شهروند ـ فرح طاهری: جمعه ۲ مارچ ۲۰۱۸، در تورنتو سمیناری آموزشی به زبان فارسی برگزار شد که شاید برای اولین بار بود که به اعتیاد به اینترنت در کودکان و نوجوانان می پرداخت. برگزارکننده ی این سمینار رایگان، حسین قدکی بود که با توجه به اینکه حوزه ی اشتغال او در تورنتو متفاوت از موضوع سمینار بود، با او گفت وگویی انجام دادیم تا از انگیزه های برپایی این سمینار مطلع شویم.

 

آقای قدکی با توجه به اینکه حرفه ی اصلی شما به کلی متفاوت از این زمینه ی آموزش به والدین است، لطفا بفرمایید که چه شد به فکر این کار افتادید؟

ـ من نه به عنوان یک متخصص بلکه به عنوان یک پدر که تجربه ی به نظر خودم بسیار موفقی را در مورد گرفتن سرویس کوچینگ از آقای دکتر ثانی داشتم به این فکر افتادم که کوچینگ چقدر می تواند برای دیگر والدین موثر و مفید باشد. این بود که طرح کوچینگ برای والدین را مطرح کردم. در این طرح که چند هدف را دنبال می کند، اولین هدفمان که ارائه ی نکات مهم یک کتاب نسبتن مفصل به نام Glow Kids بود را من به عنوان یک خواننده ارائه کردم و دکتر ثانی هم به عنوان یک متخصص با تجربیات فراوان خود سئوالات را جواب دادند. ما در نظر داریم که کتاب های بیشتری را در Parenting Coach.ca مطرح کنیم.

 

در اولین برنامه ای که برگزار کردید چه گذشت؟

ـ برنامه سه بخش داشت. در بخش اول من نکات مهم کتاب و خلاصه ی آن را ارائه کردم. در بخش دوم سئوالها جواب داده شد و در بخش سوم هم بحث گروهی و تبادل نظر شد.

حسین قدکی ـ عکس از بنفشه پورناجی

نکته ی اصلی این کتابی که این همه روی شما تاثیر خوب داشته،  چیست؟

ـ خلاصه ی این کتاب این است که چگونه وسایل الکترونیک اعم از تلفن های دستی و تبلت ها و کامپیوترها با ارائه ی شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام و یا بازی های کامپیوتری بسیار جاذب باعث تحریک زیاد مغز می شوند و دوپامین تولید می کنند و چگونه این موضوع به چرخه ای از اعتیاد تبدیل می شود.

این کتاب مفصلی است و از نتایج تحقیقات فراوانی بهره برده و راه حل هایی برای این موضوع ارائه می کند. من دوستان را تشویق می کنم که به سایت Parenting Coach.ca بروند و در آنجا برای یک برنامه ی آینده به زبان فارسی ثبت نام کنند. نظر به استقبال زیادی که از این موضوع شد ما دوست داریم که در آینده ی نزدیک این سمینار را تکرار کنیم. به هر حال این موضوعی پیچیده و مفصل است و نمی شود در چند خط آن را به طور مختصر عنوان کرد.

 

متخصصانی که در این برنامه حضور داشتند و گفتید که پرسش و پاسخ ها با آنها انجام شد چه کسانی بودند؟

ـ در این برنامه آقای دکتر حسین ثانی شرکت داشتند. ایشان در انتاریو روان درمانگر هستند ولی در ایران سابقه ی دوازده ساله ی روان پزشکی را با خودشان به این جلسه آورده بودند. همانطور که می دانید روان درمانگری در انتاریو در حد کارشناسی ارشد (مستر) است، ولی ایشان علاوه بر روانپزشک بودن، تجربیات مهمی هم در ایران در مداوای اعتیاد داشته اند. وجود ایشان در این طرح بسیار مغتنم بود. در برنامه های آینده ما باز از دانش ایشان استفاده خواهیم کرد.

 

استقبال از اولین سمینار آموزشی والدین چگونه بود؟

ـ با توجه به اینکه به خاطر نزدیک بودن نوروز و همچنین روز جهانی زن همزمان پنج برنامه ی دیگر در جامعه ی فارسی زبان شهر تورنتو اجرا می شد، برنامه ی ما با استقبال روبرو شد. بعدن که من به دوستان تلفن کردم و نظرشان را پرسیدم بسیار راضی بودند. همگی می گفتند که اطلاعات زیادی به دست آورده اند و از این بابت خوشحال بودند و باور داشتند که این نوع برنامه ها که در آن خلاصه ی یک کتاب که به والدین مربوط است، ارائه می شود، ایده ی نو و جالب و موثری بوده است. در مورد پرسش و پاسخ ها و بحث گروهی هم همه راضی بودند مخصوصن وارد کردن بچه ها به بحث توسط دکتر ثانی را مفید خواندند. والدین در پایان جلسه پیشنهاد کردند که برای بچه ها کارگاه آموزشی درست کنیم که داریم روی آن کار می کنیم.

برنامه های آینده “آموزش والدین” چیست؟

ـ اهداف ما به طور خلاصه در سه قسمت خواهد بود:

اولین هدف ما برگزاری این نوع سمینارها است که در آن یک کتاب و یا نوشته اطلاعات باارزشی به والدین بدهد و زمینه را برای بحث و بررسی فراهم نماید تا والدین جواب پرسش های خود را از متخصصین دریافت کنند. بخش دوم کارگاه های آموزشی هدفمندانه که برای والدین و یا کودکان عزیز در موارد مختلف برگزار شود. سومین هدف ما که هدفی کمی بلندپروازانه ولی بسیار مفید خواهد بود این است که ما بتوانیم کلیپ های ویدیویی کوتاهی را تولید کنیم که به وسیله ی آنها مشکلاتی را که جوانان با آنها به طور عموم برخورد می کنند را جواب دهیم و به جوانها یاد دهیم که طرز درست فکر کردن در مورد این مشکل خاص چگونه است و سرویس هایی که وجود دارند چیست.

یادمان باشد که ما بسیاری از مشکلات زندگی مان را از کودکی با خود به دوران بزرگسالی می آوریم و هرچه بتوانیم کودکی سالم تری از لحاظ روانی داشته باشیم و مهارت های بیشتری در این دوران به دست بیاوریم در بزرگسالی برایمان سرمایه ی بهتری خواهد بود.

در خاتمه اجازه دهید از والدین محترمی که به جلسه ی اول ما آمدند و بعدن با صحبت های بسیار مثبت و گرم خود باعث تشویق ما شدند، همینطور از آقای دکتر ثانی و خانم و آقای خارابی و مجله ایران استار تشکر کنم. از دوستان خواهش می کنم ما را از طریق وبسایتمان تعقیب کنند و برای برنامه های آینده ثبت نام کنند.

با سپاس از مجله شهروند و شما که به این پروژه ی ما توجه کردید.