کارگردان: محمد احسانی

زمان فیلم: ۶۰ دقیقه

این فیلم مستند در ۴ استان ایران یعنی خوزستان، یزد، کهگیلویه و بویر احمد، و چهارمحال و بختیاری فیلم برداری خواهد شد و  بحران کم آبی و دلایل آن بررسی می شود.  سرچشمه و منشا منابع آبی در ایران در سالهای اخیر با احداث سدهای زیاد و سوق دادن این منابع ذخیره شده آبی به سمت مصارف صنعتی و کشاورزی با بازدهی اندک موجب به هدر رفتن منابع آبی شده است.

فلات ایران که بیش از ۸۰ درصد خاک سرزمینی کشور ایران را در برگرفته، تنوعی از چشم اندازهای کوهستانی، کوهپایه ای، دشتی، کویری و… را به وجود آورده است. همین ویژگی باعث شده که کشور ایران علی رغم قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک جهان دارای میکرو اقلیم های متنوعی باشد و از اقلیم های خیلی سرد تا خیلی گرم و از خیلی مرطوب تا خیلی خشک در آن یافت می شود.

در این فیلم مستند ضمن پرداختن به این قابلیت ها و زیبایی های طبیعی  در مناطق جنوبی و مرکزی ایران؛ آسیب های زیست محیطی و تهدیدهای منابع آبی در کشور را بر می شماریم.

 

محمد احسانی

در این میان از شهرها و روستاهای قرار گرفته در مسیر رودخانه های مرکزی ایران عبور می کنیم و تنوع زیستی و فرهنگی مناطق مختلف ایران را شاهد هستیم. در کنار آن انحراف مسیر رودخانه ها و سایر منابع آبی در این مناطق و سوق دادن آن به بخش غیرضرور صنعتی و کشاورزی با بازدهی اندک اقتصادی را شاهد خواهیم بود. در این میان با رها سازی پساب های صنعتی و فاضلاب های شهری و صنعتی در رودخانه کارون کاهش کیفیت آب و آلودگی آن را  شاهدیم.

نمایی از دریاچه تنها

سد گتوند یکی از بزرگترین سدهای ایران است و بر روی رودخانه کارون است که بخاطر وجود گنبدها و رگه های نمکی در اطراف محل آبگیری سد منجر به شوری بیش از حد آب در پایین دست سد شده است. از طرف دیگر، به زیر آب رفتن مقدار زیادی از زمین‌های مرغوب و حاصلخیز دشت عقیلی و برخی از آثار باستانی و تخریب صدها اصله درخت از دیگر حاشیه‌های پیرامون آبگیری این سد هستند.

هورالعظیم که  بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران است. تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده و حدود یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم آن در کشور عراق است.

 

air-polution
dead-fish
draught
garbage

این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده که هم‌اینک این منابع با نابودی روبه‌رو است.

رودخانه کارون به طول ۸۹۰ کیلومتر که از شمال باختری شهر کرد و به طول ۹۰ کیلومتر سرچشمه گرفته و در خوزستان به خلیج فارس می رسد.

زاینده رود که به طول ۴۰۵ کیلومتر که از ریز آب های اصلی چم در و آب زری توام با تونل کوهرنگ سرچشمه می گیرد.

رودخانه خرسان به طول ۲۳۰ کیلومتر که بزرگترین ریزابه کارون است. همینطور رودخانه های آب ونک و آب کوهرنگ که از سرچشمه های کارون می باشد و به زاینده رود می پیوندد.

رودخانه کارون و زاینده رود درشکل گیری پیشینه تمدنی  و فرهنگی در این مناطق بر محور آب و دشت های حاصل خیز مناطق  جنوب و نخل زارهای زنده آن نقش مهمی دارد.

این فیلم رودخانه های مناطق مرکزی ایران بر محور کارون را نشان می دهد که از روزگاران گذشته در شکل گیری اتحاد سرزمینی ایران نقش داشته اند و عامل پیوند قومیت های مختلف بود ه اند.

این فیلم سفری است در فلات مرکزی ایران بر محور آب.

 

یادداشت کارگردان:

تمرکز بر موضوعات محیط زیست کشور را از سال ۲۰۱۳ با ساخت فیلم مستند “بانوی ارومیا” که مستندی  تجربی و شاعرانه درباره دریاچه ارومیه است شروع کردم  و در ادامه فیلم ” دریاچه تنها ” را با حمایت مردمی و از دریاچه ارومیه با رویکردی زیست محیطی و اجتماعی ساختم که بازتاب و نمایش های خوب و موثری در سطح داخلی و بین المللی داشته است. بعد از آن فیلم مستند ” روزگاری هامون ” را در سال ۲۰۱۶ و با حمایت دفتر سازمان ملل در تهران ساختم که به بحران زیست محیطی و اجتماعی تالاب بین المللی هامون می پردازد. فیلم را در مرکز و اندیشکده آتلانتیک در واشنگتن در سپتامبر ۲۰۱۶ نمایش دادیم که بازتاب های بین المللی خوبی داشت. چرا که فیلم برای کارشناسان محیط زیست جهانی و مقامات محیط زیست سازمان ملل و بانک جهانی به نمایش در آمد. این فیلم در ژوئن ۲۰۱۷ در ۲ فستیوال مهم بین المللی محیط زیست در ایتالیا و برزیل به نمایش درآمد و استقبال خوبی از آن شد.

 فیلم مستند “دود” را هم که به موضوع آلودگی هوای تهران می پردازد در سال ۲۰۱۷ با کمک مردمی کامل کردیم که بزودی نمایش های آن شروع می شود.

موفقیت های این فیلم ها در سطح داخلی و جهانی توجه به مسایل محیط زیست ایران را باعث شده است و هم اینک این فیلم ها در گروه سینمایی هنر و تجربه در ایران در حال اکران است.

در این میان پروژه جدید ی را با عنوان ” سمفونی آب ” در نظر دارم بسازم که بر خوزستان و کارون متمرکز است. بحران ریزگردها در خوزستان و خشک شدن بخش های عظیم تالاب هورالعظیم مشکلات زیادی را برای مردم خوزستان باعث شده است.

البته برای ساخت این فیلم که پروژه نسبتا بزرگی است در جستجوی یافتن بودجه برای تولید آن هستم. امیدوارم این بار هم بتوانم با جمع آوری بودجه از سوی مردم این پروژه را به انجام برسانم.

هزینه تولید این فیلم ۵۰ هزار دلار است و تلاش هایم برای دریافت حمایت تولید از این فیلم در داخل کشور و از سوی مراکز دولتی تولید فیلم نتیجه ای نداشته است.

برای پشتیبانی از پروژه با این ای میل کارگردان تماس بگیرید:

mohehsani@gmail.com