دو ایرانی تبار جوان محافظه کار به مجلس انتاریو راه یافتند

 شهروند- در انتخابات دولت انتاریو که هفته ی گذشته پنج شنبه برگزار شد دولت محافظه کار به رهبری داگ فورد با کسب ۷۶ صندلی مجلس از مجموع ۱۲۴ صندلی توانست به عنوان دولت اکثریت انتخاب شده و بعد از ۱۵ سال به جای دولت لیبرال سکان امور را در دست گیرد.

جلد شهروند ۱۷۰۳

آخرین انتخابات انتاریو چهارسال پیش، در سال ۲۰۱۴ برگزار شد و در آن زمان از تعداد ۱۰۷ کرسی، ۵۸ کرسی به نمایندگان حزب لیبرال تعلق پیدا کرد، اما در انتخابات امسال، حزب لیبرال با از دست ۵۱ صندلی و کسب تنها ۷ کرسی حتی به عنوان حزب هم به رسمیت شناخته نمی شود و شاید ناچار باشد برای کسب مقام رسمی از دولت جدید تقاضای کمک و کسب امتیاز کند.

کاتلین وین، نخست وزیر انتاریو، کمی پیش از برگزاری انتخابات اعلام کرده بود که حتی در صورت برنده شدن حزب لیبرال او دیگر رهبر این حزب نخواهد بود و بلافاصله بعد از شکست در انتخابات از رهبری حزب استعفا داد.

از طرفی حزب نیودمکرات NDP با اینکه برنده ی این انتخابات نبود، اما پیشرفت چشمگیری در میزان طرفداری از این حزب دیده شد و توانست از مجموع کرسی ها تعداد ۴۰ کرسی ، تقریبا دو برابر سال ۲۰۱۴، را از آن خود کند.

اتفاق مهم دیگری که در این انتخابات افتاد این بود که رهبر حزب سبز ، مایک شراینر Mike Schreiner ، توانست با کسب یک کرسی از حوزه ی گوئلف برای اولین بار به عنوان نماینده وارد مجلس انتاریو شود. این اتفاق برای حزب سبز انتاریو یک پیروزی تاریخی محسوب می شود و شاید بتواند در آینده ی این استان تاثیر بسزایی داشته باشد.

در میان نمایندگان محافظه کاری که این دوره به مجلس انتاریو راه یافته اند نام دو ایرانی به چشم می خورد: مایکل پارسا از حوزه ی آرورا، اوک ریجز، ریچموندهیل و گلدی قمری از حوزه ی کارلتون اتاوا.

مایکل پارسا، ۴۲ ساله، ساکن ریچموندهیل، دارای مدرک لیسانس مدیریت است و جدا از فعالیت سیاسی اش دارای کسب و کار تجاری است که از سال ۱۹۹۰ آن را آغاز کرده است. او در حوزه ی ریچموندهیل بسیار فعال است و همیشه به عنوان داوطلب در حوزه های مختلفی نظیر رهبری جوانان فعالیت داشته است. او اهل ورزش است و مدال ها و نشان های مهمی نظیر مدال Queen’s Diamond Jubilee سال ۲۰۱۳ و جایزه ی Maple Leaf  سال ۲۰۱۱ را برای خدمات داوطلبانه اش در دوران نخست وزیری استفان هارپر به دست آورده است.  مایکل پارسا با ۲۵۲۱۴ رای،  ۵۶.۰۳ درصد آرا را ازآن خود کند.

در این حوزه نماینده ایرانی تبار دیگری از حزب لیبرال شرکت داشت. ناهید یعقوبیان، ۲۷ ساله، وکیل در حوزه ی اشتغال و حقوق بشر توانست ۹۷۱۸ رای به دست آورد و در جایگاه دوم این حوزه قرار گیرد.

مایکل پارسا در حوزه ی انتخابیه اش پس از اعلام پیروزی

دیگر نماینده ی ایرانی تبار منتخب در این دوره گلدی قمری از حوزه ی کارلتون اتاوا است. گلدی قمری، ۳۳ ساله، توانست با ۲۵۷۹۸ رای و کسب ۵۱.۳ درصد آرا دیگر رقبای خود را شکست داده و وارد مجلس شود. گلدی قمری وکیل تجارت بین الملل است  و به عنوان بخشی از کارش به کمپانی های بزرگ تجاری در زمینه روابط تجاری بین الملل مشاوره می دهد. او در حوزه ی فعالیتش در اتاوا بسیار فعال است و همیشه به عنوان داوطلب در مسایلی نظیر مهاجرت و حقوق بشر فعالیت دارد. گلدی فارغ التحصیل دانشگاه اتاوا است.

داگ فورد با در اختیار داشتن ۷۶ صندلی گزینه های فراوان و متفاوتی برای تشکیل کابینه اش دارد و خودش می گوید که ۷۶ نماینده ی استثنایی در اختیار دارد که هرکدام می توانند انتخاب خوبی برای کابینه دولت باشند.

داگ فورد در مناظرات انتخاباتی اش وعده داده بود که دولت کوچکی تشکیل خواهد داد و باید دید چقدر بر این وعده استوار خواهد ماند.

کابینه ی دولت لیبرال که برای آخرین بار روز چهارشنبه با یکدیگر دیدار می کنند ۲۸ عضو دارد که در ۳۰ دپارتمان مختلف خدمت رسانی کرده اند.

دکتر رضا مریدی که مدت ۱۰ سال از حزب لیبرال حوزه ی ریچموندهیل را در مجلس استانی نمایندگی می کرد، در این انتخابات، با ۱۲۱۰۸ رای کرسی خود را به نماینده ی محافظه کار، دیزی وای، واگذار کرد.

یک ایرانی تبار جوان دیگر  به نام سمن طبسی نژاد  از حزب نیودمکرات حوزه ی ویلودیل کاندیدا بود که با ۱۰۴۲۱ رای سوم شد.

مایکل پارسا و گلدی قمری دو ایرانی تبار جوان راه یافته به مجلس انتاریو

داگ فورد جمعه ۲۹ جون ۲۰۱۸ به طور رسمی قسم می خورد و دولت را در اختیار می گیرد. داگ فورد می گوید که بسیار خوشحال و با انرژی است و برای اداره ی امور کاملا آماده است.

سیستم رای گیری در کانادا و همچنین در انتاریو First-past-the-post است. به موجب این سیستم رای گیری نماینده ای که در هر حوزه بیشترین آرا را کسب کند، برنده ی کل آن حوزه است. بعد از هر انتخابات موضوع اشکالات این سیستم دوباره به میان کشیده می شود. منتقدان اعتقاد دارند اگر سیستم به Proportional representation تغییر پیدا کند هر حزب به نسبت آرایی که به دست آورده می تواند نماینده به مجلس بفرستد و در این صورت در حق حزبی که به عنوان مثال دو میلیون رای آورده ولی یک کرسی هم در مجلس ندارد، اجحاف نمی شود و حق آن دو میلیون رای دهنده هم محفوظ می ماند.

نگاهی به آرای کلی که احزاب به دست آورده اند شاید این اشکال نظام رای دهی را بهتر نمایان کند.

کل آرایی که هر یک از احزاب انتاریو در این انتخابات به دست آوردند به شرح زیر است:

محافظه کار        ۲,۳۲۲,۴۲۲        ۴۰.۶۳%

ان دی پی         ۱,۹۲۵,۵۷۴     ۳۳.۶۹%

لیبرال              ۱,۱۰۳,۲۸۳     ۱۹.۳۰%

حزب سبز         ۲۶۳,۹۸۷       ۴.۶۲%

بقیه                ۱۰۰,۰۵۸       ۱.۷۵%