مدام جاهای مختلف کرایه کند و دفتر فروش هم همین‌جا خواهد بود و دیگر خبری از چادر زدن وسط میدان ناتان فیلیپس نیست.

دست اندرکاران فیلم شکارچی در جشنواره فیلم برلین

اگر می‌خواهید بلیت تهیه کنید بدانید که باید جمعه‌ی همین هفته، ۳ سپتامبر، جلوی دفتر فروش (۳۶۳ King Street West) ساعت ۷ صبح صف ببندید و مگر نه می‌ماند به گرفتن بلیت‌های عجله‌ای (Rush) در روز نمایش فیلم‌ها. از شما چه پنهان که جشنواره فقط یک پاسِ ویژه به شهروند می‌دهد که آن هم ازآن سردبیر گرامی است و خبرنگار شهروند هم مثل شماها قرار است ساعت ۳ صبح جمعه جلوی دفتر فروش حاضر باشد تا مگر این‌که اولین نفر باشد و بتواند بلیت بهترین‌های امسال را از آن خود کند و برای شما راجع بهشان بنویسد.

 

فیلمهای ایرانی

امسال سه فیلم در جشنواره هست که می‌توان لقب ایرانی به آن‌ها داد. البته تنها یکی از آن‌ها به واقع محصول ایران است “شکارچی” از رفیع پیتز. دیگری فیلم کوتاهی محصول کانادا ساخته‌ی یکی از کارگردانان ایرانی‌تبارِ‌ کانادایی است و آن یکی ساخته‌ی کردِ ایرانی و اما محصول کردستانِ عراق، به سفارش دولت اقلیمی کردستان در این کشور.

در این‌جا به معرفی این فیلم‌ها و ساعات نمایش‌شان می‌پردازیم:

 

شکارچی (The Hunter)

به زبان فارسی

کارگردان: رفیع پیتز

بازیگران:رفیع پیتز، میترا حجار، علی نیک‌سلاط، حسن قلعه‌نوعی، منوچهر رحیمی

نامزد خرس طلای جشنواره برلین

طبق چیزی که در معرفی رسمی جشنواره می‌خوانیم، “شکارچی” داستان سرکوب سیاسی است، داستانی از دو دنیا: شلوغی خیابان‌های تهران و تنهایی مه‌آلود حومه‌ی پربرفِ آن.

علی (رفیع پیتز) تازه از زندان بیرون آمده و در میان صحبت‌های بسیار از انتخابات پیش‌رو و وعده‌های تغییر می‌خواهد زندگی خود را در کنار همسرش (میترا حجار) و دختر کوچکش سر و سامان دهد. فاجعه که اتفاق می‌افتاد علی باید دنیا را به دست بگیرد و “تعریف خط بین شکارچی و طعمه دشوار می‌شود”. این فیلم قرار است هم ما را به میان صحنه سیاسی ایران ببرد و هم نشان دهد که انسان برای انتقام از خانواده‌اش چه کارها که نمی‌کند. دیدن داستان رفیع پیتز از این مرد شریف و پلیس‌های مزدور ایران باید دیدنی باشد.

رفیع پیتز متولد ایران است و در کالج هارو (که آن موقع بخشی از پلی‌تکنیکِ لندن مرکزی بود) درس سینما خوانده و سپس به فرانسه رفته و از آن پس چندتایی فیلم ساخته است.

ساعات نمایش:

بخشی از برنامه سینمای معاصر جهان (CWC)

یکشنبه، ۱۲ سپتامبر،۶:۴۵  بعدازظهر

پنجشنبه، ۱۶ سپتامبر، ۶:۱۵ بعدازظهر

سینمای ای ام سیِ دانداس، سالن ۷

AMC 7, 10 Dundas Street East

 

یکشنبه، ۱۹ سپتامبر، ۹:۳۰صبح

لایت‌باکس تیف بل، سالن ۲

Tiff Bell LightBox 2, 350 King Street West

ماندوو (Mandoo)

به زبان کردی و عربی

کارگردان: ابراهیم سعیدی

بازیگران: روژان محمود، شهاب فضلی، تیما امیری اوستا خالد، محمود گلی

“ماندوو” را به سفارش دولت اقلیمی کردستان و وزارت فرهنگ و جوانان در عراق ساخته‌اند و می‌توان حدس زد که اولین ساخته‌ی ابراهیم سعیدی، که متولد مهابادِ ایران است و از دانشگاه تهران لیسانس سینما دارد، قرار است فیلمی راجع به کردستان باشد، منطقه‌ای و وطنی که چهار کشور را در بر گرفته(ترکیه، سوریه، ایران و عراق). فیلم به ماجرای پس از اعدام صدام برمی‌گردد که شاهو (شهاب فضیلی)، کردی ایرانی، می‌خواهد پدرش را به روستایش برگرداند تا بتواند روزهای آخر را در همان‌جایی که می‌خواهد باشد اما زنی جوان سر راه او قرار گرفته است: قوم و خویشی که مدت‌ها از دیده رفته و از دل نرفته. شیلان(روژان محمود) که در جوانی مثل بسیاری کردها برای امنیت به شمال اروپا گریخته حالا پس از بیست سال می‌خواهد نزد خانواده برگردد و همه را به فضایی امن ببرد و شاهو می‌خواهد از شرش خلاص شود و ره مرز پیش بگیرد.

چنان‌که گفتیم فیلم سعیدی قرار است بیش از هر چیز راجع به کردستان و مصائب این ملت باشد و چالشی بین دو قطب یک کلنجار: شاهوی شرقی و شیلانِ سوئدی‌شده.

ساعات نمایش:

 

بخشی از برنامه دیسکاوری (DISC)

جمعه، ۱۰ سپتامبر،۲:۳۰  بعدازظهر

سینمای ای ام سیِ دانداس، سالن ۳

AMC 3, 10 Dundas Street East

 

دوشنبه، ۱۳ سپتامبر، ۲:۴۵ بعدازظهر

سینمای ای ام سیِ دانداس، سالن ۵

AMC 5,10 Dundas Street East

 

جمعه، ۱۷ سپتامبر، ۵:۴۵ بعدازظهر

سینمای ای ام سیِ دانداس، سالن ۳

AMC 3, 10 Dundas Street East

 

بخار (Vapor)

به زبان انگلیسی

کارگردان: کاوه نباتیان

این فیلم کوتاه داستان تکان‌دهنده‌ی روحی تکان‌خورده است: مردی مکزیکی که وقتی با فوبیاهای خود روبرو می‌شود تازه زندگی را می‌فهمد.

کاوه اهل مونترال است و از دانشگاه کنکوردیای این شهر مدرک تولید فیلم و مطالعات جاز گرفته. فیلم‌های داستانی و مستند او قبلا در بسیاری جشنواره‌های بین‌المللی مطرح بوده‌اند.

ساعات نمایش:

بخشی از برشهای کوتاه کانادا (SCC)

 

جمعه، ۱۰ سپتامبر، ۹:۱۵ شب

سالن ایزابل بیدر

Isabel Bader Theatre, 93 Charles Street West

 

شنبه، ۱۱ سپتامبر، ۱ بعدازظهر

سالن جکمن در گالری هنری انتاریو

Jackman Hall- AGO, 317 Dundas Street West