حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه و بمباران شهر کردنشین عفرین سبب درگیری میان ترک ها و کردها در آلمان شد. دیروز و امروز هزاران کرد در تعداد زیادی از شهرهای آلمان علیه عملیات نظامی ترکیه دست به تظاهرات و راه پیمائی زدند. این راه پیمائی‌ها در چند مورد با حمله طرفداران دولت ترکیه و واکنش کردها به خشونت و درگیری انجامید.

شدیدترین درگیری‌ها در فرودگاه هانوفر روی داد. در این فرودگاه گروهی از کُردها با در دست داشتن پرچم کردستان دست به یک تظاهرات مسالمت آمیز زدند، اما طرفداران ترک اردوغان به این گروه حمله بردند و کار به زد و خوردهای شدید و دخالت پلیس انجامید.

در بازار مقابل شهرداری هامبورگ نیز پلیس به این بهانه که تظاهرکنندگان کُرد پرچم های ممنوعه را حمل می‌کردند به آن ها هجوم برد.

 

در برلین صدها کُرد در محل پست کنترل آمریکائی‌ها دست به تظاهرات زدند. آن‌ها این محل را برای اعتراض به سکوت آمریکا در برابر حمله ارتش ترکیه به کردهای شمال سوریه برگزیده بودند. این محل نقطه‌ای است که در پایان جنگ جهانی دوم نیروهای روسیه و آمریکا در آن به هم رسیدند و برلین را به شرقی و غربی تقسیم کردند.

در هایلبرون و اشتوتگارت تظاهرات اعتراضی کردها بدون درگیری پایان یافت، اما در کاسل، لایپزیک، میندن و چند شهر دیگر، مساجد متعلق به “اتحادیه اسلامی ترک‌ها” با پرتاب کیسه‌های رنگ مورد حمله قرار گرفت.

اتحادیه اسلامی ترک‌های آلمان به دولت ترکیه نزدیک است و در روزهای اخیر در بسیاری از مساجد خود مراسم نیایش و دعا برای پیروزی ارتش ترکیه برپا کرده است. بودجه این مساجد را وزارت امور دینی ترکیه تأمین می‌کند. امامان جمعه این نهاد پیش تر به جاسوسی علیه طرفداران جنبش گولن متهم شده اند.

نقش مخرب گرگ‌های خاکستری

درگیری میان ترک‌ها و کردها در آلمان بی سابقه نیست. آخرین نمونه‌های آن در سپتامبر ٢٠١۵ و آوریل ٢٠١۶ بروز کرد. یک گروه ناسیونالیستی ترک که خود را «گرگ‌های خاکستری» می نامد، در آلمان با کُردها و گروه‌های چپ ترکیه دشمنی می‌ورزد. این گروه نیز جزو پشتیبانان حمله نظامی ترکیه به مناطق تحت کنترل کردها در شمال سوریه است.

بیش از سه میلیون و ۵٠٠ هزار شهروند ترکیه در آلمان زندگی می‌کنند. حدود نیمی از این افراد در ترکیه صاحب حق رأی هستند. از میان آن ها بیش از ۶٠ درصد در همه پرسی سال گذشته ترکیه به نفع اردوغان شرکت کردند و به تغییر قانون اساسی ترکیه رأی مثبت دادند.

ارتش ترکیه در حمله اخیر خود به شمال سوریه از تانک های لئوپارد آلمان نیز استفاده کرده است. به همین دلیل، دولت آلمان نیز، به خاطر معاملات تسلیحاتی با آنکارا، مورد انتقاد احزاب مخالف و رسانه‌های مستقل این کشور قرار گرفته است.