آرش عزیزی  

تصویری که از این شهر داریم معمولا تصویری از مرکز محافظه‌کاری در کانادا و پایگاه قدرت نئوکان‌های کانادایی است، شهری که شهروندانش یا مزرعه‌داران کابوی عاشق استمپید هستند و یا خدمه شرکت‌های نفتی. هر چه باشد این همان شهری است که استفن هارپر و جیسون کنی و کلی محافظه‌کار دیگر از آن می‌آیند.

منظورم کلگری، سومین شهر بزرگ کانادا و بزرگترین شهر آلبرتا، است.

اما این تصویر این هفته برای بسیاری به هم خورد چرا که کارزار انتخاباتی فردی بیرون از اشرافیت سیاسی استان موفق شد نامزد مورد حمایت هارپر و دیگر نامزد شناخته‌شده را شکست دهد و به پیروزی خیره‌کننده‌ای در انتخابات شهرداری دست پیدا کند. نکته مهم دیگر که همه تیترها را به خود اختصاص داده، دین شهردار جدید است: ‌ناهید ننشی، فرزند دو مهاجر تانزانیایی، اکنون اولین شهردار مسلمان کانادا است.

دو رقیب آقای ننشی چندین برابر پول و شهرت و حمایت داشتند در حالی که او هیچ چیز نداشت به جز حمایت داوطلبان بسیاری که خواهان تغییر بودند. نماد کم‌پولی کمپین انتخاباتی او، مکان سخنرانی پیروزی‌اش است:‌ زیرزمین خانه‌ای که یکی از حامیان در آخرین لحظه‌ها در اختیارش گذاشته بود.

ننشی در این سخنرانی گفت: «امروز کلگری جایی متفاوت از دیروز است. جایی بهتر است».

پیش از آن حدود ساعت ۱۰ شب دوشنبه، سی تی وی اعلام کرد آقای ننشی پیروز شده است.

یکی از نکاتی که رسانه‌ها به آن اشاره کرده‌اند استفاده گسترده آقای ننشی از اینترنت و فیس‌بوک بود. سایر رقبای او این شیوه‌ها را بیهوده می‌دانستند و می‌گفتند به رای بدل نمی‌شود، اما در آخر این آن‌ها بودند که شکست خوردند تا ننشی، پیروز و شهردار شود.

ننشی با ۳۹ درصد آرا از ریک مک‌آیور، نامزد مورد حمایت استفن هارپر، با ۳۲ درصد و بارب هیگینز، از چهره‌های تلویزیون سی تی وی، با ۲۶ درصد پیشی گرفت.

آقای مک‌ایور از انتخابات قبلی در سال ۲۰۰۷ تا امروز کمپین کرده بود و گفته بود می‌خواهد جای دیوید براکانیر، شهردار قبلی، را بگیرد. آقای براکانیر که تصمیم گرفت نامزد نشود همه انتظار داشتند مک‌ایور به راحتی انتخاب شود. هر چه باشد تمام محافظه‌کاران شهر و دولت فدرال پشت او بودند، اما ننشی خط بطلانی بر این پیش‌بینی‌ها کشید.

«مهاجر موفق»

خانواده آقای ننشی در لحظه پیروزی در کنار او بودند:‌خواهرش، شوهر خواهرش و دو کودک و والدین او که با همگی بسیار نزدیک است. خواهر آقای ننشی در کنار او برایش کمپین کرده بود.

رسانه‌ها زندگی آقای ننشی را «داستان موفقیت» می‌دانند. والدین او وقتی از تانزانیا به کانادا آمدند که مادرش، ناری ننشی، ناهید را باردار بود. اول در تورنتو سکونت گزیدند. ناهید در تورنتو به دنیا آمد و یک سالش که بود به کلگری رفتند. ننشی سپس موفق شد به دانشگاه هاروارد راه پیدا کند و از جوانی برای بهترین شرکت‌ها کار می‌کرد. در این مدت از جمله برای سازمان ملل کار کرده، کسب و کار خودش را آغاز کرده و در دانشگاه مونت رویال درس داده. او از کارشناسان و ستون‌نویسانی بود که همیشه توجه ویژه‌ای به نشریات نشان می‌داد تا این‌که بالاخره به میدان آمد و شهردار شد.

در سایر شهرهای آلبرتا، که انتخابات شهرداری خود را همزمان با کلگری برگزار کردند، بیشتر شهردارهای قبلی بودند که دوباره انتخاب شدند. در ادمونتون، مندل، شهردار قبلی، با ۵۵ درصد آرا انتخاب شد. او با تاکید بر سابقه دولتش در حمایت از هنر و گسترش قطارهای ال آر تی شهر و قول توسعه مجدد فرودگاه ادمونتون و تبدیل آن به محله‌ای سرزنده انتخاب شد.