۱۳دسامبر تا ۲۰دسامبر۲۰۱۲

ایران و آژانس انرژی اتمی در تهران مذاکره می‌کنند

بی بی سی: فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز ٢٢ آذر (١٢ دسامبر) اعلام کرد که دور تازه مذاکرات میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در تهران برگزار خواهد شد.

همزمان روزنامه کیهان خبر داده است که نمایندگان آژانس فردا به تهران می‌روند. مطابق خبر روزنامه کیهان نمایندگان آژانس نه برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای، که برای مذاکره با مقامات ایرانی راهی تهران می‌شوند.

عباسی گفت: “موضوع اصلی این مذاکرات بحث مطالعات ادعایی است که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شده است.”

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را به عدم شفافیت در برنامه هسته‌ایش متهم می‌کند و شورای حکام این آژانس چندین بار علیه ایران رای داده است.

ایران از طرف کشورهای غربی و اسرائیل متهم است که برنامه مخفیانه‌ای برای تسلیحات اتمی دارد، ادعایی که همواره توسط مقامات ایرانی رد شده است.

همچنین ادامه غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، علیرغم قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، از جمله انتقاداتی است که به ایران وارد می‌شود.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دیروز تلویحا گفته بود که ممکن است ایران در شرایطی تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را بررسی کند.

او گفته که این نیروگاه با بالاترین استانداردهای ایمنی طراحی شده و گزارش‌های پیرامون نقص فنی آن به منظور ایجاد نگرانی درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران منتشر می‌شوند.

او در مقابل اصرار خبرنگاران در مورد این که نیروگاه بوشهر دقیقا از چه زمانی به شبکه برق کشور وصل می‌شود، گفته است: “این قدر نپرسید چه زمانی. هر زمان من به نیروگاه اتمی بوشهر رفتم و بهره‌برداری مقدماتی از نیروگاه را اعلام کردم آن زمان، زمان بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر است.”

ایران سال گذشته قصد داشت نیروگاه اتمی بوشهر را افتتاح کند، اما با بروز مشکلاتی ناگزیر به تخلیه سوخت آن شد.

 

رهبر مخالفان سوریه خواستار خروج نیروهای نظامی ایران از سوریه شد

بی بی سی: معاذ الخطیب، رهبر ائتلاف مخالفان سوریه، روز چهارشنبه، دوازدهم دسامبر، از جمهوری اسلامی ایران خواست تا کارشناسان نظامی خود را که به حکومت بشار اسد کمک می رسانند، از این کشور خارج کند.
خطیب این اظهارات را در نشست «دوستان سوریه» در مراکش بیان کرد و گفت:”ما از ایران می خواهیم تا تمام کارشناسان خود را از سوریه خارج کند و از رهبران گروه حزب الله (لبنان) نیز می خواهیم تا همه جنگجویان خود را از این کشور بیرون ببرند، چرا که خون آنها نباید در مسیر دفاع از رژیمی سنگدل و به تاریخ پیوسته هدر برود.”

جمهوری اسلامی ایران متهم است که در جریان ۲۱ ماه قیام گروه های مختلف مردمی علیه حکومت بشار اسد با فرستادن کارشناسان خود و تجهیزات نظامی، به سرکوب اعتراض ها در این کشور یاری رسانده است.

مقام های تهران این اتهام را رد می کنند و در مقابل، قدرت های خارجی را به دلیل آنچه ارسال سلاح برای شورشیان عنوان کرده اند، در خشونت های سوریه مقصر قلمداد می کنند.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه، ۲۱ آذرماه، در سخنانی گفت که «مقصران وضعیت کنونی در سوریه، کسانی هستند که آن را به جنگ داخلی و تخریب و برادرکشی کشانده اند.»

به گفته وی، «همه خواسته های ملت ها باید از روش های متعارف و به دور از خشونت برآورده شوند.»

در حالی که ایران می گوید حضور نظامی در سوریه ندارد ولی مخالفان بشار اسد در مردادماه سال جاری با انتشار ویدئویی اعلام کردند که ۴۸ نظامی ایرانی که عضو  سپاه پاسداران هستند را به گروگان گرفته اند. در این ویدئو ادعا شده بود که افراد یاد شده به منظور کمک به نظام بشار اسد در نبرد با مخالفان، به سوریه اعزام شده‌اند.

ایران افراد به گروگان گرفته شده را «بازنشسته های سپاه و ارتش» معرفی کرده و از کشورهای همسایه به ویژه ترکیه خواسته است تا برای آزادی آنها تلاش کنند. این ۴۸ ایرانی همچنان در گروگان مخالفان حکومت دمشق هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معاذ الخطیب، رهبر ائتلاف مخالفان بشار اسد، در سخنان روز چهارشنبه خود از اقلیت علوی سوریه خواست تا با به راه انداختن کارزار نافرمانی مدنی، علیه حکومت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، دست به قیام بزنند. آقای اسد وابسته به اقلیت قومی علوی هاست که در حال حاضر با نبرد مسلحانه نیروهای شبه نظامی سنی روبرو است.

خطیب گفت: «پیام مستقیم ما به برادران علوی این است: انقلاب سوریه دست های خود را به سوی شما دراز می کند، شما هم دست های خود را دراز کنید و نافرمانی مدنی را بر ضد رژیم آغاز کنید چرا که این رژیم، شما را نیز همانند ما سرکوب کرده است.»

رهبر ائتلاف مخالفان سوریه در نشست مراکش تاکید کرد در صورتی که رژیم بشار اسد از سلاح های شیمیایی علیه مخالفان استفاده کند، قدرت های جهانی بویژه روسیه مسئول خواهند بود.

در هفته اخیر برخی از سازمان های اطلاعاتی آمریکایی و اروپایی هشدار داده بودند که ارتش سوریه اقدام به جابجایی ذخایر سلاح های شیمیایی خود کرده است و این احتمال را مطرح کردند که بشار اسد قصد دارد تا از این سلاح ها علیه مردم خود استفاده کند.

رهبران غربی در این زمینه شدیدا به رژیم سوریه هشدار داده و اعلام کرده اند که به این اقدام، واکنش شدیدی نشان خواهند داد.

معاذ الخطیب در نشست ماه گذشته گروه های مخالف بشار اسد در دوحه قطر به رهبری ائتلاف جدید اپوزیسیون موسوم به «ائتلاف ملی نیروهای مخالف و انقلابی سوریه» برگزیده شد. تاکنون آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی این ائتلاف را به رسمیت شناخته اند.

خطیب روز چهارشنبه خواستار «حمایت واقعی» این کشورها و نه فقط شناسایی ائتلاف مخالفان از سوی آنها شد.

قدیانی:

مفاسد بازجویان سپاه و اطلاعات روی ساواک را سفید کرده است

رادیو فردا: ابوالفضل قدیانی، زندانی سیاسی و عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، در نامه ای به رییس قوه قضاییه ایران گفته که «مفاسد بازجویان شما روی شکنجه گران ساواک را سفید کرده است» و خبر داده که بازجوی علیرضا رجایی، روزنامه نگار و فعال سیاسی، از همسر وی خواسته تا از شوهرش طلاق بگیرد.

قدیانی که در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد در نامه خود که سایت «کلمه» آن را منتشر کرده است، با اشاره به آنچه که «شکنجه» در رژیم محمدرضا پهلوی خوانده، گفته است که «در آن رژیم علی رغم همه مفاسد و ظلم هایش حرمت خانواده های زندانیان رعایت می شد و هیچ مشکلی برای همسر و فرزندان زندانیان سیاسی ایجاد نمی شد.»

وی افزوده است: «بارها و بارها برخوردهای کثیف برخی از بازجویان فاسد الاخلاق سپاه و وزارت اطلاعات که متاسفانه امروز حاکم بر قضات بی اراده دادگاه های سیاسی نیز هستند با خانواده های مظلوم زندانیان سیاسی بیان شده و حتما شما هم شنیده و مطلع شده اید ولی هیچ ترتیب اثری به آنها نداده اید.»

قدیانی در نامه خود به «آخرین مورد از این اقدامات» توسط یکی از به گفته وی، «بازجویان فاسد اطلاعات سپاه با نام مستعار “اوسط”» اشاره کرده و گفته است: «نام واقعی این بازجو، “علی انواری” است که با نام های مستعار “علی اوسط” و “علی انوری زاده” در اطلاعات سپاه فعالیت می کند.»

این عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، بازجوی یاد شده را متهم کرده که «از ابتدای بازداشت غیرقانونی علیرضا رجایی- روزنامه نگار زندانی- بارها و بارها به طرق مختلف مزاحم خانواده ایشان بوده و آنها را تحت انواع فشارهای روحی و روانی قرار داده و بدترین شرایط را برای خانواده محترم و مظلوم وی به وجود آورده است.»

علیرضا رجایی روز چهارم اردیبهشت ۹۰ به اتهام «ارتکاب جرایم امنیتی» از سوی ماموران قضایی بازداشت شد و از آن زمان در زندان به سر می برد.

رجایی که دارای دکترای علوم سیاسی است و مدیریت سرویس سیاسی روزنامه‌های اصلاح‌طلبی نظیر جامعه، توس، خرداد، نشاط و عصر آزادگان را در کارنامه خود دارد، در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ نیز بازداشت شده بود.

ابوالفضل قدیانی در ادامه نامه خود تصریح کرده که بازجوی علیرضا رجایی، «اخیرا وقاحت و خباثت را به جایی رسانده که به همسر وی گفته است که من ایشان را به زندان برازجان یا رجایی شهر تبعید می کنم و وقیحانه از وی خواسته تا از شوهرش طلاق بگیرد.»

وی به شدت از صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، انتقاد کرده و گفته که «اگر شما و سایر مسئولان ارشد نظام کمترین غیرتی داشتید این بازجویان کثیف با اقداماتی بسیار کمتر از این آنچنان مجازات و رسوا می شدند که دیگر از این بی دینی ها و اقدامات ضد اخلاقی امکان بروز پیدا نمی کرد و نوامیس افراد به بازی گرفته نمی شد.»

این عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی افزوده است: «من به عنوان یک زندانی سیاسی در رژیم گذشته اعلام می کنم که این برخوردهای مورد حمایت شما، روی ساواک شاه مخلوع را با تمام مفاسد و شکنجه گری هایش سفید کرده است…متاسفانه این ننگ ابدی برای این نظام استبداد دینی است که برای رسیدن به اهداف خود استفاده از هر وسیله غیرانسانی را مجاز می شمارد و هر آزار و اذیت و فشاری را بر خانواده های زندانیان سیاسی مجاز می شمارد که اوج سقوط اخلاقی و انسانی صاحبان قدرت را نشان می دهد.»

ابوالفضل قدیانی در دی ماه سال ۸۸ به اتهام توهین به محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، به یک سال حبس محکوم شد.

در آبان ماه سال ۱۳۹۰ پرونده دیگری برای وی به جریان افتاد و او در نهایت به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی به پنج سال دیگر زندان محکوم شد.

این زندانی سیاسی بیمار است و تاکنون سه بار قلب وی مورد عمل جراحی قرار گرفته ولی هربار پس از عمل جراحی به جای استراحت و طی کردن کامل دوران نقاهت به زندان بازگردانده شده است.

اعتراض ژیلا بنی‌یعقوب به محرومیت از دیدار با همسرش در زندان

رادیو فردا: ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار زندانی در اوین، طی نامه‌ای به این که بیش از پنج ماه است اجازه نیافته با همسر‌ زندانی‌اش دیدار کند، اعتراض کرده است. وی در نامه خود می‌گوید هیچ دستورالعملی وجود ندارد که ملاقات زن و شوهری که هر دو زندانی هستند را ممنوع کند.

به گزارش وبسایت کلمه، بنی‌یعقوب در این نامه که روز سه شنبه ۲۱ آذر منتشر شده، نوشته است: «بار‌ها آیین نامه سازمان زندان‌ها را ورق زده‌ام، در هیچ ماده و تبصره آن ملاقات یک زوج زندانی ممنوع اعلام نشده است و من هر بار از خودم می‌پرسم در کجای این سیستم و چه کسی، ملاقات من و بهمن را مضر به حال امنیت ملی تشخیص داده؟ بر اساس کدام استدلال به این نتیجه رسیده که حتی من حق ندارم نیم ساعت روبروی همسرم بنشینم و برای دقایقی دست‌هایش را در میان دستانم بگیرم و به او بگویم: بیشتر از همیشه دوستت دارم.»

این گزارش می‌گوید زندانیانی که به صورت خانوادگی در زندان نگهداری می‌شوند، ماهی یک بار می‌توانند با یکدیگر ملاقات کنند.

بهمن احمدی امویی و همسرش ژیلا بنی یعقوب ۳۰ خرداد ماه سال ۸۸ و پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران ایران بازداشت شدند.

بهمن احمدی امویی، به پنج سال و چهار ماه حبس محکوم شده و ژیلا بنی یعقوب پس از برگزاری دادگاه به یک سال زندان و ۳۰ سال محرومیت از حرفه روزنامه‌نگاری محکوم شده است.

ژیلا بنی‌یعقوب ۱۲ شهریور سال جاری برای گذراندن حکم یک سال حبس خود از سوی دایره اجرای احکام به زندان اوین فراخوانده شد.

پیشتر هم وبسایت کلمه گزارش کرده بود که زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر پنجشنبه‌ها و یک هفته در میان می‌توانند خانواده‌های خود را ببینند، اما بهمن احمدی امویی از زمانی که همسرش به زندان اوین رفته ملاقات کننده‌ای نداشته، چرا که خانواده او در شهرستان زندگی می‌کنند و مادر ۸۰ ساله‌اش به دلیل بیماری قادر نیست برای دیدار او به زندان رجایی شهر کرج مراجعه کند.

ایران دومین زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان

رادیو فردا: «کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» در گزارش سالانه خود از ترکیه، ایران و چین به عنوان بزرگترین زندان خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در جهان نام برد.

در گزارش سالانه این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران که مقرش در نیویورک است، ایران با داشتن ۴۵ روزنامه نگار زندانی در رده دوم جهانی قرار دارد.

در این گزارش به مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس جوان ایرانی در زندان اوین، اشاره شده است.

در سال جاری میلادی ۲۳۲ روزنامه نگار در کشورهای مختلف جهان زندانی شدند.

ترکیه با حبس ۴۹ روزنامه‌نگار، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۲ شناخته شده است.

«کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» می گوید دولت ترکیه با استفاده از قانون ضد تروریسم گروه هایی را که فعالیتشان ممنوع شده با گروه های تروریستی یکسان قلمداد می کند.

محمد علی بیراند،‌ یکی از روزنامه‌نگاران برجسته ترکیه نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است دولت آن کشور بین آزادی بیان و تروریسم تمایزی قائل نمی شود.

در سال جاری چین هم با ۳۲روزنامه نگار زندانی در رتبه سوم بدترین کشورهای جهان برای روزنامه نگاران معرفی شده است.

۱۹ تن از این روزنامه‌نگاران از تبت و یا منطقه اویغورستان هستند که به خاطر نوشتن گزارش هایی درباره تنش های قومی زندانی شده اند.

«کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» در گزارش سالانه خود تاکید کرده است که بخش بزرگی از روزنامه نگاران زندانی از خبرنگاران داخلی هستند که از طرف دولت خودشان بازداشت و زندانی شده اند.

به گزارش «کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» آمار سال جاری بیانگر بدتر شدن وضعیت روزنامه نگاران در جهان است. سال گذشته تعداد روزنامه نگاران زندانی ۵۳ نفر کمتر از امسال بود.

بر پایه این گزارش بیش از ۱۳۰ روزنامه‌نگار با اتهاماتی مانند تروریسم، خیانت به کشور و فعالیت های خرابکارانه راهی زندان شده اند

پس از بازرسی از منزل، محمد ملکی به زندان اوین احضار شد

گویا نیوز: بنا بر خبر دریافتی، صبح سه شنبه ۲۱ آذر ماه، منزل دکتر محمد ملکی مورد بازرسی و تجسس ماموران دادستانی جمهوری اسلامی قرار گرفت و وی به زندان اوین احضار گردید.

ماموران اطلاعاتی که رفتار مودبانه ای داشتند، حدود ۲ ساعت به جستجوی منزل پرداخته و مقدار زیادی از نوشته ها و یادداشت های دکتر ملکی و همچنین دریافت کننده ماهواره ایشان را با خود بردند. ماموران قصد داشتند تا کامپیوتر منزل را نیز با خود ببرند که با ممانعت همسر دکتر محمد ملکی از این کار اجتناب کردند.

همچنین ماموران به دکتر محمد ملکی حکم احضار او به بازپرسی شعبه ۶ زندان اوین را نشان داده و از او خواستند که ظرف مدت ۳ روز خود را به زندان اوین معرفی کند. دکتر محمد ملکی که منتظر نتایج آزمایشات پزشکی خود است به ماموران اعلام کرده که پس از دریافت نتایج آزمایشات روز شنبه به همراه وکلای خود به زندان اوین مراجعه خواهد کرد.
دکتر محمد ملکی که همواره انتقادات خود از جمهوری اسلامی را به طور شفاف و دلسوزانه مطرح کرده است، اخیرا نامه ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود و ضمن تشریح شرایط نابسامان کشور از ایشان خواسته بود تا که خاضعانه از قدرت کناره گیری کنند.

دکتر محمد ملکی که ۷۹ سال سن دارد اولین رییس دانشگاه تهران بعد از انقلاب بوده که به دلیل نوشته های انتقادی خود سال های زیادی را در زندان های جمهوری اسلامی زیر سخت ترین شکنجه ها گذرانده که آخرین بار پس از حوادث سال ۸۸ به مدت ۱۹۱ روز و درحالیکه از بیماری های متعدد رنج می برد، زندانی گردید.

دادستان تهران:

۲۸ نفر مرتبط با شبکه‌های ضد انقلاب دستگیر شدند

بی بی سی: عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه با اعلام بازداشت ۲۸ نفر در شب گذشته (دوشنبه شب) اعلام کرد: “کسانی که شب گذشته دستگیر شدند افرادی بودند که با شبکه‌های ماهواره‌ای و ضد انقلاب همکاری داشته و بعضا در کار دوبله و ترجمه بودند.”

دولت آبادی که در حاشیه تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید دادسرای ارشاد با خبرگزاری‌های ایران گفت و گو می کرد، افزود: “این افراد کسانی بودند که با اجاره ۱۰ ساختمان و تبدیل آنها به دفتر کار، با شبکه‌های ضد انقلاب همکاری نزدیکی داشتند و با همکاری سربازان گمنام امام زمان بازداشت شدند.”

این مقام قضایی در مورد هویت و نوع فعالیت این بیست و هشت نفر اطلاعاتی نداده و دلیل نیاز آنان به اجاره این تعداد ساختمان برای تبدیل به محل کار را هم مشخص نکرده است.

وی در پاسخ به سئوال خبرگزاری فارس در خصوص ارتباط این افراد با بازداشت شدگان سال گذشته که گفته شده بود با “رسانه‌های بیگانه ارتباط دارند”، گفت: “کاری که سال قبل انجام شد توسط پلیس صورت گرفته بود اما فعالیت شب گذشته توسط وزارت اطلاعات ساماندهی شده بود.”

دادستان عمومی و انقلاب تهران، این بازداشت شدگان را متهم کرده که “با شبکه‌های بهایی در ارتباط هستند.”

این نخستین بار نیست که مقامات قضایی در ایران در خصوص بازداشت افراد و ارتباط بازداشت شدگان با رسانه‌های بیرون از کشور سخن می‌گویند

 

هشدار ایران درباره اثرات تحریم‌ها بر ایمنی کشتیرانی

بی بی سی: یک مقام ایرانی هشدار داده است که تحریم‌های وضع‌شده اخیر، به صنعت کشتیرانی ایران لطمه زده است و این می‌تواند امنیت دریایی و زیست‌محیطی بین‌المللی را به خطر بیندازد.

 علی اکبر مرزبان، معاون رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران و نماینده ایران در سازمان جهانی دریانوردی نیز هست، در لندن و در نشست این سازمان بین‌المللی گفته است: «در چند ماه گذشته بر اثر اقدامات مستقیم و غیرمستقیم برخی دولت‌ها، محدودیت‌های ناعادلانه و بی‌موردی علیه صنعت کشتیرانی تجاری ایران تحمیل شده است.»

 در پی تحریم‌هایی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا اضافه بر تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران وضع کرده‌اند، شرکت‌های تجاری از بیم از دست دادن تجارت پرسود خود، همکاری‌هایشان را با بخش کشتیرانی ایران قطع کرده‌اند. کشتیرانی ایران با انتقال عمده نفت خام، در اقتصاد ایران نقشی حیاتی دارد.

 از جمله نهادهایی که در پی این تحریم‌ها با کشتیرانی ایران قطع رابطه کرده‌اند، موسسات رده‌بندی خارجی‌ای هستند که امنیت و معیارهای زیست‌محیطی کشتی‌های ایرانی را تایید می‌کردند. این جوازهای فنی برای بیمه‌شدن کشتی‌ها و همچنین دسترسی به بندرها ضروری هستند.

 موسسات رده‌بندی برای نفتکش‌ها جواز سلامتی فنی کشتی صادر می‌کنند و بدون داشتن این گواهینامه هیچ نفت‌کشی نمی‌تواند اجازه پهلوگیری در بندرهای بین‌المللی داشته باشد. همچنین بدون داشتن جواز فنی، شرکت‌های بیمه زیر بار ریسک ارائه بیمه‌نامه به کشتی نمی‌روند.

 به گزارش رویترز، مرزبان روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه گفته است: «ما به طور جدی معتقدیم که این اقدامات بی‌شک مغایر امنیت و پیشگیری از آلوده‌شدن محیط دریایی در منطقه و جهان است و مانع همکاری‌های بین‌المللی مربوطه می‌شود». به گفته او، این اقدامات خلاف کنوانسیون‌های دریانوردی بین‌المللی است.

 علی اکبر مرزبان، نماینده ایران در سازمان جهانی دریانوردی، گفته است یکی از این ۱۳ شرکت عضو اتحادیه انجمن‌های رده‌بندی، نامه‌ای به ایران فرستاده است و در آن ذکر کرده است «به منظور پیشگیری از عواقب ناشی از محدودیت‌های وضع‌شده از سوی برخی دولت‌ها» برای این شرکت غیرممکن است که دیگر به ایران خدمات ایمنی ارائه دهد.

مرزبان اضافه کرده است که دیگر اعضای اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های رده‌بندی نیز همکاری‌شان را با ایران متوقف کرده‌اند.

 معاون سازمان بنادر و کشتیرانی ایران در نشستی که روز ۳۰ نوامبر با کمیته امنیت دریانوردی سازمان جهانی دریانوردی داشته است، خبر داده است که ارائه خدمات ایمنی و فنی دریانوردی حتی به کشتی‌هایی با پرچم دیگر کشورها در حریم دریایی ایران متوقف شده است.

چین و برخی دیگر از کشورهای آسیایی از جمله کره جنوبی همچنان نفت ایران را می‌خرند ولی در فقدان این سازمان‌های صادرکننده جوازهای فنی کشتیرانی، به نگرانی‌ها درباره کیفیت پوشش بیمه‌ای و نگهداری کشتی‌های ایرانی در آینده دامن زده است.

 ماه گذشته انجمن رده‌بندی چین آخرین شرکت از ۱۳ شرکت مرتبط با صدور جواز فنی برای کشتی‌ها در این زمینه بود که تایید کرد ارائه خدمات بازرسی فنی و صدور مجوز سلامتی زیست محیطی برای ناوگان ایران را متوقف کرده است. همه این ۱۳ شرکت، اعضای اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های رده‌بندی (IACS)  هستند و پیش از این به ایران خدمات می‌داده‌اند.

محمد خاتمی:

آزادی زندانیان سیاسی می‎تواند خطرات خارجی را کم کند

بی بی سی: محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران بار دیگر خواهان آزادی زندانیان سیاسی در این کشور شده و گفته از این اقدام “هم حکومت و هم مردم بهره مند خواهند شد.”

وب سایت رسمی خاتمی گزارش داده که او روز دوشنبه بیستم آذر (دهم دسامبر) با رضا خندان همسر نسرین ستوده حقوقدان زندانی دیدار و “از ادامه حصر و حبس نیروهای فعال و شایسته که نوعا در فعالیت های خود از چارچوب قانون و موازین خارج نشده اند” ابراز تاسف کرده است.

نسرین ستوده حقوقدان زندانی اخیرا به اعتصاب غذای طولانی خود خاتمه داده است. اعتصاب غذای خانم ستوده در اعتراض به ممنوع الخروج شدن دختر نوجوانش بود که با لغو این ممنوعیت، او هم اعتصاب غذای خود را به تازگی شکسته است.

در حال حاضر شماری از چهره های سیاسی که در میان آنها اعضای دولت یا مجالس پیشین ایران هم حضور دارند، زندانی هستند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد انتخابات پیشین ریاست جمهوری ایران هم در بازداشت خانگی هستند.

تکرار یک خواسته: آزادی زندانیان سیاسی

خاتمی در تازه ترین اظهارنظر درباره اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران گفته “ایجاد فضای سالم و آزاد و آزادی همه زندانیان سیاسی و محصوران می تواند جو جامعه را تلطیف و خطرات و تهدیدهایی که از خارج بر جامعه تحمیل می شود رفع یا کم کند.”

پس از سرکوب اعتراض ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا شماری از چهره های سیاسی، امنیتی، قضایی و نظامی را به دلیل آنچه که مشارکت در سرکوب شهروندان ایرانی می خوانند، در فهرست تحریم های خود قرار داده اند.

همچنین شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، گزارشگر ویژه‌ای را مامور بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران کرده است. احمد شهید گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر است و تاکنون در چند گزارش به این شورا، وضعیت حقوق بشر در ایران را “نگران کننده” توصیف کرده است.

در طی بیش از سه سالی که از انتخابات ریاست جمهوری ایران می گذرد شماری از شخصیت های شناخته شده این کشور از جمله آقای خاتمی خواستار خروج این کشور از “وضعیت امنیتی” شده‎اند.

رئیس جمهور پیشین ایران ابراز امیدواری کرده که “نه تنها به حقوق مسلم زندانیان احترام گذاشته شود، بلکه به سوی فضایی برویم که هیچ زندانی سیاسی در کشور نباشد.”

خاتمی در جریان این دیدار به خانواده ستار بهشتی، کارگر وبلاگ نویسی که در بازداشتگاه پلیس، درگذشت، تسلیت گفته و خواستار “پیگیری جدی این حادثه دلخراش شده است.”

محمد خاتمی دو دوره از سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ رئیس جمهور ایران بود. او ابتدا برای حضور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ هم اعلام آمادگی کرد، اما به فاصله کوتاهی از اعلام نامزدی، انصراف داد.

شماری از چهره های سیاسی و مقام های نظامی ایران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله فرمانده کل سپاه از منتقدان آقای خاتمی و سیاست های او هستند.

از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که اعلام نتایج آن به اعتراضات گسترده شهروندان منجر شد، به نظر می رسد برخی از فعالیت های آقای خاتمی از جمله تلاش های بین المللی او برای پیگیری طرح گفت‌و‌گوی تمدن‌ها با محدودیت مواجه شده است.

آقای خاتمی چندی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در حالی که هنوز اعتراضات مردمی به آن ادامه داشت، برای سخنرانی در اجلاسی در ژاپن عازم این کشور بود، اما نزدیکان او گفتند که او علیرغم برنامه ریزی و آمادگی، نتوانسته در این کنفرانس شرکت کند. متن سخنرانی آقای خاتمی بعد از این در وب سایت رسمی‌اش منتشر شد.

شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران

بیانیه گرامیداشت روز جهانی حقوق بشر۲۰۱۲

عصر نو: در دهم دسامبر سال ۱۹۴۸ مبارزه تاریخی و مستمر مدافعان آزادی انسان به ثمر نشست و اولین منشور جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد. بدین ترتیب ایده حقوق بشر در جهان، به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای اجتماعی جامعه بشری جلوه ای رسمی پیدا کرد و بدون توقف در اعتلای خود، تداوم یافت.
تأکید نسل اول منشور حقوق بشر، بر آزادی های فردی و اجتماعی بود و نسل دوم این پیمان ها رسیدن به آزادی فردی و اجتماعی را در گروِ رعایت آزادی های اقتصادی، فرهنگی و جنسیتی دانست. مبارزه با آلودگی میحط زیست و جلوگیری از تخریب طبیعت و حفظ آن برای آیندگان، محتوای نسل سوم چالش حقوق بشر را تشکیل می دهد. این پیمان ها در نهایت، با دسترسی عموم به دانشگاه ها، ارتقاء سطح اگاهی علمی و امکان کسب دانش برای همه مردم جهان، کاملتر شده است.

هرچند گذشت زمان، بر تداوم اعتلا و تکامل این پیمان جهانی افزوده است، اما پس از گذشت ۶۴ سال از تصویب اولین منشور جهانی حقوق بشر، هنوز در پاره ای از کشورهای تحت حکومت های خودکامه، از جمله کشور ما ایران، همان پیمان اولیه نیز رعایت نشده و هر روز حقوق اولیه انسان و خواست های دموکراتیک افراد و گروه های اجتماعی، بیشتر نقض می شود. متاسفانه در ایران، هیچ حوزه ی فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از تسلط قدرت حاکم، در امان نمانده است.

پایمال شدن سنتی و مستمر حقوق زنان، در قوانین قضائی و مدنی جمهوری اسلامی ایران، شکلی رسمی و دولتی یافته و با اِعمال تبعیض میان حقوق زن و مرد، مطابق قانون، نیمی از مردم ایران، زنان، از مزایای منشور جهانی حقوق بشر محروم هستند.

قوانین مدنی ضامن حقوق کودکان نیست. وجود هزاران کودک خیابانی بی سرپرست که در شهرهای بزرگ برده وار زندگی می کنند، بر کودک آزاری، کار کودکان و محرومیت از تحصیل آنان، افزوده است.

سرکوب سیستماتیک جنبش های دانشجوئی، زندانی کردن دانش آموختگان به جای استفاده از آگاهی آنان در رشد و عمران جامعه و انکار خواست های به حق ایشان موجب مهاجرت های عظیم جوانان ایرانی به خارج از کشور برای کسب آزادی، تحصیل و کار شده است.

بیکاری، در بین نیروی کار، به بیش از ۲۵ در صد افزایش یافته و فقر، زندگی کارگران، کشاورزان و خانواده هایشان را تهدید جدی می کند.

سرکوب هرگونه اعتراض، زندانی کردن فعالین کارگری بجای کمک به تولید و توسعه کشور و ممنوعیت اجتماعات سندیکایی، بسیاری از بیکاران را به مرز خودکشی کشانده است.

فقدان آزادی عقیده و باورهای مذهبی در ایران، از حدِ محرومیت از تحصیل و کار، دستگیری، شکنجه و حتی اعدامِ خدا ناباوران یا پیروان مذاهب و آئین های غیر شیعه گذشته، هر آنکس نظری انتقادی بر دولت و حکومت داشته باشد را نیز در بر می گیرد.

انکار حقوق فرهنگی و اجتماعی اقوام ایرانی، اعدام های پنهانی و بدون اطلاع وکیل یا خانواده زندانیان قومی، آزادیخواهان عرب، بلوچ، کرد و آذری، نقض مستمر و آشکار حقوق بشر در ایران است.

اعدام زندانیان سیاسی / عقیدتی که از آغاز انقلاب، بدون تشکیل دادگاه و داشتن وکیل، یا با اجرای محکمه های فرمایشی، در طول سی و چند سال اخیر در تمام شهرهای ایران ساری و جاری بوده، همواره ایران را در ردیف بالای لیست کشورهائی قرار داده که حقوق بشر، بطور فاحشی در آنها ندیده گرفته می شود.

بسیاری از مادران و خانواده هائی که عزیزان خود را زیر شکنجه در زندان یا بر سر دارها یا به ضرب گلوله از دست داده اند، نه تنها از محل دفن آنان بی اطلاعند، که در صورت برپا کردن مراسم سوگواری، یا پیگیری و دادخواهی خون جانباختگانشان، تهدید به دستگیری و شکنجه می شوند.

هم اکنون زندان های ایران، پر از فرهیخته گان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. وکلائی که تنها بر حسب سوگند به وظیفه قانونی، دفاع از موکل خویش را برعهده گرفته اند، مادرانی که پیگیر شناسائی آمران و عاملان قتل جگر گوشه گان خود، به دادخواهی برخاسته اند، دانشجویان، روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و نویسندگانی که آزادی بیان را حق اولیه هر انسانی می دانند، زنان مبارزی که خواهان رفع تبعیض و نابرابری های جنسیتی اند، به جای داشتن عرصه ای برای فعالیت در جهت سازندگی و اعتلای ایران، روزهای گرانبهایشان را در کنج سیاهچال های مخوف نظام اسلامی می گذرانند.

دادخواهی از این همه بیداد، به یکی از محوری ترین خواست های حقوق بشری ما و همه فعالین سیاسی، اجتماعی و عقیدتی تبدیل شده است. از این روی، بار دیگر، فرا رسیدن سال روز فرخنده و جهانی تحقق آرزوهای بشری را گرامی داشته و همراه با تمام آزادیخواهان جهان، در آستان توجه به منزلت و کرامت انسان، مجدانه خواهان آزادی تمام زندانیان سیاسی- عقیدتی ایران می باشیم.

شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران

امضاکنندگان

۱. اتحاد برای ایران ـ بلژیک

۲. اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران ـ آمریکای شمالی

۳. اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران ـ نیویورک

۴. اتحادبرای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران ـ لس آنجلس

۵. اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران ـ شیکاگو

۶. اتحاد برای پیشبرد سکولار دمکراسی در ایران – اورنج کانتی

۷. اتحاد برای پیشبرد سکولار دمکراسی در ایران- واشنگتن دی سی
۸. اتحاد برای پیشبرد سکولار دمکراسی در ایران – مونترال
۹. انجمن حقوق بشر و دموکراسی ـ هامبورگ
۱۰. انجمن زنان ایرانی: مونترال
۱۱. انجمن همبستگی ایرانیان فرزنو
۱۲. انجمن همبستگی ایرانیان دالاس
۱۳. بنیاد اسماعیل خویی ـ آتلانتا
۱۴. بنیاد” ندا برای ایران آزاد”
۱۵. جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران ـ جنوب کالیفرنیا
۱۶. جمعیت دفاع از حقوق مردم ایران در اتریش
۱۷. جامعه دفاع از حقوق بشر و دموکراسی در ایران – سوئد
۱۸. جنبش سبز کاردیف ـ بریتانیا
۱۹. جنبش سبز لندن
۲۰. حامیان مادران پارک لاله ـ لوس آنجلس- ولی
۲۱. حامیان مادران پارک لاله ـ دورتموند
۲۲. حامیان مادران پارک لاله ـ اسلو – نروژ
۲۳. حامیان مادران پارک لاله ـ ژنو
۲۴. حامیان مادران پارک لاله ـ ایتالیا
۲۵. حامیان مادران پارک لاله ـ هامبورگ
۲۶. حامیان مادران پارک لاله ـ کلن
۲۷. حامیان مادران پارک لاله ـ وین
۲۸. حامیان مادران پارک لاله – فرزنو – شمال کالیفرنیا
۲۹. فدراسیون اروپرس ـ بلژیک
۳۰. کانون ایران آزاد ـ آلمان
۳۱. کانون فرهنگی نگاه ـ اسن
۳۲. کانون حقوق بشر سیمرغ ـ دورتموند
۳۳. جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران- اتریش
۳۴. کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی ـ پاریس
۳۵. کمیته نروژی-ایرانی حمایت از مبارزات مردم ایران
۳۶. کمپین بین المللی علیه خشونت در ایران
۳۷. گروه ۲۲ خرداد ـ هامبورگ
۳۸. گروه گفتگو ـ ونکوور
۳۹. مادران صلح – مونترال
۴۰. همایش ایرانیان ـ هامبورگ
۴۱. فعالینِ حقوق بشر و دموکراسی‌ ـ هامبورگ
۴۲. شورای دفاع از حقوق بشر ـ سوئد
۴۳. خانه همبستگی مهر – کلن
۴۴. انجمن مدافع دمکراسی در ایران – جنوب کالیفرنیا
۴۵.جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران

یک بانک بریتانیایی به دلیل نقض تحریم ایران و سه کشور دیگر، جریمه می‌پردازد

بی بی سی: بانک بریتانیایی استاندارد چارترد، به دلیل نقض تحریم های آمریکا علیه کشورهای ایران، برمه، لیبی و سودان، بیش از ۱۸۷ میلیون دلار جریمه خواهد پرداخت.

نهاد ناظر بر امور مالی نیویورک پیشتر هم این بانک را ۳۴۰ میلیون دلار جریمه کرده بود.

این نهاد اواسط تابستان جاری، بانک استاندارد چارترد را متهم کرده بود که طی یک دهه گذشته، بیش از ۶۰ هزار معامله با ایران داشته است.

بانک استاندارد چارترد، پذیرفته که از طریق نظام مالی آمریکا، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار را به نمایندگی از ایرانیان و سودانی ها جابه جا کرده است.

ارزش سهام استاندارد چارترد، اواسط تابستان سال جاری پس از آنکه به نقض تحریم ها علیه ایران متهم شد، سقوط کرد اما توافق این بانک و نهاد ناظر بر امور مالی ایالت نیویورک برای پرداخت جریمه، وضع سهام استاندارد چارترد را بهبود داد.

دو طرف توافق کردند که به جای حل مساله در دادگاه، بانک بریتانیایی جریمه بپردازد و نظارت بر مبادلات بانکی اش را بیشتر کند.

در ماه های اخیر و همزمان با تشدید تحریم های بین المللی علیه برنامه های اتمی ایران، به چند بانک درباره همکاری با ایران و نقض تحریم های وضع شده علیه این کشور اتهاماتی وارد شده است.

از جمله حدود سه ماه پیش بانک اچ.اس.بی.سی توسط سنای آمریکا متهم شد که در جلوگیری از پولشویی توسط کشورهایی مانند ایران کوتاهی کرده است.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا، بانک مرکزی و شمار کثیری از بانک های ایرانی را تحریم کرده‌اند.

کشورهای غربی می گویند تحریم ها علیه ایران به دلیل پیگیری برنامه غنی سازی اورانیوم این کشور اعمال شده است.

درخواست ۸۰ فعال سیاسی و اجتماعی کُرد:

استعفای وزیر و عزل و محاکمه مسئولان آموزش و پرورش

کلمه: در ادامه واکنش ها به فاجعه دلخراش آتش سوزی در مدرسه دخترانه شین آباد پیرانشهر، بیش از هشتاد فعال سیاسی و مدنی، استاد دانشگاه و نمایندگان پیشین مجلس در بیانیه ای خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش شدند.

پس از آنکه توضیحات وزیر آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی در خصوص حادثه آتش سوزی مدرسه دخترانه پیرانشهر قانع کننده نبود، بیش از هشتاد فعال کُرد با تاکید بر محاکمه و عزل مسئولان محلی، خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش شدند.

به گزارش کلمه در این بیانیه با ابراز تاسف از وقوع چنین اتفاقاتی آورده است: در مناطق محروم خصوصاً شهرها و روستاهای کردستان، که محرومیتی تاریخی بر آنها چنبره زده است، وضع به گونه دیگریست و دانش آموزان دارای حداقل امکانات و فضای آموزشی هستند و وضعیت دانش آموزان این مناطق با حداقل استانداردها و شرایط نسبتاً مطلوب انطباق چندانی ندارد.

این فعالان افزوده اند: تحصیل دانش آموزان در مدارس فرسوده و نمور و قدیمی، گنجاندن تعداد دانش آموز بیش از دو برابر ظرفیت استاندارد در هر کلاس، محرومیت از روش های نوین و استاندارد آموزشی، فقدان برنامه های کمک آموزشی، افت فاحش سطح دانش و آموزش کودکان و موارد دیگر همزاد همیشگی دانش آموزان کردستان بوده و هست.

هفته گذشته در اثر نشت نفت از بخاری در یک کلاس درس ۳۴ دختر دانش آموز در شین آباد پیرانشهر طعمه حریق شدند.

این آتش سوزی در ساعت حدود ۳۰/ ۸ صبح روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه در پی نشت نفت از بخاری مدرسه و منفجر شدن آن رخ داد که متاسفانه باعث شد تا ۳۴ تن از دانش آموزان کلاس چهارم مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی شین آباد به شدت دچار آتش سوزی شوند و یک تن از آنان به نام سیران یگانه، ۱۰ ساله، روز گذشته فوت کرد.

این حادثه بازتاب های گسترده ای در جامعه به همراه داشت. نماینده پیرانشهر در همان روز اول خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش شد. رسول خضری نماینده پیرانشهر نیز در تذکری با اشاره به حادثه دلخراش در روستای شین‌آباد شهرستان پیرانشهر، گفت: واقعا نمی دانم تاسف می‌تواند پاسخگویی این حادثه باشد؟ درهر جای دنیا این اتفاق می‌افتاد وزیر آموزش و پرورش آن استعفا می‌داد و در حال حاضر وزیر از سمت خود استعفا دهد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

از آنجا که آموزش و پرورش زیر بنای توسعه هر جامعه ای محسوب می شود، توجه همه جانبه به این نهاد تأثیری مثبت بر جوامع انسانی دارد و در مقابل نیز هر نوع بی توجهی و اهمال در این زمینه بر آینده ایده آل گرایانه جامعه تأثیری بس جبران ناپذیر خواهد داشت. از سویی دیگر، زمانی که در برنامه ریزی و مدیریت آموزشی به نوعی تبعیض عیان و مبرهن بین مرکز و سایر مناطق وجود دارد حوادث دلخراشی از قبیل آتش سوزی اخیر مدرسه ابتدایی شین آباد پیرانشهر دور از انتظار نخواهد بود.

هر چند در سال های اخیر امکانات رفاهی و آموزشی بعضی مدارس تا حدودی ارتقاء پیدا کرده و وضعیت بسیاری از مدارس نسبتاً به استانداردهای رایج نزدیکتر شده؛ ولی در مناطق محروم خصوصاً شهرها و روستاهای کردستان، که محرومیتی تاریخی بر آنها چنبره زده است، وضع به گونه دیگریست و دانش آموزان دارای حداقل امکانات و فضای آموزشی هستند و وضعیت دانش آموزان این مناطق با حداقل استانداردها و شرایط نسبتاً مطلوب انطباق چندانی ندارد. تحصیل دانش آموزان در مدارس فرسوده و نمور و قدیمی، گنجاندن تعداد دانش آموز بیش از دو برابر ظرفیت استاندارد در هر کلاس، محرومیت از روشهای نوین و استاندارد آموزشی، فقدان برنامه های کمک آموزشی، افت فاحش سطح دانش و آموزش کودکان و موارد دیگر همزاد همیشگی دانش آموزان کردستان بوده و هست که ما امضاء کنندگان این بیانیه ضمن توجه فوری در مداوا و بهبود شرایط ناگوار کودکان قربانی شیناوی(شین آباد) پیرانشهر و ضرورت جبران خسارتهای فراوان جسمی، مادی و معنوی وارده به آنان و ارتقای وضعیت رفاهی و آموزشی مدارس کردستان سازگار با استانداردهای جهانی به طور جد خواستار:

۱ـ عزل و محاکمه رئیس آموزش و پرورش پیرانشهر  ودیگر کارکنان مقصر و اهمال کار به دلیل عدم توجه به وضعیت نامناسب مدرسه شیناوی و خودداری از اختصاص گاز به این مکان آموزشی آن هم با اطلاع از اینکه در روزهای گذشته همین مدرسه با حادثه آتش سوزی مواجه شده بود.

۲ـ عزل و محاکمه مدیرکل آموزش و پرورش استان به دلیل وقوع این حادثه ناگوار در مجموعه تحت مدیریت ایشان و اینکه وجود مدارس غیراستاندارد در استان میتواند حاکی ازسوء مدیریت و سهل انگاری وی در انجام مسئولیت باشد.

۳ـ استعفا یا استیضاح فوری وزیر آموزش و پرورش به دلیل وقوع حوادث بیشمار برای دانش آموزان در مدارس و حین فعالیت ها و اردوهای آموزشی و بی توجهی وزیری برآمده از بدنه آموزش و پرورش و منتخب مردم برای نمایندگی آنان در مجلس شورای اسلامی نسبت به جان و جسم دانش آموزان هستیم.

واضح است عقوبت و مجازات مسئولانی که اهمال در پست و مسئولیت اداری شان منجر به تضییع حقوق قانونی شهروندان و صدمه به جان و جسم آنها شده است، موجب تشفی خاطر زیان دیدگان و کاهش سوء انجام وظایف اداری و مربوط به حقوق عامه وضامن سلامت اداری خواهد بود.

شرکت زاگرس خودرو تعطیل شد

خبرگزاری ایلنا به نقل از محمد گودرزی، دبیر خانه کارگر بروجرد، گزارش داده که کارخانه زاگرس خودرو به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده است.

زاگرس خودرو، که در نزدیکی بروجرد، در استان لرستان قرار دارد، از سال ۱۳۷۵ آغاز به کار کرد و به ظرفیت تولید ۵۰ هزار دستگاه در سال رسید. زاگرس خودرو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خصوصی اتوموبیل در ایران به شمار می‌رفت.

گودرزی گفته با تعطیلی این کارخانه ۴۰۰ کارگر بیکار شده‌اند.

به گفته او از آغاز سال جاری تعدادی از کارگران این کارخانه بیکار شده بودند.

خودروسازان ایرانی ماه‌ها است که با مشکلات مالی روبرو هستند و بانک مرکزی برای حمایت از دو شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو، سایپا و ایران خودرو، دو هزار میلیارد تومان وام در نظر گرفته بود، هر چند شرکت‌ها گلایه می‌کنند که هنوز منابع لازم در اختیارشان قرار نگرفته است.

روزنامه دنیای اقتصاد خبر داده است که نمایندگان شرکت‌های تولید خودرو در ایران با نمایندگان مجلس دیدار کرده‌اند.

اعمال تحریم‌های نفتی و بانکی از طرف ایالات متحده و اتحادیه اروپا، ایران را با مشکلات مالی روبرو کرده است، همچنین حذف سوبسیدها، از جمله سوبسیدهای انرژی، تولیدکنندگان ایرانی را تحت فشار گذاشته است.