شهروند- داستان زندگی دانشجویان پزشکی مانند رابرت چو (Robert Chu) و امثال ایشان بسیار ناراحت کننده و قابل ارزیابی است. این جوان تازه فارغ التحصیل شده که به گفته ی بسیاری از جمله مادرش از هوش بسیار بالایی بهره مند بود و توانسته بود دانشکده پزشکی را به پایان برساند به دلیل اینکه نتوانست وارد دوره ی کارآموزی شود و به حرفه اش بپردازد خودکشی کرد.

خودکشی این جوان به مثابه زنگ خطری است که نشان می دهد دانشجویان پزشکی که اغلب بیش از ۱۰۰ هزار دلار وام تحصیلی دارند در فشار بسیار زیادی در کانادا قرار دارند و باید به وضعیت شغل یابی آنها رسیدگی شود.

مرکز کاریابی CRMS که وظیفه ی پیدا کردن موقعیت رزیدنتی برای پزشکان انتاریو را به عهده دارد تنها ۵ الی ۱۰ درصد از ظرفیت های موجود خود را به فارغ التحصیلان انتاریو اختصاص می دهد و بقیه ظرفیت آن برای پیدا کردن موقعیت رزیدنتی برای فارغ التحصیلان کانادایی از هرجای دنیا صرف می شود. بسیاری از افراد علاقمند کانادایی به دلیل شرایط سخت ورود به دانشکده های پزشکی در کانادا برای تحصیلات به خارج از کانادا و به کشورهایی نظیر استرالیا و امریکا می روند و با صرف هزینه ای کلان مدرک خود را دریافت کرده و به کانادا برمی گردند. این افراد برای پیدا کردن موقعیت رزیدنتی امکان بیشتری دارند و در این میان در حق افرادی که در کانادا درس خوانده اند و از وام های دولتی برای پرداخت هزینه های خود استفاده کرده و باید بتوانند در کانادا وارد بازار کار شوند اجحاف می شود و مشکلات روانی بسیاری را برای آنها در پی دارد که می تواند مانند رابرت  منجر به خودکشی شود.

دولت انتاریو باید برای جلوگیری از این اتفاقات اولا فارغ التحصیلان در کانادا را اولویت خود قرار دهد و ثانیا به فکر ایجاد موقعیت های رزیدنتی بیشتر در کانادا باشد، زیرا هم اکنون نیاز به پزشکان در کانادا بسیار زیاد است و تعداد پزشکانی که طبابت می کنند بسیار کم.