خبرگزاری هرانا ـ یک کولبر در شهرستان ماکو در پی تیراندازی نیروهای مرزبانی زخمی شد. چهارکولبر هم در مریوان در اثر انفجار مین کشته و زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷، جمعی از کولبران در نزدیکی روستای «سنگر» از توابع ماکو مورد حمله نیروهای مرزبانی قرار گرفتند که در نتیجه یک تن به شدت مجروح شد.

هویت کولبر مورد ذکر، «عثمان قدیمی» عنوان شده که بدون اخطار قبلی، به ظن حمل کالای قاچاق‌ به وی شلیک شده و از ناحیه‌ی پشت و‌ پاها دچار جراحت شده است. عثمان قدیمی جهت رسیدگی پزشکی به بیمارستانی در تبریز منتقل شده است.

شنبه ۳ شهریورماه نیز چهار کولبر از اهالی مریوان دچار انفجار مین شدند که در پی آن یک تن به نام «ناصر بانوج» فرزند صدیق جان خود را از دست داده و سه تن دیگر به نام‌های منصور فرزند مجید، اقبال فرزند احمد و ابراهیم فرزند محمد هم زخمی شدند.

بر اساس گزارش سالیانه منتشر شده مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در طول سال ۱۳۹۶، گزارش قتل ۴۶ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۵۸ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده که عمدتا این تلفات انسانی در مناطق کردنشین گزارش شده است. بر اساس این آمار، در کنار افرادی که هویت آنان به عنوان کولبر روشن شده، ۲۲۴ شهروند هدف تیراندازی نیروهای انتظامی و مرزبانی قرار گرفتند.