در شماره دوم سپتامبر نشریه شهروند نوشته‌ای چاپ شده بود با عنوان “وضعیت کنگره ایرانیان کانادا شاخه انتاریو” با امضای خانم نسرین جوانفر. در این نوشته نویسنده ضمن اشاره به دریافت لینک یک مصاحبه تلویزیونی با آقای بهنام اصفهانی‌زاده، از فعالان چند نهاد فرهنگی ـ اجتماعی و رئیس هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا(بخش انتاریو) درباره دستگیری، محاکمه و محکومیت یک کانادایی ایرانی تبار، به جرم خرید و تلاش برای ارسال وسایلی به ایران، که می‌توانسته در تاسیسات هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد ـ اظهار نظر کرده بود.

خانم نسرین جوانفر در نوشته خود استدلال کرده است که آقای بهنام اصفهانی زاده، اگرچه در آن مصاحبه نه به عنوان رئیس هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا، بلکه به عنوان یکی از مسئولان نهاد غیرانتفاعی و ثبت شده “تورانتو ایرانینز”، اظهار ظر کرده، اما به این دلیل که در ضمن رئیس هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا نیز هست نباید در مورد وضعیت دستگیری و محاکمه شهروند ایرانی کانادایی اظهار نظر می‌کرده است. در همین رابطه خانم جوانفر ضمن تاکید بر نقش مهم کنگره ایرانیان کانادا و اشاره به برخی فعالیت‌های مثبت و تاثیرگذار کنگره ایرانیان کانادا در زندگی اجتماعی جامعه ایرانی ـ کانادایی، پرسیده است:”آیا کنگره ایرانیان کانادا چه به صورت رسمی از طرف کنگره و چه به صورت شخصی از طرف اعضای هیئت مدیره می توانند در مورد مسائل ایران و حساسیت های موجود اظهارنظر کنند؟”

خانم جوانفر ضمن درخواست از افراد صاحب‌نظر و فعالان تشکیل کنگره ایرانیان کانادا برای پاسخ به پرسش طرح شده، مشخصاً از هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا درخواست کرده ‌است تا به پرسش فوق پاسخ دهند.

هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا، ضمن استقبال از طرح هرگونه بحث مسئولانه و مفید در راستای منافع جمعی کامیونیتی ایرانی، ضروری می‌داند نکات زیر را به اطلاع همگان برساند.

۱ـ همانگونه که در اساسنامه کنگره ایرانیان کانادا(بخش انتاریو) به روشنی نوشته شده و متن فارسی و انگلیسی آن در سایت رسمی کنگره منتشر شده، “کنگره ایرانیان کانادا یک نهاد غیرانتفاعی، غیر حزبی و غیر مذهبی است که به اساسنامه حقوق و آزادی‌های کانادا پایبند است و نخستین هدف آن حفاظت از منافع جامعه ایرانی ـ کانادایی و سلامت و امنیت آن در محافل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کانادا است.” به همین جهت موضع‌گیری درباره وضعیت سیاسی کشور ایران، در حیطه‌ی مسئولیت‌های کنگره ایرانیان کانادا قرار نمی‌گیرد. در این حال اگر شرایط سیاسی در جامعه ایران یا سیاست‌های خارجی در مورد ایران به طور مستقیم یا غیر مستقیم منافع فردی و گروهی ایرانیان مقیم کانادا را تهدید کند، کنگره می‌تواند به تشخیص هیئت مدیره، روش‌های ضروری برای دفاع از منافع ایرانیان را، با توجه به قوانین کشور کانادا، مد نظر قرار دهد.

۲ـ اعضای هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا نیز، مانند هر نهاد غیرانتفاعی و فرهنگی ـ اجتماعی، متشکل از افرادی است با گرایش‌های سیاسی و عقیدتی گوناگون که پیرامون اساسنامه کنگره ایرانیان فعالیت می‌کنند. بدیهی است این افراد مانند همه‌ی شهروندان جامعه کانادایی آزاد و مختارند هرگونه گرایش و اعتقاد سیاسی و فکری داشته باشند و از حق آزادی بیان خود نیز استفاده کنند. تنها فعالیت‌های غیرمتعارف و خلاف قانون آنهاست که می‌تواند و باید مورد انتقاد و پرسش قرار گیرد.

۳ـ در زمینه انتقاد خانم نسرین جوانفر به اظهارنظر رئیس هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا در مورد پرونده محاکمه و محکومیت یک شهروند کانادایی ایرانی تبارـ که به نوشته و تاکید ایشان به عنوان رئیس هیئت مدیره کنگره نیز اظهار نظر نکرده است ـ ، باید اشاره کرد که پیگیری و نظارت بر اجرای منصفانه قوانین کانادا در مورد همه‌ی کانادایی های ایرانی تبار که مورد اتهام قرار می گیرند، از جمله شهروند کانادایی ایرانی تبار مورد اشاره (بدون هیچگونه قضاوت در مورد نوع جرم و رای سیستم قضایی کانادا)، در حیطه مسئولیت‌های کنگره ایرانیان کاناداست. اما متاسفانه کنگره به دلیل نداشتن امکانات حقوقی ضروری برای پیگیری و نظارت بر اجرای دقیق قوانین کانادا نتوانست در این مورد فعالیتی به عمل آورد. آقای بهنام اصفهانی زاده از سوی گروه تورانتو ایرانینز زمانی پیگیر این مسئله بود که هنوز به عنوان رئیس هیئت مدیره کنگره انتخاب نشده بود. در مورد دفاع کنگره ایرانیان از حقوق شهروندان کانادایی ایرانی تبار که در کشور ایران گرفتار محدودیت‌ها و مشکلات می‌شوند نیز باید توجه داشت که قوانین دولت کانادا در مورد دفاع از حقوق چنین افرادی کاملا مشخص و شفاف محدودیت‌هایی درنظر گرفته است. علاوه براین سخن گفتن به گونه‌ای نامشخص و کلی، بدون ذکر نام و نشان و ارائه نمونه از وضعیت کانادایی های ایرانی تبار زندانی در ایران، انتقاد سازنده و مفیدی نخواهد بود.

هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا(بخش انتاریو)