شهروند- هفته گذشته دولت دونالد ترامپ اعلام کرد که با استناد به بخش ۲۳۲ قانون توسعه بازرگانی سال ۱۹۶۲، تعرفه ی واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا را تغییر می دهد، زیرا تعرفه های فعلی به امنیت ملی ایالات متحده آمریکا ضربه می زند. بر همین اساس تعرفه های جدیدی معادل ۲۵ درصد برای فولاد و ۱۰درصد برای آلومینیوم تعیین می کند و این کار را برای بهبود اوضاع تولیدکنندگان داخلی انجام می دهد و تنها در صورتی برای کانادا استثنا قائل می شود که در قرارداد نفتا به توافقی عادلانه و جدید راضی شود.

اتحادیه اروپا بلافاصله به این اقدام دولت آمریکا واکنش نشان داد و تهدید کرد که در مقابل چنین تعرفه هایی ساکت نمی نشیند. اما کانادا بر خلاف اروپا سکوت اختیار کرد و در نهایت اعلام کرد که سیاست تهدید نه تنها کاری از پیش نمی برد، بلکه در گفت وگو و چانه زنی را با آمریکا می بندد که این اصلا به نفع کانادا نیست.

برهمین اساس کانادا فعلا سیاست سکوت و محافظه کارانه ای را در پیش گرفته است تا بتواند به موقع و از طریق مناسب با آمریکا در این باب وارد مذاکره شود. مذاکرات جدید نفتا بین کانادا، آمریکا و مکزیک همچنان در جریان است و اگرچه با دشواری های زیادی به پیش میرود، اما کانادا امیدوار است که بتواند به قراردادی به نفع این کشور دست پیدا کند.