* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

سیمپتوم های بیماری

نوروپاتی دستگاه عصبی حسی

* خواب رفتگی و بی حسی دست ها و پاها (نوروپاتی دیابتیک)

* حساس بودن شدید پوست

* تشدید احساس درد یا عدم احساس درد

* از دست دادن درک تغییر درجه گرما و سرما

* احساس درد و سوزش که شب ها شدت آن زیاد می شود.

* تغییر حالت پوست، ناخن و موها

* زخم در پاها، ساق پا، عفونت و حتی گانگرن

* از دست دادن هماهنگی و تجدیدنظر

نوروپاتی دستگاه عصبی حرکتی

*ضعف عضلانی که باعث عدم تعادل و اشکال در انجام حرکات کوچک می شود مثل بستن دگمه پیراهن. (مخصوصا در نوروپاتی دیابتیک)

* لرزش عضلات و کرامپ ها

* فلج عضلانی

نوروپاتی دستگاه عصبی خودکار

*سرگیجه و بیهوشی (بر اثر تغییرات شدید فشار خون)

* کم شدن تعریق

* عدم تحمل گرما

* از دست دادن کنترل مثانه که باعث ادرار تدریجی و عدم نگهداری آن می شود.

* باد کردن شکم، یبوست یا اسهال (مخصوصا در نوروپاتی دیابتیک)

* اشکال در داشتن نعوظ یا حفظ آن (مخصوصا در نوروپاتی دیابتیک)

چگونه می شود پیشگیری کرد

پیشگیری نوروپاتی در افراد دیابتیک بستگی خاص دارد به بهداشت تغذیه و کنترل جدی میزان قند خون. مطالعات نشان داده که کنترل قند خون با تزریق امکان تولید نوروپاتی دیابتی را کم می کند.

درمان های نوروپاتی و دردهای نوروپاتی

برای درمان نوروپاتی باید عامل تولیدکننده را درمان کرد و اگر امکان ندارد دردها را آرام کرد.

برای نوروپاتی دیابتیک: کم کردن میزان بالای قند در خون (مثلا با تزریق انسولین) برای پیشگیری از صدمات وارد شونده به اعصاب. کنترل مرتب پاها برای پیشگیری از مشکلات خطرناک، زیرا نوروپاتی دیابتیک باعث می شود که زخم هایی در پا ایجاد شود که به علت عدم احساس بیمار متوجه آن نمی شود.

اگر نوروپاتی منشأ سمی دارد باید از تماس با آن ها جلوگیری کرد و اگر منشأ دارویی دارد باید داروی مربوطه را قطع کرد در این دو حالت از صدمات وارده به اعصاب جلوگیری می شود.

درمان های دارویی

داروهای ضد صرع، داروهای آنتی دپرسور آنهایی که روی سروتونین و نورپین فرین اثر دارند و تری سیکلیک ها، داروهای ضد درد مخدر مثل مورفین برای بی حسی محلی برای آرامش موقت درد به کار می روند وقتی که دیابت به اعصاب خودکار صدمه می زند فعالیت های خودکار بدن می توانند دچار اختلال بشوند. می شود از داروهای آنتی اسپاسموریک و anti cholinorgique  برای مقابله با مشکلات ادراری استفاده کرد.

عصاره فلفل کاین که حاوی کاپ سائی سین می باشد و کرم آن موجود است می تواند دردها را آرام تر کند ولی باعث تحریک پوست هم می شود. همینطور کرم های حاوی لیدوکائین برای بی حس کردن پوست وجود دارد.

مشکلات دستگاه گوارش ـ گاستروپارزی (معده تنبل ، تخلیه معده با تأخیر) را می توان با تعویض نوع تغذیه و استفاده از داروها برای درمان اسهال، یبوست و تهوع کم کرد.

احتمال کم شدن فشار خون در حالت ایستاده را می توان با عدم مصرف الکل و نوشیدن زیاد آب کم کرد.

اشکالات مربوط به رابطه جنسی در بعضی از مردان را می شود با داروهایی مثل ویاگرا، سیالیس و لویترا درمان کرد.

لباس های کتانی برای میزان پایین تحریک پوست پیشنهاد می شود.

با تکنیک های آرام بخش، ماساژ و طب سوزنی می شود استرس ها را آرام کرد. تحریک کننده های عصب از روی پوست با شوک الکتریکی خفیف به بعضی از بیماران کمک می کند که دردها را بهتر تحمل کنند و کارهای روزمره شان را انجام دهند.

درمان مونو نوروپاتی

وقتی که نوروپاتی بر اثر فشار وارد شده بر یک عصب تولید شده باشد درمان آن هر کجای بدن که عصب صدمه دیده مشابه است و بستگی دارد که آیا فشار وارده دائمی است یا موقتی.

درمان ها شامل استراحت، گرما و داروهایی که انفلاماسیون را کم می کنند، می باشد.

در سندروم کانال کارپین درمان ها شامل کورنیکواستروئیدها از راه دهان یا تزریقی و تکنیک لرزش های صوتی است. اگر مونو نوروپاتی با وجود این درمان ها شدیدتر شد عمل جراحی ممکن است لازم بشود. اگر فشار وارده بر روی عصب بر اثر یک غده است عمل جراحی برای برداشتن غده لازم می شود.

طب مکمل

روش های زیر برای درمان نوروپاتی به کار می روند و احتمالا یا واقعا مفید واقع می شوند.

*فلفل کاین به نظر می رسد که خیلی مفید است. بعضی مطالعات نشان داده که مالیدن کرم یا چسباندن تمبر حاوی کاپ سائی سین ماده شیمیایی فعال موجود در آن باعث آرامش دردها در نزد افرادی که از نوروپاتی تولید شده بر اثر دیابت رنج می برند، مفید است.

* Acétyl – L-Carnitine  به مقدار ۲ تا ۳ هزار میلی گرم برای بیماران دیابتی نوع ۲ که به تازگی دچار شده اند و درمان خوبی نداشته اند، درد را پس از شش ماه مصرف کم می کند.

* Acid alpha lipoique  ـ یک مطالعه نشان داده که این اسید به مقدار ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ میلی گرم در روز سیمپتوم هایی مانند سوزش، درد و بی حسی در ساق پاها و دست ها را که بر اثر نوروپاتی تولید شده، آرام می کند.

* co- enzyme Q10 ـ مطالعات نشان داده که مصرف کوآنزیم   Q10 دردها را در بیماران مبتلا به نوروپاتی دیابتیک کم می کند.