هموطنی از شرکت های بیمه گله مند بود، از بیمه ای می گفت که اصلا به دردش نخورده و در روز اتفاق پولی که باید به ایشان پرداخت می شده را نداده است. از او خواستیم بیمه نامه اش را برایمان بیاورد تا ببینیم مشکل کجا بوده.

این روزها تب و تاب گرفتن سوپر ویزا زیاد شده، طبعا هر کسی که توانایی فرستادن دعوت نامه ای برای والدینش داشته باشد از این فرصت استفاده کرده و به دنبال فراهم کردن مدارک مورد نیاز این ویزا است. ویزایی  که تا ۱۰ سال  از رفتن والدین به سفارت و اضطراب گرفتن ویزا جلوگیری می کند. اما این روزها با کلمات” بیمه ارزان تر سوپر ویزا “روبرو شده ایم که لازم می دانیم در این زمینه توضیحاتی در تکمیل جمله ذکر شده بدهیم.

اگر قرار است بیمه ای ارزان تر از حالت عادی بگیریم باید از چگونگی و کاستی های آن مطلع باشیم تا در روز اتفاق، شرکت های بیمه را متهم نسازیم. بیمه با نرخ های گوناگون و شرایط و تعاریف متفاوت طراحی شده است. به این که شخصی به من گفت بیمه ها یکی هستند و فقط این ارزانتر است اکتفا نکرده و تمام موارد تحت پوشش را با رقم دقیق سئوال کنیم. برای مثال بیمه ای برای سوپر ویزا وجود دارد که تا ۲۰۰۰ دلار در زمان فوت پرداخت می کند و بیمه ای که تا ۱۰.۰۰۰ دلار در این شرایط می پردازد و یا اینکه بیمه ای می تواند ارزانتر باشد اما بیماری های قبلی والدین را تحت پوشش نداشته باشد و این در حالتی است که متاسفانه اکثر والدین با بیماری های مختلفی وارد اینجا می شوند بنابراین اگر ما فقط به دنبال ارزانی بدون دانستن آنچه می گیریم باشیم طبعا در زمان پرداخت از سوی شرکت به سوء تفاهم رسیده و گمان می کنیم آنها می خواهند از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کنند. قبل از امضای هر قراردادی آن را کامل بخوانید و از نماینده بیمه بخواهید کاملا مفاد را برایتان توضیح دهد. در گرفتن بیمه ارزان، حرفی نیست به شرطی که از آنچه گرفته ایم کاملا مطلع باشیم.

 

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.ca

www.youtube.com/ sherkatbime

 

 متاسفانه متوجه شدیم ایشان به دنبال بیمه ارزانی گشته و بدون پرس وجو و با عجله بیمه ای را دریافت کرده و به قول خودش حتی فرصت نداشته که بداند این بیمه مسافرتی چه چیزهایی را برای مهمانش پوشش خواهد داد! راستی چرا برخی از ما فکر می کنیم با یک تلفن می توانیم بیمه بگیریم؟ چرا وقت رفتن، پرسیدن و دانستن تفاوت های بیمه را نداریم؟ چرا در روز نخست به متخصص بیمه مراجعه نمی کنیم و در واقع فقط به گرفتن برگه بیمه از هر جایی فقط ارزانتر و سریع تر فکر می کنیم؟ بهتر است فقط یک لحظه به اتفاقات پیش بینی نشده اندیشیده و حساب کنیم آیا بعدا در جایی مانند بیمارستان و شرایط اورژانسی وقت مناسبی برای دویدن به دنبال دانستن مفاد بیمه نامه مان می باشد؟