نخست وزیر انتاریو: هرگز منفعت و یا محبوبیت خودم را بر منافع عمومی حتی اگر به زیانم هم باشد، ترجیح نمی دهم

 

  سیاست دولت در طول سال های رکود اقتصادی و پس از آن بر مبنای سرمایه گذاری، گسترش و بازسازى مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها و وسائط حمل و نقل بوده تا قادر به ارائه خدمات به مردم و ایجاد شغل شود  و چرخ هاى اقتصاد را به حرکت درآورد

حدود هفت ماه،  تا ۷ ژوئن ۲۰۱۸، به انتخابات دولت استانی در انتاریو زمان باقی مانده است و این هفت ماه برای رهبران احزاب مختلف در این استان زمانی حیاتی برای کسب آرای اکثریت به شمار می رود.

استراتژی های انتخاباتی حزب لیبرال در ماه های اخیر محبوبیت آنها را افزایش داده است. تغییراتی همچون افزایش میزان حداقل حقوق دست مزد، امکان تحصیل رایگان برای فرزندان خانواده های با درآمد کمتر از پنجاه هزار دلار در سال، داروی مجانی برای جوانان زیر ۲۵ سال از جمله مهمترین اصلاحیه های قانونی است که با استقبال بی شماری از جانب مردم بویژه اقشار کم درآمد و متوسط جامعه روبرو شده است.

همچنین انتظار می رود در انتهای سال مالی ۳۰ مارچ ۲۰۱۸، دولت به دلیل افزایش درآمد، دارای منابع نقدینگی کافی و مازاد باشد، و این  نشان دهنده این است که دولت کاتلین وین در سیاست های اقتصادی موفق بوده است.

نخست وزیر انتاریو خانم کاتلین وین در گفت وگو با سردبیر شهروند حسن زرهی

از وقتی به شهروند برای گفت وگوی رو در رو دادید سپاسگزارم. چند ماه پیش از آن که شما حتی خود را برای رهبری حزب نامزد کرده باشید مقاله ای در شهروند نوشتم و به خوانندگان نشریه مژده ی نخست وزیری شما را دادم. با این که آن روزها بسیارى گمان داشتند که جامعه هنوز آماده انتخاب یک نخست وزیر زن نیست، اما ما یقین داشتیم که شما از این شایستگی بهره مند  هستید که هم رهبر حزبتان شوید و هم نخست وزیر. نظرتان در پیوند با انتخابات در راه چیست؟

ـ ممنونم. ما از منظر سیاست هایی که در راستای منافع مردم باشند، از منظر خودمان و همینطور کسانی که با انصاف به کار دولت ها توجه دارند، از کارنامه ی موفقی برخورداریم.

به بسیاری از وعده هایی که داده بودیم عمل کردیم و کوشیدیم مردم را در تمامی تصمیماتمان در صدر اولویت ها قرار دهیم. آموزش و پرورش، مسئله تعادل بودجه و کاهش بدهی های میلیاردی هم مورد توجه خاص ما بوده اند. این اما من نیستم که برای سرنوشت آینده دولت تصمیم می گیرم مردم هستند. امیدوارم مردم به برنامه های ما که در راستای منافع آنان است توجه کنند و به ما رای بدهند. در عین حال من هرگز منفعت و یا محبوبیت شخص خودم را بر منافع عمومی حتی اگر به زیانم هم بوده باشد، ترجیح نمی دهم.

جلد شهروند ۲۰۱۲

یکی از وعده های مهم دولت شما تعادل بودجه بود، آیا در این باره به وعده عمل شده است؟

ـ یکی از اقدامات مهم دولت در این دوره تقدیم بودجه ۲۰۱۷-۲۰۱۸ به پارلمان بود. این بودجه بدون کسری است و بر اساس آن درآمد و هزینه های دولت در سال جاری مالی متعادل است. این یکی از دستاوردهای مهم دولت انتاریو است که توانست ۸ سال پس از رکود اقتصادی سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ کسری بودجه را به تدریج کاهش داده و اکنون به صفر برساند. سیاست دولت در طول سال های رکود اقتصادی و پس از آن بر مبنای سرمایه گذاری، گسترش و بازسازى مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها و وسائط حمل و نقل بوده تا قادر به ارائه خدمات به مردم و ایجاد شغل شود  و چرخ هاى اقتصاد را به حرکت درآورد. این سیاست خوشبختانه با موفقیت روبرو شد و امروزه انتاریو از نظر رشد اقتصادی با نرخ دو و هفت درصد۷/۲ بالاترین رقم بین کشورهای غربی را دارد. نرخ بیکاری با پنج و هشت۸/۵ درصد به کمترین میزان در سی سال گذشته رسیده و از نظر سرمایه گذاری خارجی انتاریو در قاره امریکا رتبه اول را دارد.

 

 

جلد شهروند ۱۶۷۵

دولت شما برای کالج ها و دانشگاه ها و بویژه دانشجویانی که از خانواده های کم در آمد هستند و توان پرداخت شهریه های گران دانشگاه ها را ندارند چه تدارکاتی دیده و چه اقداماتی کرده است؟

ـ برای تأمین نیروی انسانی کارآمد در ۱۴ سال گذشته که دولت لیبرال سر کار بوده است سرمایه گذاری های خوبی در مدارس، دانشگاه ها و کالج ها انجام گرفته است. تا بدانجا  که در حال حاضر بیش از   ۸۰درصد دانش آموزان مدارس دبیرستانی فارغ التحصیل می شوند. این رقم افزایشی نزدیک به  ۲۰درصد را نسبت به زمانی که محافظه کاران دولت  را در دست داشتند نشان می دهد. علاوه  بر این هم اکنون ۶۵درصد ساکنان انتاریو تحصیلات عالی دارند و از این نظر استان انتاریو در بین تمام کشورهای غربی (G-7) رتبه اول را دارد.

برای ایجاد تسهیلات آموزش عالی برای جوانان شهریه دانشگاه و کالج برای دانشجویانی که درآمد خانواده هایشان کمتر از ۵۰هزار دلار است رایگان اعلام شد.

به علاوه شرط کمتر از ۴ سال فارغ التحصیلی از دبیرستان برای دریافت کمک مالی تحصیلی (OSAP) حذف شد و بدین ترتیب هر فردی در هر سنی که باشد و بخواهد به تحصیلات عالیه ادامه دهد می تواند OSAP دریافت کند و در صورت واجد شرایط بودن از شهریه رایگان نیز استفاده کند. حدود ۲۱۰هزار دانشجو از این تسهیلات سالانه بهره مند خواهند شد.

ضمنا در بودجه امسال مبلغ ۱۹۰ میلیون دلار برای کارآموزی دانشجویان (Co-op) و دانش آموزان در نظر گرفته شده است که آنان پس از فارغ التحصیلی هم دانش آموخته و هم تجربه ی  کار عملی در کارنامه شان دارند.

از افزایش دستمزدها و بهبود محیط کار و تصمیم های دولت تان در این پیوند بفرمایید؟

ـ اقتصاد کانادا تکیه بر کارآیی نیروی کار دارد. برای بهبود شرایط کار و دستمزد کارگران لایحه  ای به پارلمان  تقدیم شد و دولت اقدام به افزایش حداقل دستمزد از میزان کنونی ۴۰/۱۱ دلار است به ۱۴ دلار از اول ژانویه ۲۰۱۸ و ۱۵ دلار در اول ژانویه ۲۰۱۹ کرده است. که این خود گامی است در راستای پرسش شما.

 

خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو

به عنوان یکی از اعضای جامعه ایرانی شادمان هستم که عضوی از جامعه ما دکتر رضا مریدی ده سال است در پارلمان  و نیز در کابینه شما حضور دارد، درباره ی حضور ایشان در کابینه بفرمایید؟

ـ دکتر مریدی هم از منظر جایگاه علمی که دارد و هم به دلیل عشقی که برای خدمت به مردم این کشور در وجودش موج می زند، هم در حزب ما و هم در دولت و مجلس مورد احترام و مشورت بسیاری از همکاران است. برای خود من حضور او گاه در بیش از یک وزارت خانه و گرداندن موفقیت آمیز این وزارت خانه ها جای سپاس فراوان دارد. او دوست، همکار و انسان برجسته ای است و هم از اینکه با او در دولت و مجلس همکار بوده ام خوشحالم.

از تجربه حضور و همکاری با جامعه ایرانی بفرمایید؟

ـ من بویژه در سال های اخیر با جامعه ایرانی از طریق دو عضو این جامعه یعنی افخم مردوخی و رضا مریدی در ارتباط بودم. جامعه ایرانی با همه ی جوانی اش در پیوند با کوشش های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی موفقیت های فراوانی داشته و نقش خود را به عنوان یکی از رنگ های رنگین کمان این جامعه به درستی ایفا کرده است.

من در جشن ها و گردهمایی این جامعه مانند چهارشنبه سوری، نوروز و تیرگان حضور و مشارکت داشتم و از پویایی و انرژی مثبتی که در آن موج می زد و به جمعیت حاضر انتقال می یافت، لذت برده ام. و یقین دارم که این جامعه جوان در کشور ما بیشتر و بهتر از این حضور خود را به اثبات خواهد رساند. آرزو می کنم جامعه شما در راستای اهداف خود موفق شود.