مستأجر می گوید وسایل موجود در واحد اجاری خوب کار نمی کنند یا اصلاً کار نمی کنند. مالک باید چه اقدامی انجام دهد؟

ـ اول این که بررسی کنیم که آیا مالکان به قرار دادن وسایل (Appliances) از قبیل یخچال، گاز، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و خشک کن مجبور هستند، یعنی حتماً باید این وسایل را در واحد اجاری قرار داد بعد آن را اجاره داد؟

پاسخ منفی است. شما می توانید واحد را بدون این وسایل اجاره دهید منتها مستأجرین معمولاً واحدهایی را ترجیح می دهند که این وسایل در آن موجود باشد. طبق روش جاری شما به عنوان مالک هنگام تحویل مورد اجاره همه وسایل را در حضور مستأجر امتحان کرده و به او نشان می دهید در حال کار هستند و او تأیید این موضوع را پشت فرم اجاره امضا می کند. مشکل از آنجا آغاز می شود که مستأجر پس از چندی به شما خبر می دهد که مثلاً یخچال کار نمی کند یا اجاق گاز به طور ناقص کار می کند.

موضع شما معمولاً اینست که چون وسایل در روز تحویل همه آماده به کار بوده اند لذا اگر امروز کار نمی کنند مقصر مستأجر است که به درستی با آنها کار نکرده و به هر حال باعث خرابی شده است.

ولی موضع Landlord Tenant Board (LTB) با آنچه فوقاً اشاره شد متفاوت است. اگر یک مستأجر به این مرجع تلفن کرده و بگوید بعضی وسایل موجود کار نمی کنند پاسخ آنها اینست که مالک موظف است فوراً نسبت به تعمیر وسایل اقدام کند و مطمئن شود آنها در هر زمان آماده به کار هستند بدون آن که از مستأجر بپرسد آیا شما به درستی از آنها استفاده کرده اید و آیا خرابی و شکستگی در اثر غفلت و اهمال شما نمی باشد؟ LTB معمولاً بیشتر گوش شنوا به مستأجر دارد تا مالک.

 

حال با توجه به شرح فوق اگر مستأجر مراتب اشکال را به شما خبر داد چه می کنید؟

ـ ابتدا باید خودتان به واحد اجاری مراجعه و وسیله مورد نظر را مشاهده و چک نمائید. اگر خرابی را در اثر سهل انگاری مستأجر دیدید با عکس برداری از آن وسیله به وی اطلاع دهید که وسیله را باید خود تعمیر کند. (در این مورد باید صد در صد مطمئن باشید و قرائن و شواهد کافی موجود باشد) ولی اگر وسیله قدیمی و کهنه است، اثبات این که آیا خرابی در اثر کهولت سن یا اهمال مستأجر می باشد بسیار مشکل است، لذا وزنه آن به سمت تعمیر و تعویض آن توسط شما سنگین تر خواهد بود. دقت داشته باشید که حتی اگر خرابی در اثر اهمال مستأجر باشد باز هم LTB حق را به شما نمی دهد، زیرا مدارک اثباتی زیادی باید تهیه و ارائه دهید.

 

پس باید چه کرد؟ پیشنهاد ما اینست که:

هنگام اجاره ملک به دقت یکایک وسایل را در حضور مستأجر چک و عکس برداری کنید و شرایط هر یک مثلاً اگر شکستگی و خطوطی روی آنهاست بصورت مدون مشخص نمائید و حتی عکسها را بعداً برای مستأجر بفرستید تا او تأیید نماید. سپس در قرارداد اجاره صریحاً ذکر نمائید که همه وسایل در شروع قرارداد آماده به کار هستند و از این پس مستأجر مسئول آماده نگه داشتن آنهاست و مالک هیچ گونه مسئولیتی در این مورد ندارد. بایستی توجه داشت که اگر وسایل موجود در ملک شما قدیمی هستند احتمال این که بعضی از آنها بدون هیچ دلیلی به طور ناگهانی متوقف شده و دیگر کار نکنند وجود دارد. بنابراین در این گونه موارد مشکلات حتماً سفید یا سیاه نیست، بلکه وضعیت نامشخص یا خاکستری هم وجود دارد.

*جعفر کنودی مشاور ارشد املاک است.

jafarhomes@gmail.com