قانون مالک و مستأجر (Landlord and Tenant Act) رسماً مورد تأیید قرار گرفت و لازم الاجرا گردید.

هر صاحب خانه ای که بخواهد ملک خود را اجاره دهد بایستی در چارچوب این قانون حرکت کند. دراین قانون برای مالک و مستأجر هر یک جداگانه حق و حقوقی مشخص شده است که دانستن آن برای هر دو طرف بسیار ضروری است.

گاهی دیده می شود هموطنان ما در ایالت انتاریو اقدام به اجاره ملک خود (چه قسمتی از محل سکونت یا ملک جداگانه) می نمایند، بدون آن که از مقررات حاکم بر روابط مالک و مستأجر مطلع باشند. به همین شکل مستأجران نیز بدون آگاهی از جزئیات این روابط محلی را اجاره می کنند و با مشکلات پیش بینی نشده مواجه می گردند.

نگارنده نه تنها در ۱۷ سال گذشته ده ها محل را برای مشتریان اجاره داده ام، بلکه خود همیشه چندین مستأجر نیز داشته ام و طبیعتاً در این راه انواع مشکلات و اختلافات هم دیده شده و هم حل شده است.

در این سلسله نوشتارها هدف اینست که جزئیاتی را برایتان تشریح کنیم که شاید تا کنون از آنها اطلاع نداشته اید.

 

به عنوان مالک آیا می دانستید که:

ـ اگر یک ساختمان چند واحدی دارید و یکی از مستأجران را در ازای تمام یا قسمتی از مبلغ اجاره مأمور مراقبت از ساختمان و انجام امور نگهداری آن کرده اید؛ این فرد دیگر مستأجر به حساب نمی آید، برای تخلیه محل نمی توانید به دادگاه مالک و مستأجر شکایت نمائید و بهتر اینست که اجاره خود را به موقع و کامل بپردازد و در ازاء شما بابت وظایف محوله به او حقوق پرداخت نمائید.

ـ ساکنان هتل ها، ویلاها و تریلرپارک ها و همچنین خوابگاه های دانشجویی مستأجر محسوب نمی شوند.

ـ اگر به درخواست های مکرر مستأجر برای انجام تعمیراتی که به سلامتی وی بستگی دارد اقدام ننمائید، او می تواند با تنظیم فرم T2 به  (Landlord Tenant Board)   LTB مراجعه و در صورتی که دادگاه وی را محق بداند شما ممکن است تا ۲۵۰۰۰ دلار جریمه شوید.

ـ اگر ترکیدگی لوله (یا خسارات مشابه) در داخل خانه یا آپارتمان منجر به خسارت به وسائل مستأجر شود و این اتفاق در اثر اهمال مالک نباشد، وی مسئول جبران خسارات نمی باشد و مستأجر باید از بیمه خود (Content Insurance) استفاده کند (مستأجر باید همیشه این بیمه را داشته باشد).

ـ اگر برای اجاره یا فروش محل (در حالی که هنوز مستأجر در ملک است) اقدام نموده و بدون اطلاع قبلی (حداقل ۲۴ ساعت) مالک یا مشاور املاک وارد محل شوند مستأجر می تواند از مالک شکایت کرده و در نهایت وی تا ۲۰۰۰ دلار جریمه شود.

ـ اگر ترموستات حرارتی خانه شما با مستأجران یکی است، طبق قانون شما نمی توانید درجه حرارت را کمتر از ۲۱ بگذارید (از ۱۵ سپتامبر تا اول جون در تورنتو). برابر این قانون شهرهای مختلف درجات حرارت گوناگون دارند.

ـ شما می توانید جزء شرایط اجاره ملک خود از مستأجر بخواهید حیوان خانگی (Pet) نداشته باشد، ولی اگر بعد از مدتی او دارای Pet شد نمی توانید هیچ اقدامی بنمائید. داشتن Pet جزء حقوق بشر بین المللی است و هر کس حق دارد Pet داشته باشد.

ادامه دارد