تظاهرات اعتراضی مردم ایران در شهرهای مختلف بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت و با واکنش گروهی از هنرمندان ایرانی داخل و خارج از کشور همراه شد. این چهره های مشهور با انتشار پیام های نوشتاری یا بازنشر عکس، تصویر یا موزیک ویدئو از جنبش آزادی خواهی مردم حمایت کردند.

 

گوگوش خواننده(آمریکا):

نسلی که نخواهد سوخت

ماهایی که بیرون از ایران هستیم نمی توانیم برایشان نسخه بپیچیم، اما دلمان می خواهد بهشان بگوییم که باهاشون هستیم، همراهشون هستیم.

 

داریوش خواننده(آمریکا):

بخوان با ما سرود فتح فردا که فردا می رسد با پرچم ما

داریوش با به اشتراک گذاشتن ویدئوی به پا خیزید  حمایت خود را از اعتراضات مردم ایران اعلام کرد.

 

ابی خواننده (آمریکا):

سربلندی ملت ایران آرزوی همه ایرانیان است به امید رهایی از چنگال فقر ، بیکاری، گرانی و زندان. به امید روزی که کودک کاری وجود نداشته باشه و روزی که نان آور خانه سرشکسته و دست خالی نباشه و جوان ایرانی در همه کشورها جا داشته باشه. به امید روزی که زن ایرانی شجاع نماد ایران آزاد باشه.

شهره صولتی خواننده(آمریکا):

امیدوارم فریاد اعتراضاتی که این روزها از وطنم (ایران) به گوش میرسد نویدی برای فردایی روشن باشد و هر آنچه هموطنان عزیزم بخصوص جوانان خواستار آن هستند همان بشود. این روزها اخبار را دنبال میکنم و قلبم همراه با شماست.

 

نازنین بنیادی بازیگر(آمریکا):

همزبان با مردم برخاسته ایران چشم به راه ِ آفتابخیزان باشید.

 

رضا علامه‌زاده کارگردان و نویسنده(هلند):

 به حرمت دوربین سوگند که امروز جاى شما سینماگران هموطن در خیابان است. بیائید به جاى در نوبت “جشنواره فجر” ایستادن رسما اعلام کنید که آن را تحریم مى کنید.

افتخارآفرین‌ترین جایزه براى شما امروز در دست مردمى است که علیه رژیم مزدورپرور اسلامى به خیابان‌ها سرازیر شده‌اند. به جاى سلفى گرفتن بر فرش قرمز جشنواره‌هاى رنگارنگ، با آنان یکى شوید و دوربینتان را رو به ایشان بگیرید. کلید رهائى از سانسورگران وزارت ارشاد و توقیف‌کنندگان آثار با ارزشتان در دست همین مردمى است که دیروز تماشاگران فیلم‌هایتان بودند و امروز تماشاگر عملکرد خودتانند.

 

 

جعفر پناهی کارگردان ممنوع الکار(ایران):

جعفر پناهی خواستار برگزاری رفراندوم به عنوان “مسالمت‌آمیزترین راه” شد. پیشنهاد دیگر این سینماگر سرشناس اجازه “تظاهرات آزاد” برای روشن شدن “پایگاه مردمی” نظام است.

جعفر پناهی در صفحه اینستاگرام خود مشاهدات‌اش از فضای امنیتی تهران را تصویر کرده و نوشته است: «از میدان انقلاب به طرف میدان فردوسى مى‌رفتم. هزاران بسیجى موتورسوار، نیروى انتظامى، نیروهاى ضد شورش … با تجهیزات کامل بین میدان تا چهارراه ولیعصر دیده مى‌شدند. این لشکرکشى براى چیست؟ آیا براى امنیت است؟! بیشتر حس اشغال به دست نیروهاى بیگانه می‌کردم تا امنیت! این همه ترس از تظاهرات براى چیست؟! اگر یک نظام سیاسى پایگاه مردمى داشته باشد، لشکرکشى و کشتار نمى‌کند. ترس با لشکرکشى آشکار مى‌شود که خود به خود معنى آن فاقد پایگاه مردمى است. اگر معتقد به پایگاه مردمى هستید اجازه رفراندوم بدهید.»

کارگردان ممنوع‌الکار سینمای ایران همچنین با یادآوری سخنان روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، که در سخنرانی خود در بهشت‌زهرا گفته بود: «به چه حقی ملت پنجاه سال پیش از این سرنوشت ملت بعد را معین می‌کند؟ سرنوشت هر ملتی به دست خودش است»، نتیجه می‌گیرد: «خوب مسالمت‌آمیزترین راه، رفراندم است.»

جعفر پناهی در ادامه موضعگیری خود در قبال اعتراض‌های گسترده روزهای اخیر در ایران، پیشنهاد دومی را در صورت عدم پذیرش رفراندوم از جانب حکومت، مطرح می‌کند و می‌نویسد: «اگر رفراندم خرج دارد و بودجه‌اش را ندارید، بدون آنکه لشکرکشى کنید، اجازه بدهید فقط یک روز طرفداران حکومت و یک روز دیگر هم بقیه آزادانه و بدون بگیر و ببند تظاهرات کنند. خواهید دید حتى خون از دماغ کسى بیرون نخواهد آمد. آنوقت قضاوت کنید، اطمینان داشته باشید که ملت به نتیجه احترام خواهند گذاشت. شما چطور؟»

 

تهمینه میلانی نویسنده و کارگردان (ایران):

با تخریب و خشونت مخالفم، اما باور دارم بی شک این صحنه حاصل دخالت و نقشه دشمن نیست. این صحنه یعنی مردم از هر گروه سنی و طبقاتی خشمگین هستند(زن و مرد بازنشسته، جوان بیکار، زن بی پناه، مرد خم شده زیر بار گرانی کمر شکن، زن سرپرست خانوار و …)

یعنی نابرابری زن و مرد را بر نمی تابند.

یعنی خواهان احترام به حقوق شهروندی و حقوق فردی خود هستند.

یعنی تریبون آزاد برای خواسته های بر حق خود (گرانی، بیکاری و …) ندارند.

 

پریناز ایزدیار بازیگر(ایران):

اوضاع اقتصادی این روزها برای هیچ کس قابل تحمل نیست کاش به جای خاموش کردن صدای اعتراضات زودتر فکری به حال دل پر درد این مردم کنید.

 

حمید فرخ نژاد بازیگر(ایران):

مطالبه گری و اعتراض حق ماست، جلوی کسانی که اعتراضات به حق شما را به خشونت می کشانند و از آن سوء استفاده می کنند بگیرید، آسیب به اموال عمومی یعنی به انحراف کشیدن اعتراضات به حق شما.

مهناز افشار بازیگر(ایران):

این صدای مردم معترض است و جواب صدای اعتراضشان باتوم و گاز اشک آور نیست.

 

ترانه علیدوستی بازیگر(ایران):

علیدوستی در توئیتر خود نوشت: به نوبه خودم خواهش میکنم این رویه رو همینجا متوقف کنید. با مردم معترض برخورد فیزیکی نکنید، خشمشون رو درک و آرومشون کنید. با هر نگرشی امانت دار جون و سلامتیشون باشید؛ چه معترضین چه بازداشت شده ها؛ انتظار داریم در امنیت باشن و در پناه قانون.

 

محمد نوری‌زاد، کارگردان و روزنامه‌نگار منتقد جمهوری اسلامی(ایران):

محمد نوری زاد در یکی از جدیدترین پیام‌های تصویری خود بار دیگر خواستار برگزاری همه‌پرسی در ایران برای “روشن شدن تکلیف” مردم و حکومت شده است.

 

از دیگر هنرمندانی که تاکنون از حرکت های اعتراضی مردم ایران پشتیبانی کرده اند می توان از: شیرین نشاط(عکاس و کارگردان)، رضا دقتی(عکاس)، هاتف(خواننده)،  منصور(خواننده)، علیرضا عصار(خواننده)، فرامرز اصلانی (خواننده)، مهدی کرم پور(کارگردان و فیلمنامه نویس) را نام برد.