برای ترغیب مردم جهان به اهدای خون و افزایش سطح آگاهی آنان، روز ۱۴ جون (۲۴ خرداد) به عنوان روز جهانی اهداکنندگان خون نام‌گذاری شده ‌است. سازمان بهداشت جهانی، جامعه بین‌المللی انتقال خون، اتحادیه بین‌المللی سازمان اهداکنندگان خون و فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر چهار ارگان جهانی حامی اهدای خون هستند.

خون با ارزش ترین هدیه ای است که هر کسی می تواند به فرد دیگری بدهد و در واقع اهدا زندگی است.

با توجه به بیماری ها، تصادفات و بلایای طبیعی، نیاز به خون سالم همچنان رتبه و اولویت خود را حفظ کرده، چرا که هنوز هیچ جایگزین مناسبی برای خون انسانی کشف و یا ساخته نشده است. باور کردنی نیست اما از هر ۳ نفر، یک نفر در طول زندگی به فراورده های خونی احتیاج پیدا می کند و با وجود اهدای تقریبن ۱۰۰ میلیون واحد خون سالیانه،  هنوز در بسیاری از کشورها به علت کمبود خون و محصولات خونی، مرگ و میرهای فراوانی رخ می‌دهد. از جمله مرگ ناشی از خونریزی حین زایمان، مرگ کودکان ناشی از سوء تغذیه و کم خونی شدید، قربانیان حوادث، بیماران سرطانی و … . اینجاست که نقش مهم اهداکنندگان خون در تامین خون مورد نیاز بیماران و نیازمندان به خون مشخص می شود. نیازی که هرگز متوقف نشده و استمرار دارد.

اهداکنندگان برای مواردی که ممکن است باعث به ‌خطر انداختن ایمنی خون شوند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. غربالگری شامل آزمایش برای آلودگی‌هایی مانند اچ‌آی‌وی و هپاتیت است که می‌توانند از طریق خون، منتقل شوند. همچنین انجام پرسش‌هایی در مورد پیشینه پزشکی و معاینه فیزیکی دهنده ی خون می‌تواند از به‌خطر افتادن سلامتی فرد جلوگیری کند. فاصله بین دو اهدای خون در کشورهای مختلف متفاوت است، به‌عنوان مثال در آمریکا این زمان ۸ هفته (۵۶ روز) برای اهدای خون کامل است.

اهدای خون همچنین می تواند در کشف بیماریهای نهفته در اهدا کنندگان خون کاملن موثر باشد. هر فرد سالم  می تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند.

نقش بیمه در این میان، مانند همیشه کنترل ثبات وضعیت مالی فرد بیمار است.  اشخاصی که به دلایل شغلی با عفونت خون در رابطه هستند می توانند در این زمینه، بیمه ای داشته باشند. برای مثال کسانی که در آزمایشگاه کار می کنند و یا دندانپزشکان، پرستاران، آرایشگران و قصابان با داشتن چنین بیمه ای، نگرانی های مالی بیماری حاصل از شغلشان را از بین می برند. اگر واقع بین باشیم بیمه در تمام مراحل زندگی می تواند آرامش بخش بوده و به این طریق بار بزرگ مالی را در اتفاقات پیش بینی نشده از جمله تصادفات، بیماری ها و ناتوانی جسمی برطرف نماید. اگر تا به حال به آن فکر نکرده ایم امروز که سلامت هستیم زمان آن است.

اقتباس:www.cover4.caو  سازمان بهداشت جهانی

از خوانندگان و علاقمندان دعوت  به عمل می آوریم که تجربه  های خوب و بد خود را پیرامون بیمه با ما در میان بگذارند. مطالب این مقالات صرفن درجهت اطلاع رسانی میباشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصان مربوطه نمیشود.

پرسش های خود را در زمینه طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری و بیمه های مختلف از طریق ایمیل مطرح کنید.

news@insufin.com

از طریق وبسایت های شرکت و همچنین وبلاگ و رسانه های اجتماعی ما را دنبال کنید:

www.insufin.com