شهروند ـ آخرین مناظره ی انتخاباتی رهبران سه حزب اصلی انتاریو یکشنبه عصر از ساعت ۶:۳۰ تا ۸ در تورنتو برگزار شد. این مناظره ی جنجالی  با حضور کاتلین وین، آندریا هوروات و داگ فورد از همان دقایق اول با حملات شخصی رهبران احزاب به یکدیگر آغاز شد و تا آخرین ثانیه  خارج از عرف معمول به پیش رفت.

داگ فورد در همان ابتدا اعلام کرد که مردم انتاریو مجبور نیستند بین بد، حزب لیبرال، و ده ها مرتبه بدتر، حزب نیودمکرات، انتخاب کنند و حزب محافظه کار برای همین اینجاست و بارها در ضمن سخنانش در طول مناظره این عبارت بد و بدتر را به کار برد. در واکنش به جلو افتادن حزب نیودمکرات به محافظه کار در انتاریو، فورد گفت که در سفرهای انتخاباتی اش بارها گفته است و بار دیگر نیز می گوید که حزب نیودمکرات (NDP) اگر سر کار بیاید استان انتاریو را نابود خواهد کرد.

مناظره ی این سه رهبر حول محورهای مهمی همچون مالیات کربن، سیستم مراقبت و نگهداری از کودکان در انتاریو، بحث اعتصاب های اتحادیه ها، کسری بودجه استان، پوشش بیمه دارو و دندانپزشکی برای اهالی این استان، نرخ برق و آب و کمپانی هایدرو وان شکل گرفت و هریک از این رهبران سعی کردند تا به طریقی از خودشان دفاع کرده و نشان دهند که برنامه های مهمی برای عوض کردن وضعیت موجود و بهبود اوضاع دارند.

آندریا هوروات، رهبر حزب NDP بارها اعلام کرد که برای مردم می جنگد و می خواهد شرایط را برای مردم عادی بهبود بخشد. هوروات یکی از راه حل های بهبود زندگی برای مردم طبقه ی متوسط و فقیر را افزایش مالیات قشر پولدار و بیزینس های بزرگ در انتاریو می داند و می گوید که هزینه ی پروژه هایی نظیر مراقبت  و نگهداری از کودکان و بهبود وضعیت بیمارستان ها را از این طریق تامین مالی خواهد کرد. او بارها ضمن سخنانش به کاتلین وین گفت که دولت لیبرال طی ۱۵ سال مدیریت تنها شرایط را برای مردم بدتر کرده است و بالارفتن قیمت ها در انتاریو نتایج سیاست های اشتباه دولت لیبرال است.

هوروات در جواب سئوال کاتلین وین در رابطه با اعتصابات و شیوه ی مدیریت کردن آنها با ابراز ناراحتی از شنیدن این سئوال از خانم وین گفت که او در قدم اول اجازه نخواهد داد تا اعتصاب ها شکل بگیرد و در صورت شکل گیری مانند آنچه در دانشگاه یورک شاهدش هستیم، صد در صد از کارمندان دفاع می کند و به عقیده اش گفتگو تنها راه حل برای رسیدن به راه حل واقعی است.

هوروات در هنگام صحبت های داگ فورد سعی کرد به کرات او را متوقف کند و از خودش دفاع کند. کاتلین وین در تمام بحث با هشیاری تمام سعی کرد به معنای واقعی کلمه لیبرال بودن خود را نشان دهد و بگوید که همه ی احزاب جدا از آنچه در گذشته اتفاق افتاده است باید برای بهبود اوضاع راه حل های عملی نشان دهند و دعواهای درون حزبی را کنار بگذارند.

خانم وین برای دفاع از خود راجع به موقعیت اقتصادی انتاریو نسبت به استان های دیگر کانادا صحبت کرد و مجانی شدن شهریه دانشگاه و کالج برای اقشار کم درآمد، پوشش دارویی کودکان و جوانان تا سن ۲۵ سال، افزایش میزان حداقل حقوق و دستمزد را از نقاط برجسته ی عملکرد دولت لیبرال طی سالهای اخیر برشمرد.

او گفت که دولت لیبرال تلاش کرده است تا برای بهبود زندگی قشر متوسط راه حل های عملی داشته باشد و اگرچه میزان محبوبیت او کاهش یافته است، اما نگاهی به سالهای اخیر نشان می دهد که در انجام تعهداتش وفادار بوده است.

داگ فورد در تمام مناظره با لبخندی بر لب به طور مداوم اعلام کرد که او بهترین کاندیداست و حزب لیبرال و نیودمکرات تنها می خواهند جیب دولت را پر کنند و او تنها کسی است که به فکر مردم عادی است و می خواهد پول را به صاحبانش که همانا مردم عادی هستند برگرداند.

او اعلام کرد که مالیات بر درآمد را ۲۰درصد کاهش خواهد داد و هزینه ی برق خانوار را نیز کم می کند.

این مناظره آخرین مناظره ی انتخاباتی بود و انتخابات انتاریو در تاریخ ۷ ژوئن ، ۱۰ روز دیگر برگزار خواهد شد. در این مناظره ی انتخاباتی رهبر حزب سبز اجازه ی حضور پیدا نکرده بود، زیرا صندلی در پارلمان ندارد که همین موجب اعتراض رهبر این حزب شد. بسیاری از حاضران در مناظره و برخی از مردم عادی طی پیام های ویدئویی و تلفنی سئوالهای خود را مطرح کردند و رهبران احزاب تلاش کردند که در فرصت کوتاه به طریقی جامع به این سئوالات پاسخ دهند.

نتایج نظرسنجی نهایی نشان می دهد که حزب نیودمکرات پیشتاز است و حزب لیبرال در انتهای صف ایستاده است.