۲۸ مارچ تا ۳ اپریل ۲۰۱۳

 

اعضای بدن عسل بدیعی اهدا می شود

بی بی سی: اعضای بدن عسل بدیعی بازیگر سینمای ایران که روز دوشنبه دوازدهم فروردین درگذشت به بیمارانی که به آنها نیاز دارند اهدا می‌شود.

مجید درگاهی، مسئول هماهنگ کننده تیم پیوند اعضا بیمارستان مسیح دانشوری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: “عسل بدیعی بعد از ظهر روز دهم فروردین به دلیل سردرد و حالت تهوع توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شد، در حالیکه مسمومیت و اوردوز به هیچ وجه از علائم وی نبوده و به همین دلیل و تشخیص ندادن علت شب یازدهم به بیمارستان لقمان منتقل شد”.

عسل بدیعی در جریان جنبش سبز بسیار فعال بود

درگاهی در ادامه افزود: “در بیمارستان لقمان ساعت ۱۲ ظهر مرگ مغزی وی تایید شد و علت مرگ هم طی بررسی‌های اولیه پارگی عروق مغزی و به دنبال آن خونریزی مغزی مشخص شده است و ایست تنفسی وی در این وضعیت مزید برعلت شد و وی سپس برای اهدای اعضا به بیمارستان مسیح دانشوری منتقل شد.”

به گفته درگاهی مرگ مغزی وی توسط ۴ متخصص و افزون برآن نماینده قوه قضائیه و پزشک قانونی تایید شده است و طبق موافقت خانواده وی و هم چنین درخواستش برای اهدا اعضای بدن، همه اعضای داخلی از جمله کلیه، کبد، قلب و ریه‌ی وی اهدا خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این خبرگزاری‌های ایران مرگ خانم بدیعی را مسمومیت شدید دارویی عنوان کرده بودند.

همزمان رضا داوود نژاد، بازیگر سینمای ایران و شوهر خواهر عسل بدیعی به خبرگزاری ایرنا گفت: “مشکل تنفسی این بازیگر باعث شد که وی را به سرعت به بیمارستان منتقل کنیم. وی به خاطر مشکل قلبی ناشی از دشواری تنفسی و در نهایت مرگ مغزی در بخش ای سی یو بیمارستان لقمان بستری شد.”

به گفته داوود نژاد “متاسفانه شایعات و اکاذیبی مبنی بر مسمومیت دارویی بدیعی در رسانه‌ها منتشر شده که صحت ندارد و وی تنها به خاطر مشکل تنفسی به بیمارستان منتقل شد.”

داوودنژاد در ادامه، انتشار اخباری به نقل از غزل بدیعی، خواهر عسل در گفت وگو با یکی از سایت‌های خبری را تکذیب کرد و گفت:”همسر من در این دو روز به خاطر شرایط نامناسب روحی با هیچ رسانه‌ای گفت و گو نکرده و آنچه از قول وی نقل قول شده، کذب است.”

عمل جراحی اهدای عضو خانم بدیعی روز چهارشنبه در بیمارستان مسیح دانشوری انجام می‌شود.

اولین نقش عسل بدیعی در فیلم بودن و نبودن ساخته کیانوش عیاری بود که داستان آن درباره اهدای عضو به بیماران نیازمند بود.

این بازیگر سینمای ایران پس از آن در فیلم های دست‌های آلوده (سیروس الوند)، هفت پرده (فرزاد مؤتمن)، از صمیم قلب (بهرام کاظمی)، شمعی در باد (پوران درخشنده)، پروانه‌ای در مه (محمدجواد کاسه‌ساز)، سربلند (سعید تهرانی) و روز هشتم (تلویزیونی – مهدی کرم پور) بازی کرد.

عسل بدیعی ۳۵ ساله و متولد سال ۱۳۵۶ بود.

 

ایران به خاطر برنامه هسته‌ایش «۱۰۰ میلیارد دلار» زیان دیده است

رادیو فردا: گزارش تازه‌ای که از سوی دو اتاق فکر آمریکایی منتشر شده است برآورد می‌کند که ایران به خاطر تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای‌اش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار زیان دیده است.

این گزارش توضیح می‌دهد که ۱۰۰ میلیارد دلار محاسبه ‌شده در گزارش تنها مربوط به زیان‌هایی است که ایران به خاطر عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و هم‌چنین تحریم صادرات نفت خود متحمل شده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گزارش از سوی موسسه «کارنگی برای صلح بین‌المللی»، و «انجمن دانشمندان آمریکا» تهیه شده است و می‌افزاید که برنامه هسته‌ای ایران «چنان با غرور ملی (هرچند در مسیری نابجا) در هم تنیده شده و هزینه‌های از دست رفته به خاطر آن آن‌قدر زیاد است که ایران نمی‌تواند به راحتی آن را کنار بگذارد.»

علی واعظ، از گروه بحران بین‌الملل مستقر در بروکسل، و کریم سجادپور از موسسه کارنگی در واشنگتن تنظیم‌کنندگان این گزارش هستند.

این گزارش که روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین تحت نام «اودیسه هسته‌ای ایران: هزینه‌ها و ریسک‌ها» منتشر شده است می‌گوید که برنامه هسته‌ای ایران را نمی‌توان به سادگی به پایان رساند یا از طریق بمباران نقطه پایانی بر آن نهاد بلکه «دیپلماسی تنها راهی است که می‌شود این برنامه را صلح‌آمیز نگه داشت.»

گزارش یادشده می‌افزاید: «با توجه به دانش و تخصص بومی کشور [ایران]، تنها راه حل درازمدت برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران این است که چاره‌ای دیپلماتیک و مورد پسند طرفین یافته شود.»

تهیه‌کنندگان این گزارش می‌گویند که جمهوری اسلامی در مسیر تاکیدش بر ادامه برنامه هسته‌ای، به زیرساخت‌های موجود بخش انرژی ایران بی‌توجهی کرده در حالی‌که رسیدگی به این زیرساخت‌ها می‌توانست نیازهای انرژی ایران را به شکل مطمئن‌تری برآورده کند.

به نوشته این گزارش، برای نمونه راکتور هزار مگاواتی بوشهر که زمان و هزینه زیادی صرف راه‌اندازی آن شده تنها برای تولید ۲ درصد از برق مورد نیاز ایران استفاده دارد و این در حالی است که هم‌اینک در حدود ۱۵ درصد از برق تولیدشده در ایران به خاطر فرسودگی خطوط انتقال برق از بین می‌رود.

این گزارش می‌افزاید که عدم سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های اصلی غربی در بخش نفت و گاز ایران نیز باعث شده که ایران در این بخش با زیان‌های بزرگی روبه‌رو شود و در بخش انرژی‌های خورشیدی و بادی نیز نتواند زیرساخت‌های لازم را توسعه دهد.

دو اتاق فکر آمریکایی در گزارش خود افزوده‌اند که «هیچ برنامه‌ریزی صحیح راهبردی را در کشوری مانند ایران نمی‌توان متصور شد که بخواهد انرژی هسته‌ای را در اولویت قرار دهد.»

در ادامه متن این گزارش آمده‌است: «برنامه هسته‌ای به جای این‌که امنیت انرژی ایران را تقویت کند بالعکس باعث شده تا توان کشور برای تنوع‌بخشی و رسیدن به استقلال واقعی در حوزه انرژی کاهش یابد.»

در پایان این گزارش آمده‌است که قدرت‌های خارجی «باید برای عموم مردم ایران» توضیح دهند که کوتاه آمدن در زمینه برنامه هسته‌ای چه سود و نفعی می‌تواند برای آنها داشته باشد و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای نیز بهتر است به مباحثی چون همکاری در زمینه امنیت هسته‌ای و توسعه انرژی‌های جایگزین بپردازند تا فرصت‌هایی برای منفعت دوطرفه ایجاد شود.

 

پیکر کوهنورد ایرانی در کوه‌های جنوب روسیه پیدا شد

رادیو فردا: گزارش‌ها حاکی است که ۲۵ روز بعد از ناپدید شدن یک کوهنورد ایرانی به همراه همنورد لهستانی‌اش در ارتفاعات «البروس» روسیه، اجساد آنها سه شنبه، ۱۳ فروردین پیدا شده است.

سایت رسمی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران نیز با تایید این موضوع، گزارش داد که پس از مساعد شدن شرایط جوی و از سرگیری اقدامات تیم‌های جست‌وجوی مستقر در منطقه‌ البروس، روز ۱۳ فروردین ماه پیکر کوهنورد ایرانی علی اسدی از شهر سرعین استان اردبیل و پاول گوستنسکی همنورد لهستانی‌اش در ارتفاع ۴۹۵۰ متری پیدا شد.

بر اساس این گزارش اسدی و همنورد لهستانی وی ۱۸ اسفندماه تلاش خود را برای صعود به قله‌ البروس آغاز می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید که در جریان این تلاش یک کوهنورد روسی که در حال فرود از قله بوده است آنها را در ارتفاع ۴۳۰۰ متری می‌بیند و به آن دو هشدار می‌دهد که هوا مساعد نیست و تأکید می‌کند در ارتفاع ۴۸۰۰ متری نیز شیب یخی خطرناکی وجود دارد و به آنها پیشنهاد می‌نماید که با هم به پایین برگردند، اما آنها تصمیم می‌گیرند به صعود خود به سمت قله ادامه دهند. در واقع این آخرین باری بوده است که این دو کوه‌نورد دیده شده‌اند.

مرگ ۱۳ نوجوان در آتش‌سوزی مدرسه اسلامی در برمه

بی بی سی: آتش‌سوزی در یک مدرسه اسلامی شهر رانگون برمه باعث مرگ ۱۳ پسر نوجوان شده است.

پلیس برمه می گوید که علت آتش‌سوزی اتصال سیم‌های برق بوده است.

پلیس ضد شورش در اطراف مدرسه مستقر شده است تا اعتراض احتمالی مردم را کنترل کند.

مردم محلی بیم آن دارند که این آتش‌سوزی با درگیری‌های اخیر مذهبی در نقاط مختلف برمه ارتباط داشته باشد.

از آخرین روز اسفند سال گذشته (۲۰ مارس) دست‌کم ۴۰ نفر در حمله به اقلیت مسلمان برمه کشته شده‌اند.

روز دوم فروردین (۲۲ مارس) در شهر میکتیلا برمه شرایط فوق‌العاده اعلام شد. درگیری در این شهر باعث ویرانی بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌ها شده است. هزاران مسلمان هم از این شهر که در مرکز کشور برمه قرار دارد، گریخته‌اند.

تین تارسو رئیس بخش برمه‌ای بی‌بی‌سی درباره این موضوع به بی‌بی‌سی فارسی گفت “در حال حاضر تنش میان مسلمان و بودائیان بسیار بالاست. اما دولت در تلاش است که شرایط را کنترل کند. رئیس‌جمهوری برمه هم تلویحا گفته است اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ممکن است ارتش وارد مناطق ناآرام شود”.

هنگام آتش‌سوزی در مدرسه اسلامی رانگون، بسته بودن درهای خوابگاه باعث شد نوجوانان نتوانند به موقع فرار کنند.

گفته می‌شود که مسئولان خوابگاه از ترس ناامنی و حمله احتمالی درهای خوابگاه را بسته نگه داشته بودند.

۷۵ کودک و نوجوان برمه‌ای در این مدرسه اسلامی زندگی می‌کردند. این مدرسه بخشی از یک مسجد است. بیشتر نوجوانان موفق شدند فرار کنند، اما عده‌ای که گرفتار شده بودند بر اثر خفگی ناشی از دود و همین طور سوختگی شدید جان خود را از دست دادند.

پلیس می‌گوید با شکستن در‌ها توانسته دانش آموزان را فراری دهد.

 

 

 

 

نخستین حمله هوایی اسرائیل به غزه پس از پنج ماه

بی بی سی: ارتش اسرائیل برای نخستین بار از زمان آتش بس میان این کشور و حماس در ماه نوامبر، به نوار غزه حمله هوایی کرد.

گروه فلسطینی حماس که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد، می گوید که هواپیماهای اسرائیلی زمین های نزدیک به مرز با اسرائیل را بمباران کردند اما به کسی آسیبی نرسیده است.

این حمله در پی حمله موشکی روز گذشته فلسطینی ها به سوی اسرائیل صورت می گیرد که در آن رخداد نیز به کسی آسیبی نرسیده است.

در پی هشت روز جنگ خونین میان اسرائیل و حماس در ماه نوامبر، دو طرف با میانجی گری مصر بر سر برقراری آتش بس توافق کردند.

ارتش اسرائیل ضمن تائید این حملات گفته است که حملات هوایی در پاسخ به حمله موشکی به اسرائیل و هدف آن “محل استقرار تروریست ها” بوده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص می گوید که هواپیماهای اسرائیلی به شهر بیت لاحیا در شمال نوار غزه حمله هوایی کرده است. به گفته این روزنامه، روز سه شنبه دو موشک از سوی پیکارجویان فلسطینی به سوی غرب صحرای نگب پرتاب شده است.

از زمان برقراری آتش بس اسرائیل از محدودیت ها برای ورود مصالح ساختمانی به نوار غزه که از زمان روی کار آمدن حماس در سال ۲۰۰۷ اعمال می شد، کاسته است.

روز گذشته نیز خالد مشعل برای چهار سال دیگر به رهبری حماس برگزیده شد. او در میان نیروهای تندرو فلسطینی منتقدانی دارد که اخیرا او را متهم به “مصالحه” با رهبران گروه رقیب فتح و حتی اسرائیل می کنند.

او در ماه نوامبر بر سر آتش بس میان حماس و اسرائیل توافق کرد و همچنین در ماه های اخیر تلاش های زیادی برای بهبود روابط میان حماس و فتح کرده است.

سودان آزادی زندانیان سیاسی را آغاز کرد

رادیو فردا: حکومت سودان سه‌شنبه ۱۳ فروردین، یک روز پس از آنکه عمر حسن البشیر وعده آزادی همه زندانیان سیاسی را داد، هفت زندانی سیاسی را آزاد کرد.

اعلام عفو عمومی زندانیان سیاسی پس از آن صورت گرفته که دو کشور سودان و سودان جنوبی، بر سر پایان تنش و انتقال نفت میان یکدیگر به توافق رسیدند.

دستیابی به این توافق در حالی بود که سال گذشته، دو کشور در آستانه جنگ قرار داشتند. دولت سودان، سودان جنوبی را به حمایت از شورشیانی که قصد سرنگونی البشیر را دارند متهم می‌کند.

سازمان‌های حقوق بشری حکومت سودان را به دستگیری شمار نا‌مشخصی از معترضان متهم می‌کنند. اقدام‌های دولتی علیه معترضان هنگامی شدت گرفت که اعتراض‌هایی علیه سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت آغاز شد.

رئیس جمهوری سودان در سخنرانی روز دوشنبه خود در جلسه افتتاحیه دور جدید پارلمان این کشور، اشاره‌ای به شمار زندانیانی که آزاد خواهند شد یا زمان آزادی آنها نکرد.

او که از ۲۳ سال پیش قدرت را در دست دارد گفت: «تصمیم خود را برای آزادی از همه زندانیان سیاسی اعلام می‌کند. همچنین بر پایبندی خود برای آماده کردن زمینه لازم برای گفت‌و‌گو با همه گروه‌های سیاسی تاکید می‌کنیم. من آنها را برای گفت‌و‌گوی جدی و تفاهم بر سر سازوکارهای تنظیم کننده گفت‌و‌گو، دعوت می‌کنم.»