شهروند- آرش عزیزی: با رای مثبت شورای شهر تورنتو، مجسمه ‌های آی وِی وِی، نقاش شهیر چینی که محبوس خانه ‌ی خود در آن کشور است، در میدان ناتان فیلیپس تورنتو به نمایش گذاشته خواهند شد. مجسمه‌ ی عظیمی که «حلقه ‌ی حیوانات/سرهای فلک ‌البروج» نام دارد و از مشهورترین آثار وی ‌وی است تابستان همین امسال زینت‌ بخش این میدان خواهد بود.

آی وی وی هنرمند برجسته چین

گالری هنری انتاریو (ای جی او) در ماه اوت مجموعه‌ ای از آثارِ آی را با نام «بر طبق چه؟» به نمایش خواهد گذاشت.

با این‌که آثار وی ‌وی در سراسر جهان به نمایش گذاشته می ‌شوند و او از مشهورترین هنرمندان زنده‌ ی جهان است خود او نمی‌ تواند از نزدیک شاهد این شهرت جهانی باشد. حدود دو سال پیش بود که آی به علت فعالیت ‌هایش در انتقاد از رژیم حاکم بر چین دستگیر شد. او تا مدت ‌ها بی هیچ تفهیم اتهامی در زندان بود و سپس با اتهام عدم پرداخت مالیات روبرو شد. در همان زمان دستگیری ‌اش در مه ۲۰۱۱ بود که اولین نمایش عمده‌ ی آثارش از همین مجسمه‌ ی «حلقه‌ ی دوستان/سرهای فلک ‌البروج» در سنترال پارکِ نیویورک به نمایش در آمد.

از آثار آی وی وی

فعالیت سیاسی آی در پی زلزله‌ ی سال ۲۰۰۸ در استان سیچوآن مطرح شد. او از دولت می‌ خواست در مورد ساخت بد مدارسی که در طول زلزله سقوط کردند و به مرگ هزاران دانش‌آموز انجامیدند پاسخگو باشد. آی را دستگیر کردند و چند ماه بعد آزاد شد اما همچنان در حبس خانگی در خانه‌ و استودیوش در پکن قرار دارد.

مجسمه‌ ی مشهور مذکور از ۱۰ ژوئن تا ۲۷ اکتبر مهمان تورنتو خواهد شد.

نمایشگاه «بر طبق چه؟» در روز ۱۷ آگوست گشایش می‌ یابد اما همین الان هم یکی از کارهای آی به نام «سقفِ مار» در «ای جی او» قرار دارد. این یکی از چندین مورد از آثار او است که به بیش از ۵۰۰۰ کودک کشته‌ شده در زلزله تقدیم شده است. این اثر هنری از قطعات کیف کوله ‌های بچه‌های مدارس ساخته شده است.