شهروند آرش عزیزی: جان ونتوف، نماینده‌ی تازه‌وارد حوزه‌ی «تیمیسکامینگ-کوچرین» در شمال انتاریو، در تدارک سازمان دادن اعتراضات مردمی علیه طرح دولت لیبرال انتاریو برای خصوصی‌سازی قطارهای شمالی استان است که به گفته‌ی او باعث قطع بسیاری خطوط و نابودی زندگی بسیاری از اهالی می‌شود.

طرح‌های ونتوف، که نماینده‌ی حزب چپ‌گرای ان دی پی است، برای توقف این برنامه‌ی لیبرال‌ها هفته‌ی گذشته موضوع گزارش مفصلی در تورنتو استار بود.

نمادین‌ترین علتی که به خشم او می‌انجامد به عکسی از حدود ۱۰ سال پیش، در ۲۲ آوریل ۲۰۰۲، مربوط می‌شود.

معترضان به خصوصی سازی قطار نورت لند

در آن عکس رهبر وقت اپوزیسیون و نخست‌وزیر امروز، دالتون مک‌گینتی، که برای انتخاباتی میان‌دوره‌ای به شهر «نورت بی» در شمال آمده بود پلاکارد بزرگی را امضا می‌کند. این قرار بود «قراردادی» با مردم این حوزه باشد. در بخشی از این «قرارداد» می‌خوانیم: «قطار انتاریو نورت‌لند سنگ بنایی حیاتی برای حمل و نقل و زیرساخت‌های اقتصادی شمال انتاریو است؛ خصوصی‌سازی آن به از میان رفتن شغل‌های محلی می‌انجامد… بدین‌سان من نزد مردم نیپیسینگ سوگند یاد می‌کنم که دولت من خصوصی‌سازی این خط قطار را تایید نمی‌کند و مجاز نمی‌دارد.»

اما امروز این دقیقا کاری است که دولت استانی می‌خواهد بکند و به گفته‌ی ونتوف و ان دی پی این اثری مرگبار بر شمال استان خواهد شد. مک‌گینتی در میان وحشت مردم شمال استان در ماه مارس امسال گفت از آن‌جا که میزان مسافران قطار پایین آمده است و با پایین آمدن درآمدها یارانه‌ی سرانه‌ی آن به نفری ۴۰۰ دلار رسیده است، دولت دست به خصوصی‌سازی آن می‌زند.

ونتوف هفته‌ی پیش در جلسه‌ای در شهر شمالی تیمینز به همراه سایر سیاستمداران محلی ظاهر شد و خواهان برخاستن مردم علیه این طرح شد. او می‌گوید چنین طرحی بدون شک به نابودی زندگی بسیاری از مردم می‌انجامد و بخصوص خدمات موجود برای بسیاری شهرهای کوچک به کلی قطع می‌شود.

نماینده‌ی ان دی پی اما گفت این خبر بیش از همه برای شهر خود او، انگلهارت، دردآور است. ونتوف گفت این شهر عملا مرکز خط قطار «انتاریو نورت‌لند» است و چهل درصد مردم شهر مستقیما با آن ارتباط دارند. بیشتر مستمری‌بگیران بازنشسته‌ی شهر خانواده‌های راه‌آهنی هستند. او گفت خشم زیادی در شهرش نسبت به این اقدام لیبرال‌ها وجود دارد.

چارلی انگوس، نماینده‌ی فدرال دیگر حوزه‌ی شمالی، «تیمینز- جیمز بی»، که او هم از ان دی پی است، در گفتگو با استار گفت این اقدام در واقع «عمیقا نمادین» است و نشان از بی‌توجهی کامل به مردم منطقه دارد. انگوس در ضمن تاکید کرد با این‌که صنعت الوار شمال این روزها وضع خوبی ندارد، صنعت معدن (بخصوص طلا) در چند سال گذشته شکوفا شده است و جای رشد بیشتر نیز در استان هست.

ونتوف می‌گوید احتمالا تصمیم نهایی تا ماه مارس آینده گرفته نخواهد شد و او امیدوار است تا آن موقع با فشار مردمی دولت لیبرال را عقب بزند.

ونتوف با اشاره به موفقیت بعضی کارزارهای پیشین علیه شرکت‌های غول‌آسای معدن گفت: «چند ماه داریم که مردم را سر هوش بیاوریم. به نظرم ممکن است. اگر فکر نمی‌کردیم ممکن است دست به این کار نمی‌زدیم.»