تغذیه و بهداشت خانواده

 در یک بررسی جالب در چین که با همکاری پژوهشگران آمریکایی انجام گرفته بیشتر از ۷۵ هزار نفر زن میانسال زیر پوشش قرار گرفته و همه جوانب عادات غذایی و روش زندگی، مخصوصاً چند و چون مصرف چای سبز آنها به دقت بررسی گردیده است. این بررسی نشان می دهد که افرادی که حداقل هفته ای سه بار چای مصرف می کردند ۱۷ درصد کمتر از دیگران که چنین نمی کردند به سرطان های دستگاه گوارش (سرطان های مری و معده و روده بزرگ) دچار شده اند. این رقم برای افرادی که روزی دو تا سه فنجان چای سبز می خوردند ۲۱ درصد گزارش شده است. به طور کلی زنانی که مرتباً در طول ۲۰ سال گذشته چای سبز مصرف می کردند حدود ۲۷ درصد کمتر از دیگران به سرطان های دستگاه گوارش مبتلا گردیده اند.

چای سبز

این پژوهشگران معتقدند که ECGC، کاتوچین و پلی فنول های موجود در چای که آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند در این میان نقش دارند و ما می دانیم که بعضی از غذاهای دیگر هم ممکن است چنین فیتو کمیکال هایی داشته باشند که برای سلامتی بدن مفید بوده و از بروز سرطان ها جلوگیری می کنند. در اینجا باید اشاره کرد که در تحقیقات علمی مورد بحث افرادی که به سیگار یا الکل اعتیاد داشتند شرکت نداشتند، زیرا نتایج بررسی نقش اصلی چای سبز را روشن نمی کرد.

رابطه بین کمبود ویتامین D و بیماری قند نوع یک

پژوهشگران یکی از دانشگاه های کالیفرنیا با بررسی حدود دو هزار نفر ثابت نموده اند که بین کمبود ویتامین D3 و بیماری قند نوع یک رابطه ای وجود دارد، قبلاً چنین رابطه ای با بروز بیماری قند نوع یک مطرح شده بود ولی این اولین باری است که یک مرکز تحقیقات پزشکی شناخته شده با مطالعه عده زیادی نقش ویتامین D3 را در پیشگیری بیماری قند نوع یک ثابت می کند. سرپرستی تیم تحقیقاتی مورد بحث را دکتر Garland یکی از معروف ترین پژوهشگرانی که درباره کمبود ویتامین D و بروز بیماری های مزمن سال ها تحقیق و تدریس کرده است، بر عهده دارد. این گروه توصیه می کند که برای پیشگیری از بروز بیماری قند نوع یک حدود ۴هزار واحد بین المللی ویتامین D3 در روز مورد نیاز است که در حال حاضر عده زیادی با این رقم موافق نیستند، زیرا مقدار مورد لزوم روزانه خیلی کمتر از این برآورد شده است.

این یافته جدید به این دلیل اهمیت زیادی دارد که بیماری قند نوع یک در کودکان و نوجوانان بروز می کند و هنوز علم پزشکی و علوم وابسته نتوانسته است علل بروز و چگونگی پیشگیری آن را به وضوح مشخص سازد. شاید دانشمندان بتوانند بروز این نوع بیماری قند را پیشگیری یا درمان کنند.

آیا شغل زن در بروز سرطان سینه نقش دارد

این هفته رسانه های جمعی بحثی در مورد طبیعت شغل زنان و امکان افزایش بروز سرطان سینه داشتند که نیاز به بررسی و کابد شکافی این نظریه دارد. به وضوح ثابت شده است که عوامل محیط زیست، مخصوصاً محیط کار و سرو کار داشتن با مواد شیمیایی، فلزات سنگین، رنگ ها، محصولات نفت و غیره نقش شناخته شده ای در بروز بسیاری از سرطان ها دارند که مهمترین آنها سرطان های کلیه و مثانه و ریه می باشند. در مورد سرطان سینه، سروکار داشتن با مواد شیمیایی که با عملکردهای غدد داخلی و هورمون های بدن موجب عکس العمل هایی می شوند امکان بروز سرطان سینه را بالا می برند. پژوهشگران کانادایی در انتاریو با بررسی بیشتر از یک هزار زن مبتلا به سرطان سینه دریافتند که زنانی که در بارها، کارخانه های پلاستیک سازی، کارخانه هایی که با فلزات سروکار دارند، بسته بندی غذا (کنسرو) و سروکار داشتن با افزاینده های غذایی، فعالیت در صنایع کشاورزی و در تماس بودن با سموم شیمیایی و کودهای شیمیایی و …، مشغول کار هستند، بیشتر از دیگران در معرض بروز سرطان سینه قرار دارند. قبلاً نیز گزارش شده بود که زنانی که شب کار هستند مانند نرس ها و پرستارها و … به علت تغییرات در ترشح و عملکرد بعضی از هورمون ها و آنزیم های بدن ممکن است بیشتر از دیگران به این بیماری دچار شوند. همچنین در این گروه های شغلی معمولا زنانی کار می کنند که از نظر اقتصادی و درآمد در رفاه نیستند و این خود در تغذیه و روش زندگی روزانه آنها موثر می باشد و مزید بر علت می گردد. به هر صورت هنوز پژوهشگران باید تحقیقات خود را در طبیعت این مشاغل و عوامل سرطان زای موجود در آنها شناسایی و بررسی کنند.

آمار سخن می گوید

کشور آمریکا فقط ۵ درصد جمعیت کل دنیا را تشکیل می دهد در حالی که ۸۵ درصد داروهای مسکن دنیا در آمریکا به مصرف می رسد و در هر ۱۹ دقیقه یک نفر به علت زیاده روی در مصرف این دسته از داروها و عوارض جانبی آنها جانش را از دست می دهد.

بهتر است باور کنید

گوجه فرنگی تازه از بهترین داروهای سم زدایی کبد است. در روسیه گوجه فرنگی یکی از غذاهایی است که در رژیم روزانه کارگران کارخانه های سموم شیمیایی منظور می گردد تا از صدمه کبد جلوگیری کند. در هر یکصد گرم گوجه فرنگی خام حدود ۵۱ میلی گرم کلرین (Chlorine) طبیعی و ۱۱ میلی گرم سولفور وجود دارد که قادر است سلول های کبدی را شستشو داده و سموم وارد به بدن را دفع نماید.

پاسخ به سئوالات خوانندگان شهروند

سئوال: به علت بیماری قلبی مجبورم داروهای رقیق کننده خون مصرف کنم. لطفاً در مورد غذاهایی که خاصیت رقیق کردن خون  دارند بگویید.

ـ غذاهایی وجود دارند که موجب رقیق شدن خون می شوند و اکثر آنها ترکیباتی مثل آسپرین دارند ولی کسی که زیر نظر پزشک متخصص قلب داروی ضد انعقاد خون می خورد باید در مصرف این دسته از غذاها زیاده روی نکند و یا بهتر است با پزشک معالج خود در چند و چون مصرف آن مشورت کند زیرا اگر شما داروی رقیق کننده خون بخورید و بعضی از این غذاها مانند چای سبز هم به مقدار زیاد بخورید ممکن است دچار دردسرهایی شوید. به هر صورت لیست این غذاها طولانی است ولی ما در این جا به چند مورد آن اشاره می کنیم.

چای، مخصوصاً چای سبز، سیر و پیاز، زنجبیل، غذاهایی که امگا۳ دارند مانند ماهی پرچرب و روغن ماهی، دانه های روغنی مانند بادام و گردو و غیره که حاوی ویتامین E هستند، فلفل قرمز، آووکادو، آب انار، کرنبری، زردچوبه، آلو، آلبالو، گیلاس، انگور یاقوتی، مرکبات، سرکه سیب و سرکه انگور…

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com