شهروند- سالیانه حدود ۹ میلیون تن پلاستیک به آب های آزاد وارد می شود. نی های پلاستیکی که در رستوران ها و کافه های دنیا در اختیار مشتریان قرار می گیرد ۴ درصد کل این زباله ی پلاستیکی است یعنی رقمی حدود ۲۰۰۰ تن. اگرچه عدم استفاده از این نی های پلاستیکی اقدام کوچکی به نظر میرسد، اما میتواند تاثیر بسیار بزرگی در میزان کاهش زباله های پلاستیکی داشته باشد و راه را برای تصمیم های بهتر و اقدامات مهم تر باز کند. کافه ی زنجیره ای استارباکس اعلام کرد که از سال ۲۰۲۰ استفاده از نی های پلاستیکی را در سراسر شعبات در سرتاسر دنیا متوقف خواهد کرد.

هم اکنون در شهر سیاتل این کافه نی های جایگزین کاغذی ارائه میدهد. یکی از دلایلی که این توقف چندین سال به طول می انجامد این است که باید ذخیره لازم برای نی های کاغذی و نی های ساخته شده از دیگر مواد بازیافتی تامین شود و نمیتوان بدون در اختیار داشتن آنها نی های قبلی را جمع آوری کرد.

رستوران مک دونالد نیز در اقدامی مشابه وعده داده است تا سال ۲۰۲۵ از مواد ۱۰۰ درصد بازیافتی در تهیه جعبه های غذای کودکان و لیوان های قهوه استفاده کند. چندین ماه پیش عکسی در فضای مجازی بسیار خبرساز شد که نشان میداد غواصان در حال بازکردن گره ی یک نی پلاستیکی هستند که به دور دماغ یک لاکپشت دریایی پیچیده شده بود. این عکس کافی بود تا فعالان در حوزه ی محیط زیست به مقامات شهری فشار بیشتری آورده و باعث شوند تا به این مشکل به طور دقیق تر و جدی تری اندیشیده شود. در تورنتو نیز فعالان محیط زیست در تلاشند تا استفاده از پلاستیک های یک بار مصرف به طور کامل متوقف شود.