شهروند- استیون هاوکینگ، فیزیکدان برجسته ی انگلیسی، بعد از سالها مبارزه با بیماری ALS در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۱۸ در سن ۷۶ سالگی درگذشت. پروفسور هاوکینگ سالها بود که قدرت تکلم نداشت و تنها با کمک یک ماهیچه ی صورت و یک دستگاه پیچیده کامپیوتری نظریات خود را اعلام و به کمک چندین فیزیکدان برجسته منتشر می کرد.

استفن هاوکینگ هفته ها قبل از مرگش بر روی نظریه ای کار می کرد که در صورت قبول و اثبات آن وجود جهان های  موازی دیگر در کنار آنچه ما می بینیم اثبات می شود. این مقاله ی نهایی که هنوز منتشر و بررسی نشده است دربردارنده ی معادلات و بررسی های ریاضی است که شواهدی از جهان های موازی را نشان داده و می تواند در صورت نهایی شدن اثبات کند.

فیزیکدانی که در این پروژه به پروفسور هاوکینگ کمک می کرد به نام توماس هرتاگ (Thomas Hertog) می گوید که این مطالعه  می تواند نشان دهد که ما در این دنیا تنها نیستیم و جهان های دیگری با عنوان “Multiverse” موازی آنچه ما در آن زندگی می کنیم در این دنیا وجود دارد. برخی از این جهان ها به طور کامل خالی اند و یا پر از سیاهچاله هستند و بررسی تمام آنها کاری دشوار و تقریبا ناممکن است. بسیاری از فیزیکدان ها معتقدند اگر این نظریه در زمان حیات هاوکینگ منتشر می شد ممکن بود برای وی جایزه ی نوبل فیزیک را به ارمغان بیاورد. نظریه ی بیگ بنگ به همین دانشمند تعلق دارد و اگرچه در زمان خودش بسیار چالش برانگیز بود، اما سالها بعد دانشمندان به صحت آن پی بردند و آن را تایید کردند.