شهروند- آزاده داودی: مذاکرات برای رسیدن به توافق جدید تجاری آمریکای شمالی NAFTA بین کشورهای کانادا، ایالات متحده امریکا و مکزیک از روز چهارشنبه ۱۶ آگوست آغاز شد. به گفته مقامات ایالات متحده آمریکا این اولین بار در تاریخ است که این کشور وارد مذاکره برای رسیدن به توافقی می شود که به طور جامع قبلا انجام شده و به توافق رسیده است. این طرح بعد از به روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا بر سر کار عنوان شد و مانند بسیاری از وعده های انتخاباتی دیگر ایشان عملی شد.

اولین قدم برای هر سه کشور کانادا، مکزیک و ایالات متحده امریکا ارائه متون پایه این قرار است. سپس این سه کشور تلاش خواهند کرد تا این متون را به صورت یک پیش نویس قرارداد جامع بازنویسی کرده و در نهایت با مذاکرات همه جانبه بر سر شبهاتی که در این متون وجود دارد آن را به انجام و توافق نهایی برسانند.

اولین دور این مذاکرات در واشنگتن، دور دوم مذاکرات در مکزیک و در نهایت دور نهایی آن در کانادا برگزار خواهد شد. بسیاری از مقامات آمریکایی به شوخی ابراز کرده اند که امیدوارند قبل از سر رسیدن زمستان در کانادا این مذاکرات به انجام برسد.

همچنین خواسته هر سه کشور این است قبل از انتخابات سال آینده مکزیک توافق نهایی بین آنها حاصل شود. بیشتر مذاکرات به صورت سه جانبه خواهد بود، اما ممکن است برخی از جلسات دو طرفه بین این سه کشور برای بررسی و حل برخی شبهات برگزار شود. کارمندان دولت این سه کشور مذاکرات را به پیش خواهند برد، اما تصمیمات نهایی در سطح کابینه گرفته خواهد شد.

رهبری تیم مذاکره کننده آمریکا، کانادا و مکزیک را به ترتیب نماینده ارشد تجارت ایالات متحده آقای رابرت لایتیزر، وزیر امور خارجه کانادا خانم کریستیا فریلند و وزیر اقتصاد مکزیک Ildefonso Guajardo Villarreal به عهده خواهند داشت.