یکی از مواردی که در زمره جرایم کیفری طبقه بندی می شود و در سراسر کانادا برایش حکم یکسان وجود دارد مشارکت در تقلبات بیمه ای آنهم در بیمه اتومبیل است چرا که پشتوانه بیمه اتومبیل در کانادا دولت فدرال است و اگر شخصی در حادثه ای مصدوم، معلول و یا فوت شود و ضارب (راننده /دارنده) اتومبیل متواری شود یا بیمه نامه معتبر نداشته باشد در اکثر ایالات این دولت است که تا سقف ۲۰۰ هزار دلار به ورثه یا مصدوم پرداخت می کند (در کبک این مبلغ به ۵۰ هزار دلار کاهش یافته است) پس حالا بیشتر به عمق تعهدات بیمه اجباری اتومبیل واقف شدیم از این رو هر عاملی که بویی از تقلب و دزدی بدهد یعنی با دولت سر و کار دارد.

متن صریح قانون آن است که اگر مشارکت و همدستی شخص یا اشخاصی در تقلب بیمه اتومبیل اثبات شود قاضی مربوطه می تواند برای مجرمان از ۲ تا ۱۴ سال زندان تعیین نماید به شرطی که مبلغ تقلب از ۵ هزار دلار بالاتر باشد. موضوع به اینجا ختم نمی شود، بلکه اسامی افراد مجرم با این طبقه بندی در لیست سیاهی قرار می گیرد و تا سالیان سال از داشتن بیمه استاندارد محروم بوده و مجبورند تا حدود ۱۰ سال فقط از یک شرکت، بیمه اتومبیل خریداری کنند آنهم برای نمونه با سالی ۱۲ الی ۲۰ هزار دلار.

 

تقسیم بندی تقلبات بیمه ای از نظر مسئولان چیست:

۱- ساختن صحنه تصادف با قصد تقلب و دریافت خسارت و غرامت از شرکت بیمه

۲- دروغ گویی در خصوص تصادف و به عبارت دیگر پنهان کردن عامل اولیه و اصلی حادثه

۳- کتمان حقایق و وارونه جلوه دادن عامل اصلی تصادف

۴- تشکیل پرونده های پزشکی نزد مراکز پزشکی با هدف دریافت خدمات غیر واقعی و پول.

 

چگونه می توان از بروز تقلب بیمه ای جلوگیری کرد و درگیر این جرم کیفری نشد:

۱- از رودربایستی بر حذر باشید از هر کسی که ادعا می کند بروکر یا نماینده بیمه است مدرک بخواهید. این حق شماست که بدانید با چه شخصی در حال مذاکره و عقد قرارداد بیمه هستید.

۲- هر مدرکی را که می خواهید امضاء کنید به خوبی مرور کنید و اگر بخشی از آن را متوجه نمی شوید حتما از امضاء کردن بر حذر باشید و این کار را به بعد موکول نمایید.

۳- حتما موارد را کتبی و هر مدرکی را که به قرارداد یا خسارت مربوط میشود مکتوب کرده و در جای مطمئن نگهداری کنید. به طرف مقابل کرارا تاکید کنید که بسیار آدم منظم و مرتبی هستید و هر چیزی را با سند و مدرک می خواهید.

۴- اگر برایتان محرز شد که طرف مقابل شما بروکر یا نماینده بیمه تایید شده توسط دولت انتاریو نیست فورا با شماره تلفن مقامات مسئول که در خاتمه این مقاله آمده تماس بگیرید و گزارش نمایید.

۵- اگر شخصی به شما معرفی شد که نرخ های بیمه اتومبیل بسیار ارزان ارایه می کند حتما شک کنید و از صحت و سقم ماجرا مطمئن شوید. هیچ ارزانی بی حکمت نیست و به قول یکی از همکاران با سابقه در صنعت بیمه “بیمه ارزان وجود ندارد” ولی بیمه متناسب با نیازهای شما قطعا قابل دسترسی است.

Crime Stoppers 1-800-222-TIPS

Auto Insurance Fraud Hotline 1-855-5TIP-NOW

برای داشتن پوشش بیمه ای مناسب با نیازتان با بروکر یا نماینده بیمه خود تماس بگیرید. موفق و سرافراز و سربلند باشید.