هفته‌ی پیش تعطیلات طولانی سال نوی نمایندگان مجلس بالاخره به پایان رسید و دکتر مریدی هم برگشت به مجلس. از این شماره ما دوباره بیشتر روی فعالیت‌های مریدی در صحن مجلس در کوئینزپارک تمرکز می‌کنیم و سخنان او  را که در گزارش مجلس نقل شده باشد، به طور کامل ترجمه می‌کنیم و به اطلاع‌تان می‌رسانیم تا بدانیم که سیاستمداران چه می کنند.

 در این هفته مریدی یک قانون جدید را به صحن مجلس آورد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم.

 

سه‌شنبه و چهارشنبه، ۲۲ فوریه 

بیشتر بحث‌های این دو روز علاوه بر صحبت‌های کلی و تبریک سال نو و امثالهم به بحث در مورد قانون «جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل» گذشت که مریدی در مورد آن صحبت نکرد. حضور او در روز سه‌شنبه ثبت نشده، اما در روز چهارشنبه حضور داشت و در ابتدای جلسه یکی از مهمانانش را معرفی کرد.

مریدی گفت: «آقای رئیس، خرسندم که عالیجناب علی رضا گونی، کنسول اول جمهوری ترکیه، را که در جایگاه مهمانان هستند معرفی کنم.»

 

پنجشنبه، ۲۳ فوریه

 

در این روز شلوغ‌تر مجلس، مریدی اولا به همراه هشت نفر از همکارانش از هر سه حزب به «کمیته‌ی دائم حساب های عمومی»‌ منصوب شد.

سپس نوبت رای‌گیری بر سر «قانون اعتبار مالیاتی تعمیر خانه‌های سالم» بود که تغییری در قانون مالیات سال ۲۰۰۷ است و به کسانی که بخواهند خانه‌شان را با راه‌های به اصطلاح سبز و سالم تعمیر کنند اعتبار مالیاتی می‌دهد. مریدی به همراه نمایندگان حزب لیبرال و ان دی پی به این قانون رای آری داد تا علیرغم مخالفت محافظه‌کاران تصویب شود.

 سپس نوبت مریدی بود که قانون جدیدی به مجلس بیاورد که در این مرحله تنها مختصرا توسط او معرفی شد و حالا بحث بر سر آن و خوانش‌های بعدی‌اش باقی‌مانده است. این قانون «آگاهی و پیشگیری رادون» نام دارد و به عنصر شیمیایی رادون مربوط می‌شود.

 

عنوان کامل آن هست: «لایحه‌ی ۳۶، قانونی برای ایجاد آگاهی در مورد رادون، ایجاد «اداره‌ی ثبت رادون انتاریو» و کاهش سطوح رادون در اماکن مسکونی و اداری.»

مریدی به درخواست رئیس جلسه این قانون را که خود به مجلس آورده معرفی کرد: «ممنونم آقای رئیس. این لایحه قانونی به نام «آگاهی و پیشگیری از رادون ۲۰۱۲» را تصویب می‌کند و «قانون موازین ساختمانی ۱۹۹۲» را در مورد رادون ترمیم می‌کند. این قانون برقراری «اداره‌ی ثبت رادون انتاریو» را مقرر می‌کند و از متخصصان و آزمایشگاه‌های سنجش رادون می‌خواهد اطلاعات مشخصی در اختیار این اداره بگذارند.

 

وزیر، طبق این قانون، وظیفه دارد به مردم در مورد رادون آموزش دهد و صاحبان خانه را تشویق کند سطوح رادون در خانه‌هایشان را اندازه بگیرند و در صورت لزوم دست به عمل برای حل آن بزنند. وزیر در ضمن باید تضمین کند سطح رادون در هر مکانی که استان صاحب آن است اندازه‌گیری می‌شود و در صورت لزوم عمل لازم برای حل آن انجام می‌شود.

به همین سان، صاحبان محل کارهای بسته باید تضمین کنند سطح رادون در محل کار بسته اندازه‌گیری می‌شود و در صورت نیاز عملی برای حل آن انجام می‌شود.

«قانون موازین ساختمانی ۱۹۹۲» ترمیم می‌شود تا اجازه‌ی وضع مقرراتی صادر شود که ساختمان‌ها را وا می‌دارند به شیوه‌ای ساخته شوند که نشت رادون به حداقل برسد و حذف رادون پس از ساخت تسهیل شود.

وزیر وظیفه خواهد داشت این مقررات را پنج سال پس از اعمال «قانون آگاهی و پیشگیری از رادون، ۲۰۱۲» بازبینی کند.

 

***

 

یکی از رای‌هایی که روز پنجشنبه در مجلس صورت گرفت مربوط به «لایحه‌ی ترمیم قانون امنیت عمومی در رابطه با سگ‌ها» بود که شری دی‌نوا، نماینده‌ی ان دی پی، به مجلس آورده و هدف از آن پایان دادن به ممنوعیت نگه‌داری بعضی سگ‌های پیت‌بول است. مریدی به همراه حزبش به این لایحه رای منفی داد، اما رای مشترک محافظه‌کاران و ان دی پی باعث پیروزی آن با رای ۵۱ به ۲۶ شد (که در ضمن نشان می‌دهد بیش از نیمی از ۵۳ نماینده‌ی حزب لیبرال بر خلاف اعضای اپوزیسیون در مجلس حضور نداشتند و غایب بودند.)

 

***

در گزارش مجلس از روز دوشنبه، ۲۷ فوریه، نشانه‌ای از حضور مریدی به چشم نمی‌خورد.