طلیعه وفامهر، نقاش ایرانی، هفته گذشته در پنجمین دوره مسابقه بین‌المللی «NeoPopRealismStarz» برنده جایزه دوم شد. این جایزه نیویورکی را نادیا راس،‌ نقاش روس‌تبار متولد اکراین و ساکن نیویورک،‌ چند سال پیش ابداع کرد و هدف از آن تکریم سبک «نئو پاپ رئالیسم»‌ است که خود خانم راس ابداع کرده. این سبک هنرهای بصری می‌کوشد شفافیت و سادگی هنر پاپ را با رئالیسم فلسفی پیوند بزند و به رنگ‌های پرانرژی و تندیِ محتوا معروف است.

نادیا راس، که داور اصلی جشنواره است، در اعطای جایزه به وفامهر گفت: «آثار هنری طلیعه وفامهر طعم هنری قرن ۲۱ام را دارند و مسائل و نگرانی‌های آن‌را انعکاس می‌دهند. آثار اغلب غم‌انگیز او حاوی امید و قدرت تغییر جهان و بهبود آن هستند».

در خبر  موفقیت طلیعه که در نشریه این جشنواره منتشر شده می‌خوانیم: «طلیعه وفامهر متولد سال ۱۹۸۵ در تهران، ایران است. او در دبیرستان درس ریاضی خواند، اما عاشق نقاشی بود و تحصیلاتش در نقاشی را در دانشگاه سوره در تهران ادامه داد و در تابستان ۲۰۰۹ از دانشگاه سوره فارغ‌التحصیل شد.»

طلیعه از کودکی نقاشی را راهی برای ابراز احساسات و افکارش در مورد مسائل مختلف زندگی می‌دانسته.

او در مصاحبه با نشریه جشنواره در مورد سایر آثار حاضر در جشنواره گفته آن‌ها را همچون رویاهای ویژه افراد بسیار می‌بیند.

طلیعه در مورد مساله بروز سیاست در کارش می‌گوید: «جامعه و سیاست به طرق مختلف در حیات هنری ظاهر می‌شوند. بعضی هنرمندان شاید عقب بکشند و فعالیت هنری‌شان را هنگام مواجهه با موانع کنار بگذارند. اما بقیه تلاش می‌کنند راه‌حل‌هایی مناسب پیدا کنند. استراتژی‌های سیاسی هم بر انتشار آثار هنری تاثیر دارد، اما ایستادگی و اشتیاق هنرمند به ادامه کار کمک می‌کند.» در پاسخ به این سئوال که «آرمان تو از جامعه بی‌نقص چیست؟» او می‌گوید: «من به آٰرمان‌شهر (اتوپی)‌ باور ندارم، بلکه به جامعه‌ای که فرهنگِ‌ گفتگو و تبادل افکار در آن شکل گرفته باشد بدون شک جامعه‌ای بهبودیافته خواهد بود که مردم در آن می‌توانند در صلح و آزادی و امنیت زندگی کنند. این جامعه به همه انسان‌ها مستقل از نژاد، رنگ و مذهب‌شان احترام می‌گذارد». او سپس به گفته معروف مهاتما گاندی اشاره کرده که «تغییری باش که می‌خواهی در دنیا ببینی».

جایزه اول امسال را توماس نلسون از کالیفرنیای آمریکا برده و جایزه سوم به فرانسیس دوآهی از پنسیلوانیای همین کشور رسیده است.