کیهان لندن – تحریم جمهوری اسلامی ایران و ادامه کارزار «فشار حداکثری» علیه رژیم و افزون بر آن شیوع ویروس کُرونا و بیماری کووید۱۹ درآمدهای حزب‌‌الله را در لبنان به شدت کاهش داده است. اما همزمان آنها به دنبال کانال‌های پیچیده‌تری برای درآمدزایی هستند که مقابله با آن مستلزم همکاری کشورهای اروپایی است.

پایگاه خبری «نشنال اینترست» ۲۲ آوریل در گزارشی می‌نویسد با سقوط قیمت نفت بعد از شیوع کُرونا، حزب‌الله ۴۰ درصد از درآمدهای خود را که رژیم ایران تامین می‌کرد از دست داده است.

یک کارشناس امور مالی تروریسم با اعلام این موضوع می‌گوید در چنین شرایطی تامین مالی حزب‌الله بسیار پیچیده شده است. آنها از طریق جمع‌آوری کمک‌های مالی از جمله با یتیم‌خانه‌‌های صوری در اروپا درآمدهای قابل توجهی دارند.

از دولت‌‌های اروپایی خواسته شده بپذیرند هر دو شاخه سیاسی و نظامی حزب‌‌الله را در فهرست سازمان‌‌های تروریستی قرار دهند تا از این طریق درآمدهای آنها قطع شود.

ماتیو لِویت تحلیلگر سابق FBI می‌‌گوید «در پی سقوط شدید قیمت نفت و کارزار فشار حداکثری ترامپ و اعمال تحریم علیه رژیم ایران درآمدهای سالانه حزب‌الله از ۷۰۰ میلیون دلار به ۲۸۰ میلیون دلار کاهش خواهد یافت».

ماتیو لِویت در یک سمینار آنلاین که توسط موسسه RUSI برگزار شد بر اساس گزارش نهادهای امنیتی اسرائیلی گفت در سه مقطع دیگر هم تهران به صورت ناگهانی حدود ۴۰ درصد از بودجه حزب‌‌الله را کاهش داده است. او تاکید کرده در این مقطع نیز می‌توان کاهش مجدد درآمدهای حزب‌‌الله را دید.

تحریم‌ها و همچنین ضرورت تمرکز بر مشکلات داخلی از جمله بحران کُرونا که ۸۶ هزار ایرانی را مبتلا کرده احتمالا باعث کاهش بودجه حزب‌الله شده است با این حال این کارشناس امور مالی تررویسم هشدار داده که این شرایط حزب‌الله را به سمتی پیش برده که منابع درآمد خاص خود را داشته باشد تا اگر درآمد آن از ایران کاهش یافت به مشکل بر نخورد.

درآمدزایی مستقل برای حزب‌الله توسط زیرمجموعه‌های دست و دلباز آن از ایران تامین می‌شود. به آنها تضمین داده شده که این گروه با در اختیار داشتن چند منبع درآمد مختلف می‌تواند در آینده کاملاً مستقل باشد بدون در نظر گرفتن اینکه برای ایران چه اتفاقی خواهد افتاد!

این موضوع یعنی حزب‌الله احتمالا می‌خواهد مطمئن شود که حتی اگر رژیم ایران وارد معامله با غرب شود این گروه خواهد توانست با درآمدهای مستقل دوام بیاورد.

ماتیو لِویت می‌‌گوید: «بودجه حزب‌الله در درجه اول برای پیشبرد برنامه‌های کلی این گروه جهت ایجاد یک نهاد شیعه در لبنان و به صف کردن مسلمانان علیه غرب هزینه می‌شود. اغلب صندوق‌های تامین اجتماعی پشتیبان مالی فعالیت‌های سیاسی این گروه است و غیرمستقیم بودجه فعالیت‌‌های تروریستی را تامین می‌‌کنند».

این کارشناس در ادامه عنوان کرده «تروریست‌‌ها موفق به ایجاد شکاف در اجرای قوانین اروپا شده‌اند و متوجه شده‌اند که اروپا جایی نسبتاً راحت برای جمع‌آوری بودجه است. مهم‌‌ترین دلیل آن هم این است که کشورهای اروپایی زیر بار اینکه هر دو شاخه سیاسی و نظامی حزب‌‌الله را در فهرست سازمان‌‌های تروریستی قرار دهند نرفته‌اند. این در حالیست که افراد دارای تابعیت دوگانه و همچنین باندهای جنایتکار با تاسیس شرکت‌های صوری و پولشویی، به آسانی اسلحه و تجهیزات هواپیما جابجا کرده و سرمایه جمع می‌کنند».

این کارشناس می‌‌گوید باید کشورهایی مانند آلمان را ترغیب کرد که کل حزب‌الله را به عنوان سازمان تروریستی اعلام کنند.