با توجه به نیاز روزافزون بشر به سازهای گوناگون برای مصارف تجاری، تحقیقاتی، مسکونی، دانشگاهی و رفاهی هر ساله شاهد افزایش تعدد سدها، تونلها، پارکهای تفریحی و مراکز آموزشی بیشماری هستیم که ماحصل سرمایه های کلان و نیروی انسانی متخصص می باشد. هر یک از این پروژه های معظم با ریسک های بزرگی هم مواجه هستند که اگر تحقق یابند باعث ضرر و زیان بسیاری شده و در بعضی مواقع آثار خسارات آن جبران ناپذیر است. از این رو صنعت بیمه  در سراسر جهان با تکنیک های مدیریت ریسک سعی می نماید تا هم از تحقق احتمال این ریسک ها بکاهد و هم از تسری و گسترش بار خسارت آنها کم نماید.

بر اساس آماری که شرکت چند ملیتی بیمه آلیانس اخیرا تهیه و منتشر نموده است منشاء و عامل خسارات پروژه های مهندسی و ساختمان در چند عامل خلاصه می شوند:

۱- سرمایه های بکار گرفته شده در پروژه های یاد شده نسبت به ۱۰ سال گذشته بسیار افزایش یافته و در صورت تحقق یک ریسک معمولی متاسفانه شاهد خسارات بزرگی خواهیم بود معمولا در حال حاضر سایز پروژه های مهندسی کوچک بین ۵ الی ۱۰ میلیون دلار است که می تواند بار غرامت جانی و خسارت مالی ۱۰۰ میلیون دلاری هم داشته باشد.

آقای ریموند هگردور، مدیر مسئول خسارات در بیمه آلیانس در هفته گذشته  به آمار فجایع طبیعی (از قبیل سیل) که در سال ۲۰۱۸ به وقوع پیوست اشاره کرد و عنوان نمود که شرکتش رقمی حدود ۱.۴ بیلیون دلار مسئولیت پرداخت دارد (به عنوان ذخایر خسارت در تعهد شرکت بیمه ثبت شده است) که این بزرگترین فاجعه طبیعی است که شرکت بیمه ای متعهد به پرداختش تا به حال بوده است.

۲- لزوم داشتن تعامل ماشین آلات با سازه های ساخته شده:  در پروژه های مهندسی جدید فقط دست اندرکاران به طراحی و اجرای بنا اکتفاء نمی کنند، بلکه بعد از خاتمه ی بنا که می تواند کارخانه یا کارگاه باشد بایستی منتظر شوند تا ماشین آلات تخصصی نیز نصب و راه اندازی شوند. به عبارت دیگر بنای ساخته شده بایستی تطابق پذیری مناسبی با ماشین آلات نصب شده از خود نشان دهد. به همین منظور است که اکثر فارغ التحصیلان مهندسی جدید، هم تبحر کافی در سازه دارند و  هم می بایستی در علم طراحی صنعتی هم دانش کافی داشته باشند. تصدیق می فرمایید عدم هماهنگی لازم می تواند به فاجعه بزرگی منتج شود.

۳- خسارات حاصله از آتش سوزی و انفجار در محل پروژه: طی ۵ سال گذشته و با اتکاء به نتیجه بدست آمده از ۱۳ هزار پروژه مهندسی و ساختمانی، نشان از آن دارد که آتش سوزی حدود ۲۷ درصد خسارات را با رقم ۸.۸ بیلیون دلار رقم می زند.

کارشناسان و ارزیابان خسارت ۳ راه حل برای جلوگیری از این ریسک را پیشنهاد کردند که عبارتست از:

“شبیه سازی کامپیوتری از پروژه و کاهش دادن احتمال ریسک آتش سوزی

دومین پیشنهاد،  آماده سازی تیم های اطفاء حریق و نجات مابقی پروژه که سالم است

و آخرین پیشنهاد، تشکیل تیم های جایگزین برای ادامه پروژه و ایجاد ذخایر و اندوخته های کافی برای بودجه آن

۴- خسارات فجایع طبیعی: در چند سال گذشته شاهد وقوع زمین لرزه، طوفان های سهمگین، سیل، آتشفشان و آتش سوزی های سهمگین جنگلها بوده ایم که هر یک خسارات مالی و غرامات جانی فراوانی را به شهرها و اماکن صنعتی و بازرگانی تحمیل نموده است. آمار نشان داده که ۱۰ درصد کل خسارات را فجایع طبیعی تشکیل می دهند. برای مقابله فقط بایستی از قبل محل احتمالی تحقق این ریسکها را مشخص کرد و کلیه پروژه های مهندسی و ساختمانی را به محلهای امن تر منتقل نمود و بافت شهری را در محل های مطمئن تر بنا کرد.

۵- خسارات تعطیلی کار و تعهد پرداخت دستمزد و جرایم تأخیر: بعد از هر حادثه که منجر به خسارات مستقیم می شود خسارات غیر مستقیمی هم به پروژه های مهندسی و ساختمانی تحمیل می گردد که عدم دریافت سود منتظره و درآمد یکی از آنها است. از جانب دیگر تعهد پرداخت دستمزد کارکنان به انضمام خسارت تأخیر نیز به موارد دیگر اضافه می شود. صاحبان پروژه بایستی این گونه موارد را در محاسبات خود در نظر بگیرند و آن را بیمه کنند.

برای بیمه نمودن پروژه های مهندسی و ساختمانی توصیه می شود حتما از مشورت یک بروکر آگاه بهرهمند شوید تا همه ی زوایای آن را دیده و مطابق با بودجه مورد نظر آن را برایتان تحت پوشش بیمه حفظ کند.

تندرست و شاد و موفق باشید.

farsadi.associates@gmail.com