آیدا عصمتی

عکس: مرجان راهنورد

اشاره:

سال گذشته اولین کنفرانس سیاستگذاری علمی کانادا در تورنتو برگزار شد و شهروند گزارش این کنفرانس را منتشر کرد. دومین کنفرانس اما در مونترال کانادا برگزار می شد و از آنجا که شهروند مایل است تا آنجا که امکان دارد چنین رویدادهایی را جهت اطلاع خوانندگان خود پوشش دهد، از همکاران خود در مونترال یاری خواستیم و آقای خسرو شمیرانی، سردبیر نشریه هفته، و همکار پیشین شهروند، گزارش زیر را برایمان ارسال کرد، که بدینوسیله از ایشان و همکاران نشریه “هفته” سپاسگزاریم.

From left to right:Dr. Chad Gafiled,Dr. Genvieve Tanguay, Mr. Robert Richard, Dr. Heather Munroe-Blum

  دومین “کنفرانس سیاستگذاری علمی کانادا”Canadian Science Policy Conference (CSPC)   از چهارشنبه ۲۰ تا جمعه ۲۲ اکتبر ۲۰۱۰ در هتل Hyattمونترال برگزار شد. این کنفرانس که همچون سال گذشته تعدادی از چهره‌های شاخص علمی و سیاسی آمریکا و کانادا، مقامات دولتی، مدیران و دانشگاهیان را در برمی‌گرفت، عاملی شد تا هتل Hyattطی این روزها از هیجان ویژه‌ای برخوردار باشد. 

“کنفرانس سیاستگذاری علمی کانادا” که در نوع خود به عنوان یکی از دربرگیرنده‌ترین‌ها در زمینه سیاستگذاری علمی شناخته ‌می‌شود، برای دومین بار در کانادا و اولین بار در مونترال بسیاری از شخصیت‌های مؤثر علمی و سیاسی را گرد آورده بود.

 کنفرانس امسال، تحت شعار”برای آینده‌ی سیاستگذاری علمی پل‌هایی بسازیم.” با شرکت بیش از ۶۰ سخنران متخصص در۱۳ پنل و سه کارگاه تخصصی (workshop)، در پنج موضوع اصلی برگزار شد.

“افزایش بهره وری و حاصلخیزی در کانادا، با استفاده از علم و تکنولوژی”، “دیدگاه‌های جهانی در دانش و فناوری”، “ایجاد و حفظ استعدادهای علمی در کانادا، مسائل عمده در سیاست علمی کانادا”و “نگاهی به علوم زیستی در کانادا” موضوعات کنفرانس بودند.

From left:Provincial (Quebec)Minister of economic development,innovation&trade Mr. Clement Gignac- Minister of state for science &technology Mr. Gary Goodyear

کنفرانس ۲۰۱۰ چهارشنبه‌ ۲۰ اکتبر در ساعت ۶ بعدازظهر با خوشامدگویی دکتر مهرداد حریری، مؤسس و بنیانگذار آن افتتاح شد. دکتر حریری به طور فشرده به ماهیت اصلی کنفرانس اشاره و در انتها از حضور تمامی شرکت کنندگان قدردانی کرد. بعد از پایان سخنان مهرداد حریری، آقای دکتر “پیِر نورو” Pierre Noreau  رئیس انجمن علمی دانشمندان کبک و پس از او خانم دکتر  نینا فدوروف، Nina Fedoroff، مشاور پیشین وزیر خارجه آمریکا در علوم و تکنولوژی، سخنرانان برنامه گشایش کنفرانس بودند. آنها طی سخنان خود از جمله به بررسی تغییرات شرایط جوی و اثر نامطلوب آن بر روی محصولات کشاورزی، رشد جمعیت در جهان و تدبیرهای لازم جهت افزایش بهره وری و حاصلخیزی با استفاده از علم و تکنولوژی پرداختند. بعد از پایان سخنرانی، نکات بحث انگیز گفته‌های خانم دکتر نینا فدوروف عاملی شد تا حاضران برای مطرح کردن سئوالات خود صف کشیده، و در نتیجه مدت زمان سخنرانی از زمان تعیین شده بگذرد.

 

From left: Mehrdad Hariri- Gary Goodyear

از دیگر حاضران و سخنرانان این کنفرانس می توان به افراد زیر اشاره کرد: گری گود یر، وزیر علوم و تکنولوژی دولت کانادا؛ آقای کِلِ مان  گیگ نا، وزیر توسعه اقتصادی، نوآوری و تجارت؛ دکتر ژیل پتری، رئیس و مدیر عامل پایه ریزی کانادا برای نوآوری؛ دکتر مارک گارنو Marc Garneau ، فضانورد سابق و نماینده سابق پارلمان از وست مونت ـ ویل ماری؛ دکتر هِدِر مانرُ بلوم، رئیس دانشگاه  مک گیل؛ دکتر ژان وی یِو تانگوی، دستیار معاون وزارت توسعه اقتصادی، نوآوری و تجارت صادرات دولت کبک؛ دکتر کریستوفر پِیج، معاون رئیس پژوهش شبکه بهداشت و درمان دانشگاه مذکور.

 

دکتر امیر خدیر، پزشک متخصص و نماینده مجلس ملی کبک، تنها سخنران ایرانی حاضر در کنفرانس بود. و در زمینه نیاز جامعه علمی به کسب آگاهی صحبت کرد.

علاوه بر دکتر مهرداد حریری که نقش اساسی در سازماندهی این کنفرانس سالانه دارد، خانم شیوا امیری و آقای مسعود یگانگی، از دیگر ایرانیان کمیته برگزاری کنفرانس۲۰۱۰ بودند.