گزارش ها از اسرائیل حاکی از آن است که بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود با دعوت از آویگدور لیبرمن، رهبر حزب راست گرای افراطی "یزرائیل بیتینو" (اسرائیل خانه ما) …



 

شماره ۱۲۲۰ ـ پنجشنبه  ۱۲ مارچ  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: گزارش ها از اسرائیل حاکی از آن است که بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود با دعوت از آویگدور لیبرمن، رهبر حزب راست گرای افراطی "یزرائیل بیتینو" (اسرائیل خانه ما) برای در اختیار گرفتن سمت وزیر خارجه آتی اسرائیل موافقت کرده است.

نتانیاهو از سوی شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل مسئول تشکیل دولتی ائتلافی شده و توافق به دست آمده بخشی از معاهده ائتلاف بین حزب لیکود و "یزرائیل بیتینو" به شمار می رود.

بر اساس این معاهده که روزنامه های ها آرتص، جروزالم پست و موسسه رسانه ای راست گرای "Israel National News" از آن خبر داده اند، اعضاء حزب "یزرائیل بیتینو" کنترل چند وزارتخانه دیگر را نیز در دست خواهند گرفت.

حزب کادیما (به رهبری زیپی لیونی) با اختلاف یک کرسی نسبت به حزب لیکود بیشترین میزان کرسی را در انتخابات ماه فوریه کسب کرد، اما اعلام کرد به یک ائتلاف راست افراطی نخواهد پیوست و در صورت لزوم به حزب مخالف دولت تبدیل خواهد شد.

ائتلافی که هدایت اسرائیل را به عهده خواهد گرفت باید حداقل ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست (مجلس اسرائیل) را در اختیار داشته باشد. حزب کادیما ۲۸ کرسی، و حزب لیکود ۲۷ کرسی را به دست آوردند.

اما احزاب ملی گرا و مذهبی نیز که به طور بالقوه متحدان حزب لیکود محسوب می شوند، نیز آراء بالایی در انتخابات کسب کردند. در راس این احزاب، "یزرائیل بیتینو" قرار دارد که توانست ۱۵ کرسی (دو کرسی بیش از حزب کارگر) به دست بیاورد.

لیبرمن غالبا به نژادپرستی و داشتن احساسات ضدعرب متهم شده و گزارشگران می گویند انتصاب او به عنوان وزیر خارجه اسرائیل احتمالا روابط اسرائیل با آمریکا را پیچیده خواهد ساخت.